خبرگزاری کار ایران

آمادگی صددرصدی برای تأمین گاز بالغ‌ بر یک میلیون و ۶۲۰ هزار مشترک گاز خانگی/ سهم ۷۰ درصدی پالایشگاه ششم در تولید گاز کشور

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۳۱۰۱

پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی از آمادگی صد درصدی برای تأمین گاز بالغ‌بر یک میلیون و 620 هزار مشترک گاز خانگی در زمستان 1402 برخوردار است.

به گزارش ایلنا، عملیات تعمیرات اساسی در پالایشگاه ششمپارس جنوبی که نزدیک به 100 روز و با مشارکت همه‌جانبه تیم‌های عملیاتی پیمانکار خدمات عملیات صنعتی پالایشگاه ششم شامل متخصصان، کارکنان و کارگران با نظارت همگام مهندسان گاز پارس جنوبی در بالاترین سطحکیفیت و بدون هر‌گونه حادثه انسانی صورت پذیرفت، ازجمله طولانی‌ترین و گسترده‌ترین اورهال تاریخ گازی کشور به شمار می‌رود.

عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه ششم در حالی به طولانی‌ترین اورهال تاریخ گازی کشور مشهور شد که انجام آن هم‌زمان با گرمترین روزهای سال که درجه حرارت تا بیش از 55 درجه سانتیگراد می‌رسید از 19 تیرماه آغاز و در 24 مهرماه 1402 به پایان رسید.

سهم 70 درصدی در تولید گاز کشور

مدیر پالایشگاه ششم عسلویه با اشاره به اجرای موفق عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه متبوع خویش در بازه زمانی 95 روزبر نقش و جایگاه مجتمع گاز پارس جنوبی با داشتن سهم 70 درصدی در تامین گاز شیرین کشور تأکید کرد.

حسن اسعدی یادآور شد که با انجام سه پروژه مهم در این مدت، با افزایش 18 درصدی خوراک از سکوها و انجام فرآورش در پالایشگاه، نقش و جایگاه پالایشگاه ششم با سهم 9 درصدیگاز شیرین تولیدی مجتمع و 6 درصدی گاز شیرین کشور تثبیت شد.

اسعدی که در آیین تکریم از متخصصان و کارکنان بخش عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه سخن می‌گفت، تصریحکرد که پروژه تعمیرات اساسی نخستین مخزن ذخیرهمیعانات گازی در بازه 75 روزه اعلامی آغاز و همه فعالیت‌ها با کیفیت ایمن انجام گرفت.

همچنین پروژه تعویض خط 32 اینچ فاز 16 طرح تولیدزودهنگام نیز با مشارکت همه ارکان اجرایی در سه حوزه عملیات اجرایی در سکو، ساحل و در تاسیسات دریافتپالایشگاه ششم انجام شد.

مدیر پالایشگاه ششم خاطرنشان کرد: راهبری، مدیریت و انجام سه پروژه هم‌زمان در شرایط سخت و طاقت‌فرسایتابستان با اهتمام ویژه همه همکاران تلاشگر پالایشگاه ششم و همراهی تمامی شرکای تجاری به‌ویژه شرکت سمندیس، پیمانکار مجری خدمات صنعتی پالایشگاه و عضو پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس محقق شد.

تحقق 98.48 درصدی عملکرد پیمانکاری

بنا بر این گزارش تعداد نیروی صرف شده برای اجرای عملیاتتعمیرات اساسی بالغ‌بر 41356 نفرروز بوده که موفق به انجام 2505 درخواست کار تعمیراتی با صدور 16375 مجوز انجام کار شده‌اند که این میزان در مقایسه با عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه در سال‌های گذشته علاوه‌بر افزایش چندبرابریدرخواست انجام کار از سوی کارفرما، هیچ موردی از سویپیمانکار از فهرست درخواستی حذف نشده و تعمیرات همه آیتم‌ها با کیفیت کامل و در زمان مقرر، صورت پذیرفته است.

در همین باره رییس تعمیرات پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی اظهار داشت: اجرای هم‌زمان طرح و برنامه‌های مهمیازجمله اتصال خط جدید فاز 16، بازرسی تانک 143 و تعمیردرمحل دو عدد ولو 32 اینچ پیگ رسیور برای نخستین بار در سطح مجتمع و با استفاده از ظرفیت داخلی از دستاوردهایمهم اورهال یکصد روزه است.

احمد نصیری افزود: در طولانی‌ترین تعمیرات اساسی پالایشگاه کشور با مدت زمان 95 روز معادل 9 میلیون و 766 هزار و 851 نفرساعت کار انجام شده که اجرای بیش از 2510 درخواست کار تعمیراتی، تامین مواد و اجرای بیش از 10 درخواست کار اصلاحی (MR)، کالیبراسیون بیش از 200 عدد PSV و رشد 15 درصدی شاخص گارانتی شیرهایایمنی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این راستا بوده است.

نصیری در ادامه تحقق 98.48 درصدی عملکرد صحیح پیمانکار تعمیرات اساسی در پالایشگاه را مهم دانست و بازرسی بیشاز 180 تجهیز اصلی و رشد 10 درصدی در شاخص گارانتیتجهیزات ثابت، تعویض مولکولارسیو ردیف دوم گازی، ارتقای عملکرد توربواکسپندر واحد 105، نوسازی خطوط بخار واحد تریتمنت و ردیف گازی، بازرسی کلدباکس و انجام اصلاحات لازم، سنکرون‌سازی زمان رله‌های حفاظتی پالایشگاه و تیونینگ کمپرسورهای پروپان را از دیگر اقدامات این دوره از عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه برشمرد.

به‌گفته وی، انجام بیش از 972 مورد تعمیرات پیشگیرانه(PM) و افزایش قابلیت اطمینان پالایشگاه نیز ازجمله اقدامات کلیدی و موثر در تعمیرات اساسی پالایشگاه ششم پارس جنوبی بوده است.

آنچه رییس تعمیرات پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبیبه‌عنوان اقدامات مهم صورت گرفته در بازه زمانی اورهال یکصد روزه پالایشگاه بیان می‌دارد پیرو اقداماتی است که از آذرماه 1401 و هم‌زمان با حضور سمندیس به‌عنوان پیمانکار خدمات عملیات صنعتی پالایشگاه ششم، زمینه انجام و اجرای آنها کلید  خورده و به‌تدریج در طول یکسال گذشته در پالایشگاه ششمبه انجام رسیده است.

انجام اقدامات نوآورانه تعمیراتی به دست متخصصان داخلی

اغلب این اقدامات که برای نخستین بار در پالایشگاه ششم و حتیدر صنعت گازی و پالایشگاهی کشور انجام شده، از سوی مجتمع گاز پارس جنوبی به‌عنوان الگویی برای بهره‌مندی و اجرا در دیگر پالایشگاه‌های کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر این اساس تعمیر ولوهای ورودی SEA LINE (MOV)، تعمیر، شستشو و تخلیه تانک 143 به حجم تقریبی 400 هزار کیلوگرم لجن هیدروکربنی و همچنین تعویض مولکولارسیو 3 عدد راکتور ردیف گازی دوم به روش نوین برخط (بدون ایجادوقفه در تولید) برای نخستین بار در مجموعه گاز پارس جنوبیانجام شد.

علاوه‌بر این تعویض مولکولارسیو 3 عدد راکتور ردیف گازیدوم، اعمال پوشش برج‌های ریجن و ریبویلر 4 ردیف گازی، تعمیر چندین کمپرسور، تعمیر بیس بلوور و نصب پدها، نصب و راه‌اندازی بلوور جدید در واحد 108، آماده‌سازی و رنگ‌آمیزیحدود 12 هزار مترمربع تجهیزات پالایشگاهی، آماده‌سازی و اعمال پوشش داخلی حدود 500 مترمربع و نصب و بازکردن داربست به متراژ 50 هزار مترمربع از دیگر کارهای انجام شده در بخش تعمیرات اساسی بوده است.

از سوی دیگر، تخلیه و شارژ کلدباکس دو عدد از ردیف‌هایگازی جهت تعمیرات داخلی لاین مسیر تزریق متانول، عملیات پایپینگ خط تزریق متانول به مسیر بالادست استرینر جریان جانبی کولدباکس ردیف سوم گازی، جوشکاری و تعمیر فیلترکوالیسر در چهار ترین، تعویضهیتر 102 و راه‌اندازی، تجهیز و تعویض یاتاقان‌های چندینپمپ نیز در این راستا انجام شد.

همچنین اورهال دیزل‌های پالایشگاه، اجرای PREVENTIVE MAINTNANCE به‌صورت گسترده در واحدهای تعمیراتیشرکت سمندیس طی تعمیرات اساسی و قرار گرفتن در بازه مطلوب تناسب تعمیرات پیشگیرانه و اصلاحی برای نخستینبار و کالیبراسیون 241 عدد PRESSURE SAFTY VALVEاز دیگر اقدامات پیمانکار اصلی خدمات عملیاتصنعتی پالایشگاه ششم و عضو پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس بوده که در این مدت انجام شده است.

گفتنی است رشد 53 درصدی در تحقق بازرسی فنی نسبت به سال 1400 و رشد 60 درصدی نسبت به سال 1401 و درنهایت کسب امتیاز 99.8 درصدی تحقق بازرسی فنی، گویایکیفیت بالای اجرای تعمیرات اساسی علاوه‌بر کمیت و حجم بالای فعالیت‌های صورت گرفته از سوی سمندیس است.

تکریم کارگران 

از دیگر اقدامات انجام شده در پالایشگاه ششم که سبب بازگشت و ایجاد آرامش در این مجموعه شد، ایجاد اطمینان دوباره در پرسنل پالایشگاه و عمل به وعده‌ها بود به‌طوری که با مدیریت نیروهای داخلی، از توان صد درصدی آنها بهره گرفته شد و پالایشگاه برحسب ضرورت و در موارد حداقلی از نیروهای بیرونی استفاده کرد.

در این راستا به‌منظور پاسداشت جایگاه و قدردانی از نیرویانسانی پالایشگاه ششم، بالغ‌بر 730 نفر از پرسنل زحمتکش و متخصص پالایشگاه تحت پوشش خدمات بیمه‌نامه عمر و تأمین آتیه قرار گرفتند. 

در ادامه این مراسم احسان طاهری، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، ضمن قدردانی از زحمات کارگران و متخصصان، انجام طولانی‌ترین عملیات تعمیرات اساسی تاریخپالایشگاهی کشور در گرمترین روزهای سال و تداوم آن به مدت 100 روز بدون هرگونه حادثه‌ای را سندی غیرقابل انکار بر توانایی فنی بالای مدیران پالایشگاه ششم و متخصصان و مدیران شرکت سمندیس برشمرد.

عضو هیأت مدیره شرکت  تصریح کرد: برخی کارها برای نخستین بار در پالایشگاه ششم و حتی در مجتمع گاز پارس جنوبی به دست متخصصان داخلی انجام شد که به‌عنوان برگ زرینی در صنعت گاز کشور به یادگار باقی خواهد ماند.

طاهری خاطرنشان کرد که انجام برنامه‌ریزی دقیق، سلامت و صداقت، تخصص و نوآوری در کنار یکرنگی و همدلی مجموعه مدیران پالایشگاه با مجموعه سمندیس ازجمله دلایل تحقق این افتخار بزرگ برای مجتمع گاز پارس جنوبی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز