خبرگزاری کار ایران

سدهای کارون بزرگ آماده ورود سیلاب‌های پائیزی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۰۸۰۸

رئیس حوضه آبریز رودخانه کارون بزرگ با بیان اینکه حجم مخازن سدهای حوضه کارون بزرگ در حال حاضر ۸ هزار و ۴۰۷ میلیون متر مکعب است، گفت:با توجه به سیلاب‌ها و بارش‌های قابل پیش بینی آذر و دی ماه و ذخیره آن‌ها در مخازن، در زنجیره کارون مشکلی نداریم.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، فراز رابعی غلامی،گفت: حوضه آبریز کارون بزرگ ۷ سد مخزنی بزرگ با حجم کل ۱۵میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب در حال بهره‌برداری دارد که از این تعداد حجم زیر تراز بهره‌برداری حدود ۷ میلیارد مترمکعب و بیش از8.2 میلیارد متر مکعب حجم مفید مخازن است که هر ساله مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه از مزایای حوضه آبریز کارون و مخازن سد‌ها، ظرفیت تولید نیروگاه‌های برقابی است، ادامه داد: بیش از ۹ هزار مگاوات انرژی ظرفیت تولید برقابی سد‌های حوضه کارون بزرگ و زنجیره کارون است که حدود ۷۵ درصد ظرفیت نیروگاه‌های برقابی کشور را تشکیل می‌دهد و بیش از ۹۵ درصد اثرگذاری شبکه برق کشور متأثر از زنجیره کارون است.

وی ادامه داد: با مدیریتی که سال گذشته برای مخازن سد‌های زنجیره کارون اتفاق افتاد، سال آبی را در ابتدای مهر ۱۴۰۲ در حالی آغاز کردیم که حجم کل مخازن در شروع سال آبی جدید به 9.3 میلیارد مترمکعب رسیده است که نسبت به سال گذشته که 8.6 میلیارد مترمکعب بود ۷۰۰ میلیون مترمکعب وضعیت بهتری داشتیم، این وضعیت به ما کمک کرده است که بتوانیم نیاز‌های پایین دست را در فصل پاییز به خوبی تأمین کنیم.

وی با اشاره به پیش‌بینی بارش سازمان هواشناسی و نوید پاییز بسیار پربارش و باران و فراتر از نرمال از تیر و مرداد ماه یادآور شد: عمده نقشه‌ها حاکی از این بود که ما در پاییز بارش‌های قابل توجه و سیل‌آسا داشته باشیم و این پیش‌بینی در برنامه‌ریزی مخازن سد‌ها مورد توجه قرار گرفت، اما تا ۲۸ آبان ماه بارش قابل توجهی متأسفانه در حوضه اتفاق نیفتاد و ۵۰ درصد نسبت به شرایط نرمال کاهش داشتیم.

رابعی اضافه کرد: البته طی دو روز گذشته در ۲۹ آبان ماه بارش‌های خوبی در حوضه اتفاق افتاد که این کاهش ۵۰ درصدی را تقلیل می‌دهد و بخشی از عدم بارش را جبران می‌کند.

رئیس حوضه آبریز رودخانه کارون بزرگ با بیان اینکه بارش تجمعی در حوضه کارون علی رغم پیش‌بینی‌ها و انتظار، کمتر از نرمال بوده است، اظهار کرد:‌امیدواریم این کم بارشی در آذرماه جبران شده و ورودی به مخازن مطابق شرایط پیش‌بینی سازمان هواشناسی پیش برود.

رابعی غلامی با اشاره به ذخیره حجم قابل توجه در ابتدای سال آبی در مخازن، خاطر نشان کرد: بر این اساس برای تأمین همه نیاز‌های پایین دست مشکلی نداریم و از ظرفیت مخازن، تأمین منابع آب پایین دست را به طور کامل هم برای کشت باقیمانده از تابستان که تا حدود ۲۰ مهرماه ادامه داشت و کشت‌های پاییزه و زمستانه مطابق برنامه‌ریزی بدون اعمال هیچ کمبودی بهره‌برداری خواهد شد.

وی میزان آب ورودی کنونی به سد‌های زنجیره حوضه کارون بزرگ را هزار میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: میزان آب خروجی ۲ هزار و ۱۷۵میلیون متر مکعب بوده است که نشان می‌دهد علاوه بر ورودی، نزدیک به هزار و ۱۷۵ میلیون متر مکعب از ظرفیت مخازن برای تأمین نیاز‌های پایین دست استفاده شده و‌امیدوار هستیم آبگیری خوبی در ماه‌های آتی در این خصوص داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حجم مخازن در حال حاضر ۸ هزار و ۴۰۷ میلیون متر مکعب است، ادامه داد: با توجه به اینکه در شرایط فعلی ظرفیت خالی مخازن برای کنترل سیلاب و آبگیری ۷. ۶ میلیارد مترمکعب از هزار و ۷۰۰ میلیون متر مکعب در سد دز و ۵ هزار میلیون متر مکعب در زنجیره کارون است، حجم بسیار خوبی برای کنترل سیلاب محسوب می‌شود.

رئیس حوضه آبریز رودخانه کارون بزرگ با بیان اینکه برای سیلاب‌های آذر ماه به هیچ عنوان در مخازن مشکلی نداریم تأکید کرد: براین اساس سیلاب‌های با دور بازگشت بالا را می‌توانیم در مخازن تسکین دهیم و از آسیبی که ممکن است به پایین دست برسد جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط بارش‌ها در ماه‌های بهمن و اسفند و فروردین سال ۱۴۰۳ وضعیت مخازن مجدد برنامه‌ها را به روز می‌کنیم و همچنین  با توجه به سیلاب‌ها و بارش‌های  پیش بینی شده در آذر و دی ماه در ذخیره آن‌ها در مخازن به هیچ عنوان در زنجیره کارون مشکلی نداریم.

رابعی غلامی تولید انرژی برقابی را از اهداف سد‌های کارون عنوان کرد و گفت: سال گذشته به خصوص در تابستان و همچنین در پیک زمستان، سد‌های برقابی به کمک شبکه برق کشور آمدند و کمک قابل توجهی به شبکه برق کشور داشتند. در خرداد ماه امسال اگر انرژی تولید برقابی نبود، عبور بدون خاموشی از پیک تابستان میسر و مقدور نبود و با وجود نیروگاه‌های برقابی توانستیم تابستان بدون خاموشی را پشت سر بگذاریم و این نیروگاه‌ ها نقش قابل توجهی در ساعات پیک داشتند.

وی افزود: امسال هم مانند سال گذشته با احتمال وقوع ۸۰ درصد ،برنامه‌ریزی تا انتهای شهریور ۱۴۰۳ برای مخازن انجام و تولید برقابی محاسبه شده و در صورت تغییر شرایط بارشی در زمستان قطعاً این برنامه به روزرسانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه ضمن تأمین تمامی نیاز‌های پایین دست در فصل پاییز و زمستان، سد‌های زنجیره کارون در انتهای اردیبهشت ماه و قبل از ورد به فصل گرما و نیاز شبکه برق (قبل از خرداد ماه) به طور کامل پر خواهند بود، تاکید کرد: سد دز و کارون ۴ و ۳، شهید عباسپور و مسجد سلیمان به طور کامل آبگیری خواهند کرد تا در تابستان آتی بتوانند مطابق سال گذشته، تأمین شبکه برق و تأمین نیاز‌های پایین دست را انجام دهند.

وی در پایان اظهار‌امیدواری کرد:‌ بارش‌های خوب و مناسبی در فصل زمستان داشته باشیم، مطابق آن برنامه آبگیری مخازن را به طور کامل انجام دهیم و این در حالیست که تا به امروز انحراف از برنامه در خروجی سد‌ها نداشته‌ایم و مطابق برنامه آب را خارج کردیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز