خبرگزاری کار ایران

کاهش ۶۰ درصدی زمان حفاری در میدان‌های نفتی سپهر و جفیر

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۴۰۱۰

مدیر زیرسطح شرکت اکتشاف و تولید پاسارگاد با اشاره به کاهش ۶۰ درصدی زمان حفاری در میدان‌های نفتی سپهر و جفیر گفت: زمان حفاری در این میدان‌ها که در لایه فهلیان مخزن خامی قرار دارد، از ۳۳۳ روز به ۹۰ روز کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدرضا افشاریان در حاشیه بازدید خبرنگاران از عملیات حفاری در میدان‌های نفتی سپهر و جفیر با اشاره به اینکه آخرین حلقه چاه از  ۱۲ حلقه چاه میدان سپهر و جفیر در مرحله نخست در حال حفاری و تکمیل است، افزود: این چاه‌ها در لایه فهلیان مخزن خامی حفاری شده است.

وی ادامه داد: حفاری چاه‌ها در مخزن فهلیان که جزو مخازن خامی است را به میزان ۶۰ درصد کاهش دادیم تا آنجا که زمان حفاری از ۳۳۳ روز به ۹۰ روز کاهش یافته است. 

مدیر زیرسطح شرکت اکتشاف و تولید پاسارگاد تاکید کرد: چاه‌هایی که در عمق لایه فهلیان مخزن خامی حفاری می‌شود ۴۶۰۰ تا ۴۶۵۰ متر عمق دارند.

افشاریان با اشاره به اینکه ۶۰ هزار متر حفاری در میدان‌های سپهر و جفیر انجام شده است، گفت: توانستیم حفاری همزمان لایه‌های کم‌فشار و پرفشار را انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه توانستیم با نظارت دقیق و کنترل نرخ حفاری، لایه پرفشار بالایی در کنار لایه‌های کم‌فشار زیرین را حفاری کنیم، افزود: همچنین با تغییر در ترکیبات سیال حفاری و کاهش سهم کلسیم برومات از آن ۳۰ تا ۴۰ درصد از هزینه حفاری را کاهش دهیم.

مدیر زیر سطح شرکت اکتشاف و تولید پاسارگاد ادامه داد: استفاده از وسایل تکمیل داخلی ۱۰ هزار PSI در این چاه.ها استفاده شده است و ساخت داخل در این زمینه برای نخستین بار انجام می‌شود.

افشاریان با اشاره به اینکه در ایران استاندار ای پی آی نداریم، تصریح کرد: بر اساس استانداردهای اینترنشنال وسایل ترکیبی را می‌سازیم.

وی گفت: کل ۱۲ چاه حفاری شده در میدان‌های سپهر و جفیر پرفشار هستند و با وجود حرارت بالا، فشار در این چاه‌ها تا ۱۰ هزار پی اس آی است.

مدیر زیر سطح شرکت اکتشاف و تولید پاسارگاد افزود: همه مسائلت محیط زیستی مانند گودال آتش، امحا گل حفاری و ...رعایت شده است.

افشاریان با بیان اینکه شیرهای سرچاهی مورد استفاده در این ۱۲ حلقه چاه ساخت داخل است، ادامه داد: همچنبن مواد اولیه را از داخل تامین کردیم که تا ۳۰ درصد کاهش قیمت تمام شده را به دنبال داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز