خبرگزاری کار ایران

افزایش ۶ میلیون مترمکعبی تولید گاز شیرین کشور

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۹۰۱۶

با انجام تعمیرات اساسی و افزایش خوارک دریافتی، میزان تولید گاز شیرین کشور بالغ‌بر ۶ میلیون مترمکعب در روز افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش ایلنا، عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی برای فرآورش حداکثری گاز در زمستان ۱۴۰۲ از ۳۱ فروردین‌ماه سال جاری کلید خورد و تاکنون با تکیه بر تلاش و توان متخصصان داخلی و استفاده صد درصدی از قطعات و تجهیزات سازندگان ایرانی و دانش‌بنیان‌ها در پالایشگاه‌‌های سوم، هشتم، دهم و دوازدهم با موفقیت به پایان رسیده و در حال حاضر نیز عملیات تعمیرات اساسی در پالایشگاه‌های چهارم، ششم و یازدهم در حال انجام است.

همچنین عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی نیز طبق برنامه‌ریزی از ۱۹ تیرماه امسال آغاز و همه واحدهای عملیاتی با آمادگی کامل درجهت پیشبرد اهداف مهم عملیات تعمیرات اساسی حرکت می‌کنند.

براساس برنامه‌ریزی وزارت نفت جهت افزایش تولید گاز کشور و به‌منظور مدیریت و پایداری تولید، قرار شد عملیات تعویض خط لوله دریایی در سکوی دریایی فاز ۱۶ انجام شود. در این راستا با هماهنگی انجام شده شرکت SPCG موظف شد با انجام تعمیرات اساسی از تاریخ ۱۹ تیرماه تا ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۲ نسبت به تعمیرات اساسی پالایشگاه ششم اقدام کند.

این تعمیرات با برنامه‌ریزی دقیقی بین مدیران پالایشگاه ششم و شرکت سمندیس، پیمانکار تعمیر و نگهداری پالایشگاه انجام شد که براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته انتظار می‌رود خوراک دریافتی (گاز ترش) پالایشگاه ششم از سکوی دریایی فاز ۱۶ به میزان حدود ۹ میلیون مترمکعب در روز افزایش پیدا کند.

با انجام تعمیرات اساسی و افزایش خوارک دریافتی، تولید گاز شیرین کشور به میزان ۶ میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد داشت. در ضمن مابقی خوراک دریافتی پالایشگاه به پروپان، بوتان، اتان و گوگرد تبدیل می‌شود. با این دستاورد و در پی اورهال پالایشگاه ششم و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در مجتمع گازی پارس جنوبی انتظار می‌رود در زمستان پیش‌رو، کشور با کمبود گاز روبه‌رو نشود.

دستاوردهای مهم اورهال پالایشگاه ششم

شهاب چهارلنگ، رییس بهره‌برداری پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی در این‌باره اظهار داشت: یکی از موارد مهم و کلیدی در بازه تعمیرات اساسی سال جاری این پالایشگاه، انجام تعمیرات مهم در ردیف گازی سوم است و این اقدامات حیاتی بدون کاهش تولید در سکوی گازی و با مدیریت گاز مازاد با هدف رفع موانع در تولید و انجام اقدامات اصلاحی لازم کلید خورده است.

چهارلنگ تأکید کرد که این مهم با استفاده از قطعات و تجهیزات جدید و باکیفیت سازندگان ایرانی و نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شده است.

گفتنی است تعمیرات اساسی ردیف گازی ۳ و ۴ پالایشگاه ششم پارس جنوبی با تکیه بر توان داخلی با بالاترین کیفیت و طبق برنامه‌زمان بندی به نحو احسن انجام شده و این پالایشگاه اقدام به برنامه‌ریزی برای ردیف‌های گازی ۱ و ۲ کرده است.

ازجمله اقدامات مهم و شاخصی که در ردیف سوم گازی با همکاری و توانمندی پیمانکار تعمیرات و نگهداری پالایشگاه ششم صورت گرفته شامل: بازرسی داخل کولدباکس ردیف سوم، اصلاح نقاط تزریق متانول در داخل و بیرون کولدباکس، تعویض خطوط بخار مربوط به خط بخار واحد آمین، تعویض آمین ردیف سوم، شستشوی برج‌ها و انجام بازرسی‌های تجهیزات حیاتی پالایشگاه‌ها است.

از دیگر دستاوردهای مهم پالایشگاه ششم که از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون با تکیه بر توان و همت متخصصان، کارشناسان فنی، کارکنان و کارگران انجام شده عبارت از تولید بیش از ۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین‌سازی شده، تولید بیش از ۱۲۵ هزار تن پروپان، بیش از ۹۵ هزار تن بوتان، بیش از ۶ میلیون بشکه میعانات گازی و تولید بیش از ۲۶ تن گوگرد دانه‌بندی شده است.

این دستاوردها و موفقیت‌های به دست آمده از سوی پیمانکار اصلی تعمیرات و نگهداری پالایشگاه ششم حاصل تجربه، مدیریت و سابقه بیش از ۴۰ ساله در صنعت نفت و گاز و بهره‌گیری از چهره‌های علمی و دانشگاهی در ترکیب مدیریتی شرکت است. علاوه‌بر این انجام فعالیت‌های دانش‌بنیان شرکت درراستای تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بهره‌مندی از دانش و فناوری‌های نوین و بکارگیری دانش‌آموختگان دانشگاهی و همچنین عضویت در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و ایجاد ارتباط مؤثر میان صنعت و دانشگاه سبب شده تا از توانمندی‌های علمی و فنی در پالایشگاه ششم به‌ویژه در زمان انجام تعمیرات اساسی پالایشگاه به خوبی استفاده شود.

در این میان نظارت به‌موقع و تذکرات سازنده سازمان بازرسی کل کشور از ابتدای آغاز به کار پیمانکار در پالایشگاه ششم تاکنون به‌دلیل بروز خطای احتمالی انسانی سبب شد تا نظرات اصلاحی آن سازمان مبنی بر نظارت مضاعف بر زیرمجموعه‌ها، نقش محوری در عملکرد مثبت مجموع نیروهای این شرکت و تلاش شبانه‌روزی و دلسوزانه برای اصلاح و جبران آن داشته باشد.

آمادگی کامل پارس جنوبی برای زمستان ۱۴۰۲

از سوی دیگر مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به آغاز و انجام عملیات تعمیرات اساسی در پالایشگاه‌های سوم، هشتم، دهم، دوازدهم، چهارم، ششم و یازدهم گفت: در آینده نزدیک عملیات تعمیرات اساسی در پالایشگاه‌های دوم، پنجم و هفتم نیز آغاز خواهد شد و پرونده عملیات تعمیرات اساسی تا اواخر مهرماه در این مجتمع بزرگ گازی کشور به صورت کامل پایان خواهد یافت و پالایشگاه‌ها برای عبور از فصل زمستان پیش‌رو با آمادگی کامل حرکت خواهند کرد.

احمد باهوش خاطرنشان کرد که توانسته‌ایم باتوجه به عملیات تعمیرات اساسی، بیش از ۲ هزار و ۱۲۹ میلیون مترمکعب گاز به پتروشیمی‌های بوشهر، پارس و پتروپالایش کنگان ارسال کنیم.

باهوش ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ با تکیه بر توان و دانش متخصصان و کارکنان و استفاده از کالاهای سازندگان داخلی و دانش‌بنیان‌ها بیش از ۱۹۰ میلیارد و ۵۱۰ میلیون مترمکعب گاز در سراسر پالایشگاه‌های سیزده‌گانه مجتمع گاز پارس جنوبی، شیرین و به شبکه سراسری ارسال شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز