خبرگزاری کار ایران

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گلستان:

بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان منابع برای رفع نقاط حادثه‌خیز گلستان نیاز است/ تعداد تصادفات موتورسیکلت‌سواران و عابران بالاست

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۸۹۰۲

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گلستان با بیان اینکه از ۸۸۷ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده کشور ۹۵ نقطه آن در این استان قرار دارد، گفت: برای رفع اساسی این نقاط بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان منابع نیاز است.

عادل مصدقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: سرجمع اعتباراتی که از منابع ملی و استانی در سال گذشته دریافت کردیم حدود یک هزار و 170میلیارد تومان در حوزه راهداری استان ابلاغ اعتبار بود که تبدیل به 222 قرارداد شد که در حوزه ابنیه فنی و پل‌ها، ارتقای ایمنی راه‌های استان شامل روشنایی، خط‌کشی، تابلو و علائم، منظرآرایی راه‌ها و... صرف شد. ببینید از 190 کیلومتر روشنایی راه‌ها حدود 80 کیلومتر به دلیل سرقت‌ها و سایر اتفاقات از مدار خارج شده بودند. با اجرای کابل‌های خودنگهدار، ما بهینه‌سازی و پایدارسازی این 80 کیلومتر را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دادیم و وضعیت را به حالت قبل بازگرداندیم.

وی در ادامه افزود: در بحث پروژه‌های جدید روشنایی هم ما 55 کیلومتر تعریف کردیم طوری‌که 15کیلومتر از این پروژه‌ها در شش ماهه دوم سال 1401 به بهره‌برداری رسید، 12 کیلومتر در دست اجراست و الباقی هم به مناقصات جدیدی بازمی‌گردد که طبق هدف‌گذاری باید حدود 26 کیلومتر از آن تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

مصدقی درباره وضعیت ماشین‌آلات این اداره کل گفت: در بحث اورهال، بازسازی و نگهداری ماشین‌آلات هم ما حدود 237 موجودی ماشین‌آلات داریم که متاسفانه توقفی در نگهداری و بازسازی آنها ایجاد شده و بخشی از آنها از مدار مصرف خارج شده بودند. سال گذشته حدود 30میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی برای این موضوع اختصاص یافت و خوشبختانه الان به وضعیت مطلوبی رسیده‌ایم که همه ماشین‌آلات ما آماده هستند. البته عمر ناوگان ما متوسط حدود 24 سال است و نیاز داریم که به نوسازی بخشی از ناوگان خود دست بزنیم. امسال 30 میلیارد تومان از منابع سازمانی برای نوسازی و خرید ماشین‌آلاتی از قبیل لودر، گریدر و بیل مکانیکی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گلستان در ادامه اظهار داشت: در حوزه ساخت و آسفالت راه‌های روستایی، ما از ابتدای دولت سیزدهم تا امروز بیش از 80 کیلومتر عملکرد داشته‌ایم که اقدام مناسب و مطلوبی بود و برای امسال در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) 450 کیلومتر را برای ساخت و بهسازی روکش راه‌های روستایی هدف‌گذاری کرده‌ایم که در چهار شهرستان کردکوی، گالیکش، مراوه‌تپه و گنبدکاووس انجام می‌شود. این موضوع مصداق همان شعار دولت یعنی محرومیت‌زدایی و بهره‌گیری هر روستا از حداقل یک راه آسفالته با اولویت روستاهای بالای 20 خانوار انجام می‌شود.

وی افزود: در حوزه تبدیل و نگهداری گاردریل‌های استان، با توجه به شرایط موجود، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات گاردریل‌ها به شدت بالا رفته است لذا تبدیل آنها به بلوک مفصلی در دستورکار قرار گرفته است. در سال 1402 مجوز 75 میلیارد تومان برای این برگزاری مناقصه در این حوزه به ما داده شده که با اولویت‌بندی مسیر علی‌آباد به گرگان و گرگان به سمت کردکوی اجرا خواهد شد.

مصدقی در بیان سایر اقدامات این اداره کل اظهار داشت: در حوزه حمل و نقل اتفاقات خوبی در حال انجام است. سال قبل ما سفری همراه با هیاتی اقتصادی به کشور ترکمنستان داشتیم. از سال 1398 و با همه‌گیری کرونا و سیاست‌های اتخاذ شده از سوی کشور ترکمنستان، مرز اینچه‌بورون مسدود بود که خوشبختانه در پی سفر رئیس جمهور و برگزاری نشست‌های تخصصی میان دو کشور از مهر ماه سال گذشته این مرز بازگشایی شد. در حال حاضر روزانه 140 دستگاه ورود و خروج از این مرز داریم که نشان از افزایش تبادلات تجاری میان دو کشور دارد. گام بعدی ما تبادلات مسافری و تبادلات چمدانی است که در حال پیگیری جدی است.

بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان منابع برای رفع نقاط حادثه‌خیز گلستان نیاز است/ تعداد تصادفات موتورسیکلت‌سواران و عابران بالاست

وی ادامه داد: در حوزه حمل و نقل کالا سال قبل حدود 7 میلیون تن حمل کالای درون و برون‌استانی داشتیم که با اولویت 10 کالا مثل سیمان، گندم، کلزا، چغندر، سیب‌زمینی، نئوپان و... انجام شده است. در حوزه حمل و نقل مسافر هم دو میلیون و 700هزار جابه‌جایی با اتوبوس، مینی‌بوس و خودروهای سواری در سال 1401 صورت گرفته است.

مصدقی با اشاره به طرح‌های سالانه و ویژه راهداری در طول سال گفت: هر ساله ما طرح‌های ویژه‌ای مثل سفرهای نوروزی، حمل و نقل کالاهای کشاورزی در ماه‌های اردیبهشت و خرداد، سفرهای تابستانی، ستاد اربعین، 28 صفر و خدمات به زائران آقا امام رضا(ع)، طرح ویژه راهداری زمستانه، اعزام کاروان‌های راهیان نور و... داریم. در راستای اجرای بهتر این طرح‌ها، قرارگاه‌های مرکزی ویژه‌ای تشکیل می‌دهیم.

وی ادامه داد: 42 سامانه ثبت تخلفات جاده‌ای و سرعت در راه‌های استان برای کنترل هوشمند راه‌ها داریم. 54 دستگاه ترددشمار که ورودی و خروجی‌های استان را ثبت می‌کنند. 36 سامانه دوربین‌های ثبت نظارتی داریم که به صورت زنده و آنلاین، شرایط جوی و ترافیکی راه‌های استان را بررسی و اعلام می‌کنند. سامانه گویای 141 هم برای استفاده مردم است که با تماس یا بهره‌گیری اینترنتی از آن می‌توانند وضعیت ترافیکی جاده‌های استان را از مبدا تا مقصد مشاهده کنند یا در صورت شکایت از رانندگان باری یا مسافری هم می‌توانند از این سامانه، شکایات خود را ثبت و پیگیری کنند. همچنین با توجه به گردشگرپذیر بودن استان گلستان، امسال در عید نوروز ما جزو استان‌هایی بودیم که حدودا 9درصد افزایش تعداد سفرها در آن به ثبت رسید. همچنین ماندگاری بین دو تا سه روز مسافران در این استان را امسال به ثبت رساندیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گلستان در ادامه افزود: در بحث تصادفات به خصوص بین موتورسیکلت‌سواران و عابران پیاده، متاسفانه جزو استان‌های هستیم که درصد تصادف بالایی دارند. برای کاهش این معضل فرهنگ‌سازی و ارتقای فرهنگ ترافیکی را در دستورکار داریم ازجمله مکاتبه مستقیم با ائمه جمعه و جماعات برای ترویج این فرهنگ بین نمازگزاران. همچنین توسعه راه‌های دوخطه به ویژه در شمال استان به طور جدی پیگیری می‌شود. ما در استان 5هزار و 251 کیلومتر انواع راه‌ها را داریم که 308 کیلومتر آن بزرگراه، 751 کیلومتر راه اصلی و حدودا 3500 کیلومتر راه‌های فرعی و روستایی هستند. همچنین کریدور 230 کیلومتری مکمل ورودی از استان مازندران تا جنگل گلستان ما که مسیر زوار مشهد مقدس نیز هست که بحث بهسازی، لکه‌گیری و روکش آسفالت، منظرآرایی و پاکسازی مداوم آن، روشنایی و تابلو و علائم و راهداری جاری در این مسیر حجم فعالیت‌های همکاران ما را نشان می‌دهد.

مصدقی در پایان گفت: ما یک اداره کل در استان به همراه 11 اداره در شهرستان‌ها و 27 راهدارخانه هستیم که 10 مورد از آنها در مسیرهای کوهستانی و جنوب استان واقع هستند. همچنین به دلیل کوهستانی و برف‌گیر بودن مسیرها و برخی از گردنه‌های استان مثل مسیر آزادشهر تا خوش‌ییلاق، رامیان به شاهرود و... فعالیت‌ها افزایش می‌یابد. از آن طرف به دلیل همجواری با استان خراسان شمالی هم مسیرهای برف‌گیر داریم و کلا به دلیل همجواری با سه استان کشور و کشور ترکمنستان، فعالیت راهداری در استان بالاست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز