خبرگزاری کار ایران

آغاز تحول بزرگ‌ بین مسیرهای مواصلاتی ایران و روسیه‌ / مذاکره درباره استفاده از ارز ملی در تبادلات

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۸۶۳۱

معاون نخست وزیر روسیه گفت: احداث راه آهن رشت- آستارا یک تحول بزرگ در مسیرهای مواصلاتی ایران و روسیه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا،  الکساندر نواک در حاشیه امضای ۱۰ تفاهمنامه و قرارداد بین شرکتهای ایران و روسیه اظهار داشت: در ۲ سال گذشته اقدامات زیادی در حوزه اتصال شبکه های مواصلاتی بین دو‌ کشور صورت گرفته است بخصوص موافقتنامه ای که امروز برای احداث راه آهن رشت- آستارا انجام‌شد، یکی از مهم‌ترین اقدامات ما در چارچوب ترانزیتی در حوزه کریدور شمال- جنوب است.

وی افزود: من بر این باورم که اگر این قطعه مفقوده صورت بگیرد یک تحول بزرگ در کل مسیرهای مواصلاتی بین دو‌ کشور صورت خواهد گرفت.

معاون نخست وزیر روسیه گفت: این پروژه قرار است با حضور شرکتهای ایرانی و روسی توانمند احداث شود و امروز در حضور  روسای دو‌ کشور سند آن به امضا رسید، این پروژه یکی از مهم‌ترین پروژه های ترانزیتی بین دو کشور است.

نواک بیان داشت: کریدور شمال و جنوب دارای ۳ بخش غربی، شرقی و خزری است. بخش شرقی و‌غربی که  از خاک‌کشورهای همسایه می گذرد  ریلی است و بخش دریایی از خزر عبور می کند. اگر موفق شویم با طرفیت کامل این مسیر را اجرایی کنیم ۱۵ میلیون تن حجم توانمندی این مسیر خواهد بود. 

وی تصریح کرد: در حال حاضر این ظرفیت ۱۵ میلیون تن است اگر بتوانیم حجم تبادلات تجاری دو کشور را افزایش دهیم این رقم تا ۳۰ و ۶۰ میلیون تن افزایش یابد.چراکه یک جایگزین بسیار مناسب برای انتقال کالا و بار در مقایسه با گزینه مشابه مانند کانال سوئز از نظر زمان و هزینه ها است.

وی ادامه داد: رقم سرمایه‌گذاری ارزیابی شده کنونی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یوروست و از یک‌سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود که امیدوارم زودتر از این تاریخ شاهد عملیات اجرایی آن باشیم.

معاون نخست وزیر روسیه تصریح کرد: برای افزایش توانمندی این مسیر لازم است زیرساخت‌های لجستیکی را برای تخلیه و بارگیری در بنادر و توانمندی تأسیسات و تجهیزات مدنظر داشته باشیم، از این رو شرکت‌های روس بازدیدهایی از این امکانات داشتند و هم‌اکنون مذاکرات درباره افزایش ظرفیت‌های لجستیکی در شمال ایران در حال بررسی است.

وی گفت: افزون بر محورهای انرژی، موافقتنامه‌ای در زمینه گمرکی بین ایران وروسیه امضا شد، همچنین در زمینه استفاده از ارز ملی در تبادلات دو طرف و تسویه حساب‌ها و تعامل‌های بانکی مذاکراتی داشتیم زیرا اهتمام ویژه‌ای برای حل مسائل موجود در این زمینه داریم.

نواک افزود: موفق شدیم موضوع‌های مطرح شده در چارچوب کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و روسیه از جمله کشاورزی، صنعتی، بانکی و دیگر حوزه‌ها را بررسی کنیم و به این توافق رسیدیم اگر مشکلی در این زمینه‌ها ایجاد شود در سریع‌ترین زمان ممکن آنها را حل و فصل کنیم تا بازرگانی بین دو کشور آسیبی نبیند.

وی ادامه داد: اطمینان دارم طبق صلاحدید رؤسای دو کشور حجم تبادلات تجاری دو طرف افزایش خواهد یافت.

نواک بیان داشت: در این نمایشگاه دیدم که علاقه‌مندی زیادی برای افزایش همکاری‌ها بین طرف‌های ایرانی و روس وجود دارد، امیدوارم شاهد افزایش این همکاری‌ها باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز