خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا:

سیاست‌های مالیاتی دولت ناعادلانه است/ برای کنترل تورم به کارگران فشار می‌آورند

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۰۵۷۵

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: این ظالمانه است که هزاران میلیارد تومان فرار مالیاتی یا عدم مالیات‌ستانی از پردرآمدترین اقشار جامعه و دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی داشته باشیم و از سوی دیگر مالیات کارگران و حقوق بگیران افزایش پیدا کند.

علی قنبری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه سیاست‌های مالیاتی دولت درست نیست، اظهار داشت: متاسفانه دولت سیاست درستی برای اخذ مالیات ندارد و فرار مالیاتی در ایران بسیار بالاست و به ویژه دستگاه‌های مرتبط با حاکمیت از معافیت‌های مالیاتی قابل توجهی برخوردارند و راحت‌ترین اقدام برای دولت دریافت مالیات از حقوق بگیران ثابت است. 

وی تاکید کرد: این ظالمانه است که هزاران میلیارد تومان فرار مالیاتی یا عدم مالیات‌ستانی از پردرآمدترین اقشار جامعه و دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی داشته باشیم و از سوی دیگر مالیات کارگران و حقوق بگیران افزایش پیدا کند. 

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: به هر حال اجرای برنامه افزایش درآمدهای مالیاتی که در سال ١۴٠٢ ناشی از همین نگاه مالیات‌ستانی ناعادلانه در جامعه است و دولت باید سیاست درست مالی و پولی برای تحقق شعار کنترل تورم داشته باشد وگرنه به نتیجه نمی‌رسیم و شعار امسال هم مانند سال‌های گذشته محقق نمی‌شود.

قنبری همچنین با اشاره با افزایش ٢٧ درصدی دستمزد کارگران و فاصله آن با نرخ تورم و برنامه دولت برای کنترل تورم از این طریق گفت: نرخ تورم کشور به بیش از ۵٠ درصد رسیده است در حالیکه فشار مضاعفی بر دوش حقوق بگیران ثابت کارگران و حتی کارمندان وارد آمده نمی‌توان گفت تنها با کنترل افزایش حقوق و دستمزد تورم را مهار کرد . 

وی ادامه داد: درست است که مسائل مرتبط با حقوق در بودجه جاری که امروز بیشتر به دستگاه‌های فرهنگی مانند صدا و سیما و مجموعه‌های حوزوی و ... اختصاص پیدا می‌کند، را افزایش می‌دهد اما حقوق کارگران و کارمندان تاثیری چندانی در کنترل و مهار تورم ندارد. 

این کارشناس اقتصادی افزود: در حالیکه سفره مردم روز به روز کوچک‌تر می‌شود و فشار بر حقوق بگیران ثابت باعث ایجاد رکورد در جامعه خواهد شد و رکورد در جامعه نرخ رشد تولید و رشد اقتصاد را کاهش می‌دهد و با هدف شعار سال هماهنگ نیست. بنابراین اگر برای کنترل تورم فشار را بر روی کارگر و کشاورز بذاریم انحراف از واقعیت است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز