خبرگزاری کار ایران

سالاری در پاسخ به ایلنا مطرح کرد:

۵ میلیون لیتر بنزین در روز قاچاق می‌شود/ ناترازی و واردات نداریم/ توزیع بنزین سوپر از سر گرفته شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۱۵۴۶

مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: روزانه ۴ تا ۵ میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جلیل سالاری در جمع خبرنگاران در پاسخ به ایلنا درباره ناترازی تولید و مصرف بنزین اظهار داشت: در حال حاضر تراز تولید و مصرف تعادل دارد اما موضوع این است که قاچاق صورت می‌گیرد و باید تمهیداتی برای مدیریت حوزه بنزین و گازوییل اندیشیده شود تا تامین انرژی پایدار باشد.

وی رقم قاچاق گازوییل را ۶ تا ۷ میلیون لیتر در روز اعلام کرد و افزود: روزانه ۴ تا ۵ میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود.

مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: بخشی از قاچاق مربوط به مهاجرت کارتها است که باید کنترل شود.

وی درباره کیفیت بنزین نیز گفت: همه محموله ها مطلوب و در حد استاندارد است و همه بنزین های معمولی و یورو  استانداردهای زیست محیطی را دارا هستند، تنها تفاوت در اکتان است که در بنزین معمولی اکتان ۸۷ و بنزین یورو اکتان ۹۲ است.

سالاری در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره توزیع بنزین سوپر بیان داشت: دلیل چالشی که در زمینه بنزین سوپر داریم این است که شازند در تعمیرات اساسی بود اما از هفته گذشته شروع به تولید کردیم و ابتدای این هفته در جایگاههای تهران شروع به عرضه کردیم که در هر ناحیه ۴ تا ۵ جایگاه عرضه می شود.

معاون وزیر نفت در پاسخ به سوال سوم ایلنا درباره احتمال واردات بنزین خاطرنشان کرد: اکنون ناترازی نداریم اما باید مدیریت شود که در تولید و مصرف تعادل داشته باشیم.

وی ادامه داد: امروز مصرف گاز غیر قابل پیش بینی است به طوری که رقم آن حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیون متر مکعب است و این رویه را در هیچ جای دنیا نداریم.

وی با تاکید بر اینکه باید مصرف را در همه بخش ها مدیریت کنیم، اظهار داشت: اگر به مدیریت مصرف توجه نشود اگر همه انرژی کشور تبدیل به تولید شود باز هم جوابگو نیست.

سالاری ادامه داد: سالانه یک میلیون خودرو به کشور اضافه می شود ولی وضعیت از رده خارج شدن خودروها مشخص نیست. باید شرایط اسقاط را اعمال کنیم، در دنیا مصرف بنزین ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است اما این رقم در ایران ۱۰ به ۱۰۰ است، بنابراین باید مصرف بهینه شود.

سالاری تصریح کرد: در حال حاضر چرخه حمل و نقل کشور توازن ندارد و کشور تبدیل به پارکینگ شده است.

وی با بیان اینکه حجم بالایی از آلودگی به مصرف گاز برمی گردد، یادآور شد: اکنون در کلانشهرها از جمله تهران تعداد زیادی بخاری و پکیج وجود دارد که از دودکش آنها دی اکسید کربن خارج می شود.

سالاری همچنین خاطرنشان کرد: روزانه حدود ۲۰ میلیون لیتر بنزین در تهران مصرف می شود که تبدیل به آلودگی می شود.

وی درباره ورود ال پی جی به سبد سوخت گفت: فعلا در آیین نامه نیامده است.

سالاری درباره توزیع بنزین پتروشیمی بیان داشت: آنچه در پتروشیمی ها تولید می شود ریفرمیت است که مشابه پالایشگاه است، به طوری که حتی پتروپالایشگاهها هم با این هدف احداث می شوند که در زمان نیاز سوخت و یا دیگر محصولات پتروشیمی تولید کنند، اکنون ریفرمیت تولیدی برخی پتروشیمی ها صادر می شود.

وی تاکید کرد: کیفیت بنزین پایین نیامده و مشکلی از این بایت وجود ندارد.

وی درباره میزان تخصیص گاز و سوخت مایع به نیروگاه ها و صنایع، گفت: اگر میزان مصرف با توجه به شرایط دمایی کشور تغییر کند میزان تخصیص متفاوت خواهد بود، هرچه میزان مصرف در حوزه خانگی کاهش یابد به حوزه نیروگاه ها تخصیص می یابد.

وی افزود:  حدود ٢٠٠ تا ٢٢٠ میلیون متر مکعب در  روز تخصیص گاز داشته ایم و این عدد به زیر ١٠٠ میلیون نرسیده است.

سالاری تاکید کرد: نسبت به پارسال تخیصیص سوخت کاهش نیافته است هم در حوزه گاز و هم مایع سوخت بیشتری تحویل دادیم.

وی افزود: تقریبا گاز نسبت به سال گذشته معادل بود و در برخی مواقع نیم تا یک درصد رشد داشته است. در بخش مایع نیز نزدیک ١٨ تا ٢٠ درصد افزایش تخصیص داشتیم در حوزه صنایع نیز شرایط به همین روال بوده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز