خبرگزاری کار ایران

کتاب "سحوری سپاهان" فرصتی برای معرفی برجستگی‌های هنر اصفهان

asdasd
کد خبر : ۳۸۴۵۱۲

مراسم ویژه افطاری اهالی موسیقی نصف‌‌جهان به همراه نخستین اجرای سرود اصفهان تا رونمایی از "سحوری سپاهان"در هنر سرای خورشید اصفهان برگزار شد.

به گزارش ایلنا از اصفهان، در بخشی از این برنامه، سرود اصفهان برای نخستین‌بار و با حضور اهالی هنر نصف‌جهان در هنر سرای خورشید وابسته به سازمان فرهنگی‌تفریحی شهرداری اصفهان به اجرا گذاشته شد. این سرود با همکاری هنرسرای خورشید و به مدت یک دقیقه ساخته شده است.

حمید رضا معینی که کار ساخت این سرود را برعهده گرفته، یکی از آهنگسازان بزرگ ایرانی است و افتخار ساختن آهنگ این سرود را برای دیار نصف جهان داشته است.

حمید رضا معینی، در حاشیه این مراسم با بیان این‌که اصفهان سرای هنرمندان بزرگ است، اظهار داشت: دیار اصفهان خاستگاه هنر به شمار می‌رود و بزرگی این دیار به هنرمندان بزرگ و فقید این شهر است. هنرمندانی که هر کدام آوازه اصفهان را تا عرش رسانده‌اند و به نظر من این هنرمندان هیچگاه مرگی را برای خود نمی‌بینند زیرا نام آن‌ها همیشه بر فراز آسمان می‌درخشد.

وی افزود: بزرگانی مانند شهناز، تاج اصفهانی، کسایی و ارحام صدر، اصفهان را تبدیل به یکی از قطب‌های هنری در ایران کرده‌اند و به همین دلیل ساخت سرود برای چنین مهدی اصلا کار ساده ای تلقی نمی‌شد اما خوشحالم که افتخار ساخت آهنگ این سرود به من رسید و از این مسئله بسیار خرسندم.

آهنگساز سرود اصفهان پیرامون جزئیات ساخت آن گفت: چندی پیش پیشنهاد ساخت این سرود به من داده شد. نظرات مختلفی پیرامون آن ارائه شد تا مدت زمان آن کوتاه و با دیگر آثار مربوط به اصفهان متفاوت باشد. زمان این سرود را به کمتر از یک دقیقه کاهش دادم به دلیل اینکه بتوان آن را در تمامی مراسم پخش کرد و مدت زمان زیادی مربوط به اجرای این سرود نشود.

وی افزود: شاخصه ‌ویژه این سرود را می‌توان روح حماسی آن نام گذاری کرد که در نهایت سرود با همکاری تالار وحدت و صدا و سیما به تولید رسید.

پیوند نزدیک موسیقی آئینی با فرهنگ و آداب مردم ایران زمین

هوشنگ جاوید، نویسنده کتاب سحوری سپاهان نیز در این مراسم با اشاره به تألیف "سحوری سپاهان" اظهار داشت: به لطف خداوند توانستم با همکاری احسان شریف‌زاده پژوهشگر مباحث دینی و بزرگ شده مکتب اهل بیت(ع)، تألیف این کتاب را به پایان برسانم. کتاب سحوری سپاهان چهارمین کتاب پیرامون موسیقی آئینی ایران است و برای تالیف این کتاب باید تشکر ویژه‌ای از سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان انجام دهم.

وی افزود: احسان شریف‌زاده از گذشته با من در ارتباط بوده و ما توانستیم در تهران شورایی با عنوان موسیقی آئینی را راه‌اندازی کنیم که دکتر ساسان فاطمی در این راه بسیار ما را همیاری کردند و این شورا متشکل از اشخاص بزرگ موسیقی ایران هستند. 

وقتی به موسیقی آئینی در کشور توجه نمی‌شود 

این نویسنده مطرح کشور بیان کرد: خوشحال هستم که با تأسیس این شورا، برای نخستین بار توانستیم موسیقی آئینی را به مردم ایران معرفی کنیم. پس از برگزاری جشنواره‌های موسیقی آئینی در سطح کشور در سال‌های 1381 و1382و زحمات فراوان برای این جشنواره‌ها با برگزاری چندین جشنواره با اسم موسیقی آئینی روبرو شدیم که در حد کیفیت مطلوب نبود.

دلخوشی من تربیت جوانان علاقمند به موسیقی آئینی است

وی ادامه داد: اکنون با وجود این بی مهر‌ی‌ها خوشحال هستم که خانه نشین شده‌ام و تنها در یک دانشگاه مشغول به تدریس هستم و دلخوشی خودم را درتربیت جوانان می‌دانم

جاوید افزود: ما امروز در زمانی زندگی می‌کنیم که موسیقی به دلیل حواشی آن ممنوع شده اما موسیقی آئینی ما با لحظه، لحظه زندگی‌مان پیوند خورده و موسیقی‌هایی مانند سحری خوانی در کشور ما وجود داشته که برای آن رساله نوشته شده است. 

وی ادامه داد: باید به فرهنگ توجه درستی شود و تمام مشغله ذهنی من این است که زوایای موسیقی ایرانی که با زندگی مردم پیوند خورده مردم بهتر شناسایی کنند. 

این استاد موسیقی ایران با انتقاد از روند بی‌توجهی به موسیقی این کشور افزود: در صورتی که توجه به موسیقی آئینی نشود، در آینده ما به مشکل شنیداری در مردم جامعه مواجه می‌شویم زیرا اکنون ادوات موسیقی اروپایی در حال گسترش است و این مسئله مشکلات فراوانی برای موسیقی سنتی مردم کشور در آینده فراهم می‌کند.

فرصتی برای معرفی برجستگی‌های هنر اصفهان در سحوری سپاهان

محمد عیدی، مدیر امور هنری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با بیان اینکه اصفهان از نظر موسیقیایی، برجستگی خاصی در جغرافیایی فرهنگی ایران دارد، تصریح کرد: در گذشته فرهنگی به نام سحری‌خوانی در شهر اصفهان وجود داشته که این فرهنگ به ماه مبارک رمضان نیز مرتبط بوده و با توجه به این فرهنگ شاخص، سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، کتاب سحوری سپاهان را به چاپ رسانده است.

وی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در کشور، با استاد هوشنگ جاوید که یکی از مراجع موسیقی آئینی کشور به شمار می‌روند، صحبت شده و سحوری‌های اصفهان در قالب این کتاب، جمع‌آوری شده است.

توجه به دغدغه اهالی موسیقی آئینی برای ارتقای جایگاه این هنر قدیمی

مدیر امور هنری سازمان فرهنگی‌تفریحی شهرداری‌اصفهان اضافه کرد:مناجات استاد تاج، استاد حمیدی، استاد احمد قوام‌نیا، استاد مراتب و دیگر اساتید این حوزه، در کتاب مورد نظر جمع‌آوری شده و اقدام نادری در این حوزه اجرایی شده است.  در این کتاب مقدمه و پیش‌گفتاری درباره پیشینه سحری‌خوانی‌های اصفهان ارائه شده و در درجه بعدی، متن سحری‌ها در کتاب آورده شده و تحلیل موسیقیایی و نت‌نگاری آن، به نگارش در آمده است.

وی با اشاره به اهمیت توجه به موضوع گسترش موسیقی‌های سنتی در کشور خاطرنشان کرد: مداحان و آوازخوانان اصفهان با استفاده از این کتاب، به خوبی می‌توانند بر مبنای متن و تولید دانش، به خوبی آن را بازخوانی کرده و مورد استفاده قرار دهند و این اقدام در واقع نوعی تولید دانش در حوزه آئینی به شمار می‌رفته که زندگینامه آوازخوانان، مناجات و دعاها نیز در آن گردآوری شده و لوح فشرده این سحری‌خوانی‌ها در 20 بخش همراه با کتاب عرضه خواهد شد.

توجه به موضوع موسیقی آئینی و گسترش این هنرهای قدیمی در سطح کشور و به خصوص شهر اصفهان، می‌تواند در آینده نزدیک، زمینه توسعه بیش از پیش هنر در اصفهان و دیگر نقاط فرهنگ‌خیز کشور را فراهم کند.

گفتنی است؛ مراسم ویژه افطاری اهالی موسیقی نصف‌‌جهان به همراه نخستین اجرای سرود اصفهان تا رونمایی از "سحوری سپاهان" در هنرسرای خورشید اصفهان برگزار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز