خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گلپایگان خبر داد:

با اعتبار ۱۴ میلیارد ریالی مرمت گنبد امامزاده هفده تن گلپایگان پایان یافت

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۵۰۱

با گنبد بقعه امامزاده هفده تن به متراژ ۳۶۰ مترمربع به صورت کاشی و مشبک‌کاری طی ۱۸ ماه مرمت و بازسازی شد.

ایلنا: مرمت گنبد امامزاده هفده تن گلپایگان در دو فاز اجرا شده است که فاز نخست به متراژ ۸۷ متر و با هزینه‌ای بالغ بر ۴۰۰ میلیون ریال طی سه ماه توسط میراثفرهنگی انجام شد و به تأیید کارشناسان فنی میراثفرهنگی رسیده است ولی بقیه پروژه به تأیید کارشناسان فنی اوقاف نرسیده است و زمانی که به تأیید کارشناسان برسد، داربست‌های گنبد امام‌زاده هفده تن باز خواهد شد.

به گزارش ایلنا، سرپرست اوقاف گلپایگان در این رابطه اظهار داشت: سرپرست اوقاف و امورخیریه گلپایگان گفت: با گنبد بقعه امامزاده هفده تن به متراژ ۳۶۰ مترمربع به صورت کاشی و مشبک‌کاری طی ۱۸ ماه مرمت و بازسازی شد.

حجت ‌الاسلام محسن ضیاییبا بیان اینکه کاشی‌کاری گنبد بقعه امامزاده هفده تن با مشارکت میراثفرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و اوقاف و امور خیریه گلپایگان صورت گرفته است، تصریح کرد: ۸۷ مترمربع از کاشی‌کاری‌ها در تعهدات میراثفرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و مابقی بر عهده اوقاف و امور خیریه بوده است.

سرپرست اوقاف و امور خیریه گلپایگان خاطرنشان کرد: حدود ۱۴ میلیارد ریال هزینه کاشی‌کاری شده که ۴۰۰میلیون ریال بر عهده میراثو مابقی با اوقاف بوده است.

وی علت باز نکردن داربست‌های گنبد بقعه امام‌زاده هفده تن را عدم تأیید کار‌شناسان دفتر فنی اداره کل اوقاف اصفهان بیان کرد و افزود: این پروژه در دو فاز اجرا شده است که فاز نخست به متراژ ۸۷ متر و با هزینه‌ای بالغ بر ۴۰۰ میلیون ریال طی سه ماه توسط میراثفرهنگی انجام شد و به تأیید کار‌شناسان فنی میراثفرهنگی رسیده است ولی بقیه پروژه به تأیید کار‌شناسان فنی اوقاف نرسیده است و زمانی که به تأیید کار‌شناسان برسد، داربست‌های گنبد امام‌زاده هفده تن باز خواهد شد.

ضیایی ادامه داد: بقعه مبارکه هفده تن از ابنیه قرن ۱۱ هجری قمری است و درزمان شاه عباس اول صفوی و بر طبق کتیبه سر در آن درسال ۱۰۳۲ هجری قمری ساخته شده است؛ بر روی بنای هشت گوش بقعه گنبد، کاشی‌کاری باشکوهی قرار گرفته است که از لحاظ ساختمانی و تزئین کاشی‌کاری بسیار جالب و زیباست.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گلپایگان افزود: کتیبه منظوم ارسی مفصلی در توصیف شاه عباس اول صفوی در این بنا به یادگار مانده و حاکی از احداثاین بقعه به وسیله امام قلی خان سردار معروف آن زمان است.

وی با اشاره به شجره‌نامه موجود در اداره اوقاف و امامزاده هفده تن افرادی که در این محل مدفون‌ هستند عبارتند از: امام‌زاده ابوالحسن فرزند امام حسن مجتبی(ع)، سلطان اسماعیل فرزند امام جعفر صادق(ع)، صالح و قاسم فرزندان جعفر بن علی(ع)، عباس و حسین فرزندان حضرت موسی بن جعفر(ع)، شهربانو و حلیمه و صفورا دختران حضرت موسی بن جعفر(ع)، علی‌اکبر بن علی بن حسین(ع)، محمد بن محسن بن علی بن حسین(ع)، محمود و محسن و عبدالله بن یحیی بن امام موسی الکاظم(ع)، موسی و مظفر فرزندان جعفر طیار، اسحاق فرزند ابراهیم که مشخص نیست ابراهیم مزبور به کدام امام منتسب است.

ضیایی گفت: این بقعه نیز توسط امام قلی خان سردار لایق دربار صفویه ساخته شده که بعداً تعمیر شده است؛ هفده تن نام یک زیارتگاه و محله در بخش جنوبی شهرستان گلپایگان است؛ بنای فعلی این زیارتگاه در زمان صفوی ساخته شده است. محله هفده تن نیز از یک خیابان به همین نام تشکیل شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز