خبرگزاری کار ایران

فرماندار ثلاث باباجانی خبر داد:

افزایش شمار مسمومان در شیخ صله/ بررسی ها ادامه دارد

asdasd
کد خبر : ۹۶۵۴۳۶

فرماندار ثلاث باباجانی از افزایش تعداد موارد دارای علائم مسمومیت در روستای شیخ صله به ۲۸۲ نفر خبر داد.

به گزارش ایلنا، یدالله شکری گفت: از صبح روز شنبه (۱۷ شهریور) تا عصر دیروز (سه شنبه) جمعا ۲۸۲ نفر از اهالی روستای شیخ صله با علائم مسمومیت به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

وی گفت: از این تعداد ۲۷ نفر به مراکز درمانی مرکز استان اعزام و در این مراکز بستری شده‌اند.

فرماندار ثلاث باباجانی افزود: همچنین ۲۴ کودک نیز در میان این افراد هستند که در بیمارستان کودکان دکتر محمد کرمانشاهی بستری شده‌اند که البته ۹ نفر از آنها تاکنون مداوا و ترخیص شده‌اند.

وی ادامه داد: البته در میان افرادی که با علائم مسمومیت به مراکز درمانی مراجعه کرده اند، مواردی نیز وجود دارد که به علت استرسی که به آن‌ها وارد شده، احساس مسمومیت می‌کنند، اما در واقع مسموم نشده‌اند.

شکری گفت: طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه علت این حادثه آلودگی آب است، اما هنوز نه از سوی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و نه آبفای استان بصورت مکتوب در این باره به ما چیزی اعلام نشده است.

فرماندار ثلاث باباجانی ادامه داد: باتوجه به اینکه از تمامی بیماران بستری شده، نمونه خونی گرفته اند، منتظر نتیجه آزمایش این نمونه‌ها هستیم و از سوی دیگر از منبع تامین کننده آب شرب روستا و حتی آب لوله کشی منازلی که موارد مسمومیت داشته‌اند نیز نمونه گیری برای آزمایش انجام شده که منتظر اعلام نتیجه دقیق آن هستیم.

وی با بیان اینکه کارشناسان این احتمال را هم می‌دهند که چاه‌های فاضلاب اطراف باعث آلودگی آب داخل منبع ذخیره آب روستا شده باشد، گفت: در بالا دست منبع آب روستا، تعدادی خانه قدیمی وجود دارد که دارای چاه فاضلاب هستند و این احتمال را می‌دهیم که شاید فاضلاب این چاه‌ها باعث آلودگی آب منبع شده باشد.

شکری افزود: دیروز اقدام به لایروبی چشمه و منبع آب روستا کردیم و آب منبع را کاملا رهاسازی کردیم تا خالی شود، دوباره آن را آبگیری و کلرزنی کردیم و در نهایت از آن نمونه‌های جدیدی گرفتیم تا برای بررسی اینکه آیا فاضلاب به آن نشت کرده یا نه مورد آزمایش قرار گیرد.

وی گفت: مقرر شده ظرف امروز یا فردا (چهارشنبه یا پنجشنبه) نتیجه قطعی این آزمایشات بصورت کتبی به فرمانداری شهرستان اعلام شود.

فرماندار ثلاث باباجانی افزود: از دو روز گذشته هم از اهالی روستا خواسته‌ایم تا از مصرف آب لوله کشی پرهیز کنند و در این راستا چند تانکر آبرسان را در روستا مستقر کرده ایم و بطری‌های آب معدنی را نیز در اختیار اهالی قرار داده‌ایم.

ابراهیم شکیبا معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در تشریح اهم اقدامات انجام شده در بروز طغیان ناشی از مصرف آب آلوده در شیخ‌صله، گفت: با توجه به بروز طغیان ناشی از مصرف آب آلوده در روستای شیخ صله شهرستان ثلاث باباجانی، در ساعات اولیه، تیم واکنش سریع معاونت بهداشتی به همراه تیم بهداشتی شهرستان و اداره آب و فاضلاب به منطقه اعزام شدند.

وی گفت: با توجه به اینکه روستای مذکور تحت پوشش آب و فاضلاب است طبق بررسی‌های انجام شده و مستندات موجود از دو ماه قبل تا زمان بروز طغیان میزان کلر باقی‌مانده آب شرب روستا صفر بوده است و همچنین بدلیل بهسازی نشدن مخزن تامین آب روستا و به دلیل ساخت و ساز‌های غیراصولی و ایجاد چاهک‌های فاضلاب این منازل در بالادستی مخزن آب منجر به آلودگی آب مصرفی و در نهایت موجب بروز طغیان مذکور شده است.

شکیبا افزود: سایر روستا‌های منطقه مانند گزنه، بانی نارکه نیز فاقد کلر باقی‌مانده هستند و از نظر آزمایشات باکتریولوژیک آلوده است که این امر می‌تواند منجر به بروز طغیان‌های مشابه شود.

با حضور مسئولان مربوطه نقشه اپیدمیولوژی و گروه‌های سنی تهیه شد، نمونه‌برداری باکتریولوژیک آب در سه نوبت و تهیه نمونه آب خام جهت ارسال به آزمایشگاه تحقیقات گوارش و کبد تهران، لایروبی چشمه تامین آب روستا و شست‌وشوی مخازن ذخیره آب روستا و پایانه مرزی و توزیع آب آشامیدنی بسته‌بندی شده در بین خانوار‌های ساکن روستا انجام شد.

امیر کرمی مدیر گروه بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بدنبال افزایش شمار بیماران روستای شیخ‌صله با علائم اسهال و استفراق بلافاصله اقدامات درمانی و پیگیری‌های بهداشتی از سوی شبکه بهداشت و درمان شروع شد.

وی ادامه داد: یک تیم بهداشتی متشکل از کارشناسان مبارزه با بیماری‌ها، سلامت محیط، آموزش بهداشت و پزشک در سطح روستا بررسی‌های محیطی  را شروع کردند.

کرمی افزود: مواردی که در بحث طغیان‌ها اولویت داشت توسط تیم بررسی شد علت براساس شواهد و مستندات قبل از شروع طغیان نشان داد مشکلاتی در بحث سالم‌سازی آب مشهود است.

وی ادامه داد:به‌رغم اینکه آب و فاضلاب روستایی طی یکی دو سال گذشته سیستم کلریناتور نصب کرده، مستندات بهداشتی نشان می‌دهد گاهی سیستم کلریناتور دچار وقفه شده، مشکلات فنی داشته، آب ژاول تمام می شده و آب شبکه روستا فاقد کلر باقی‌مانده بوده است.

کرمی گفت: منبع تامین آب به دلیل توسعه ساخت و ساز روستا در پایین دست چاه‌هک‌های جذبی فاضلاب قرار گرفته یعنی منابع آلوده کننده منبع آب را تهدید می‌کند البته آب و فاضلاب منبع آب را لایه‌روبی کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز