خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران:

سیستان و بلوچستان در وضعیت مطلوب منابع آبی به سر می‌برد

asdasd
کد خبر : ۹۱۶۹۰۸

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: با اقدامات وزارت نیرو وحمایت سازمان برنامه و بودجه کشور هم‌اینک تالاب بین‌المللی هامون، سدها و چاه‌نیمه ها در بهترین وضعیت آبی خود قرار دارند و کشاورزان منطقه می‌توانند با خیال آسوده کشت امسال خود را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زاهدان ، محمد حاج رسولی روز پنجشنبه در مراسم افتاحیه این طرح‌ها که با حضور وزیر جهاد کشاورزی در سیستان و بلوچستان به صورت ویدئو کنفرانس توسط رئیس‌جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: تالاب بین‌المللی هامون با وسعت پنج هزار کیلومتر مربع و حجم بیش‌از ۱۰ میلیارد متر مکعب آب، بزرگترین پهنه تالابی کشور را دارد که این امر نشان‌دهنده اهمیت آب بر روند توسعه این استان  است.

وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان با فرهنگ و تاریخ غنی حدود هزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز آبی و خاکی دارد و با توجه به میزان بارندگی ۱۱۰ میلی‌متر یکی از خشک‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: هم‌اینک وزارت نیرو در راستای طرح‌های توسعه منابع آب و خاک سیستان و بلوچستان سه پروژه را به بهره‌برداری می‌رساند که اولین پروژه آن شامل سازه کنترلی مخازن چاه‌نیمه یک به منظور تضمین آب آشامیدنی منطقه و تفکیک مصارف آشامیدنی و کشاورزی و نیز ایجاد نظام بهره برداری بهینه است.

وی تصریح کرد: این پروژه نه تنها مدیریت مصرف را ممکن می‌کند بلکه طرحی پدافندی به منظور تامین آب آشامیدنی مطمئن شهرهای زاهدان، زابل، زهک، هیرمند، هامون، نیمروز و نیز ۹۳۰ روستای دشت سیستان محسوب می‌شود که این سازه با ایزوله کردن چاه‌نیمه سوم به بهره‌برداری می‌رسد.

حاجی رسولی بیان کرد: عمق این چاه‌نیمه از سایر چاه‌نیمه‌ها ۱۰ متر بیشتر است و از لحاظ کمیت نیز تبخیر کمتری دارد بنابراین شرایط مطلوبی را برای آب آشامیدنی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: به منظور ایجاد کانال ۱۱۰ متری با ظرفیت ۶۰۰ متر مکعب در ثانیه، ۱۰۶ میلیارد تومان هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: دومین پروژه کانال خروجی مستقل چاه‌نیمه چهارم است که بخش عمده‌ای از اراضی طرح ۴۶ هزار هکتار از این پروژه تامین آب می‌شود.

وی ادامه داد: این پروژه شامل کانال ۱۱ کیلومتری است که ۹ کیلومتر آن دارای پوشش بتنی و ۲ کیلومتر آن دارای پوشش خاکی در داخل این چاه‌نیمه اجرا شده است.

حاجی رسولی افزود: بر روی این کانال ایستگاه‌های پمپاژ برقی توسط وزارت جهادکشاورزی به منظور تامین بیش‌از ۶۰ درصد آب مورد نیاز این طرح احداث شده است.

وی تصریح کرد: طرح جامع مهندسی سامانه رودخانه‌های سیستان و بلوچستان سومین پروژه است که در این بخش در مجموع ۲۶ میلیون متر مکعب لایروبی شده و ۱۴۵ میلیارد تومان برای آن پروژه هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار داشت: در این منطقه نیز ۲۵ نقطه حادثه خیز مسیر مرمت و بازسازی شده به گونه‌ای که در سالجاری مناسب‌ترین ذخیره در چاه‌نیمه‌ها انجام شده و کمترین خسارت را در منطقه شاهد بوده‌ایم.

وی ادامه داد: میزان کل هزینه‌های این طرح ۳۵۶ میلیارد تومان بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز