خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا تشریح شد:

وضعیت مردم و شهر "بم" 16 سال پس از فاجعه/ زلزله دیگری در راه است/ روح و روان مردم متاثر از حادثه سال 82

asdasd
کد خبر : ۷۷۹۴۵۷

رئیس‌شورای شهر بم با تشریح اوضاع و احوال این شهر تاریخی 16 سال پس از حادثه زلزله می‌گوید: چهره ظاهری و فضای فیزیکی شهر تاحدودی بازسازی شده ولی مردم همچنان متاثر از حادثه زلزله سال 82 هستند و احیای دوباره شهر بم به همت ملی نیاز دارد.

منصور عزیزآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: شهرستان بم را باید از دو مقطع زمانی مورد بررسی قرار داد؛ یکی قبل از زلزله و دیگری بعد از وقوع زلزله سال 82 . اگر به قبل از زلزله بازگردیم شهری را خواهیم دید با تمدن 2 هزار و 500 ساله که ارگ تاریخی این شهر گواه این تاریخ غنی است. البته با کاوش‌هایی که توسط باستان شناسان بعد از زلزله در این شهرستان صورت گرفت قدمت این ارگ به 7 الی 9 هزار سال پیش تخمین زده شد.

وی با اشاره به اینکه زلزله ویرانگر سال 1382 بیش از یک سوم از شهروندان این شهرستان را به نابودی کشاند و تمامی زیرساخت های این شهرستان را ویران کرد، افزود: یکی از مسئولان کشور عنوان کرد که اگر این زلزله به جز بم در هر کجای دیگری از کشور رخ می داد این شهر هرگز بازسازی نمی شد و همت و سختکوشی مردم بم باعث بازسازی و آبادانی دوباره این شهرستان شد.

رئیس شورای شهر بم ادامه داد: با گذشت 16 سال از زلزله ویر11انگر بم به تازگی فضای فیزیکی آن تقریبا احیا شده ولی هنوز بحث عمرانی شهر به اتمام نرسیده و به طور کام1ل توقعات مردم برآورده نشده است.

وضعیت مردم و شهر "بم" 16 سال پس از فاجعه/ زلزله دیگری در راه است/ روح و روان مردم متاثر از حادثه سال 82

عزیزآبادی با اشاره به اینکه یک تمدن چند هزار ساله در عرض 12 ثانیه نابود شد، افزود: زلزله باعث نابودی تمامی سرمایه و زندگی مردم شد و اگر مردم در آن شرایط سخت زودتر از مسئولان و دولتمردان برای کمک‌رسانی اقدام نمی کردند معلوم نبود چه بلایی بر سر این شهر و دیار می آمد.

با گذشت 16 سال از زلزله ویرانگر بم به تازگی فضای فیزیکی شهر بازسازی شده ولی هنوز بحث عمرانی شهر به اتمام نرسیده و به طور کامل توقعات مردم برآورده نشده است

رئیس شورای شهر بم با بیان اینکه شاید فضای فیزیکی شهر با گذشت این همه سال آماده شده اما روح و روان مردم زلزله زده متاثر از آن حادثه تلخ است و بعد از گذشت این همه سال از حادثه زلزله مردم هنوزم داغدار عزیزان از دست رفته شان هستند.

وضعیت مردم و شهر "بم" 16 سال پس از فاجعه/ زلزله دیگری در راه است/ روح و روان مردم متاثر از حادثه سال 82

وجود 1000 کوچه خاکی در بم

وی عنوان کرد: شهر بم با هزار کوچه خاکی و با 3000 متر مربع فضای خاکی و بسیاری از خانه های بازسازی شده هنوز حیاط سازی و حصارکشی نشده‌ که برای این بازسازی ها به همت ملی نیازمندیم و به دلیل بادهای 120 روزه سیستان و هجوم گرد و خاک در منطقه مردم از مشکلات تنفسی رنج می برند و همچنین با کوچکترین بارندگی معابر دچار آبگرفتگی شده و رفت و آمد مردم به مشکل برمی‌خورد.

بعد از بندرعباس و چابهار سومین گمرک کشور به لحاظ گردش مالی به بم اختصاص دارد و این در حالی است که این شهرستان به آب های آزاد راه ندارد

عزیزآبادی با بیان اینکه ارگ بم شناسنامه ایران است و هر گردشگری که وارد ایران می شود بم را در اولویت بازدید گردشگری خود قرار می دهد، افزود: ارگ قدیم بم بزرگترین و جذابترین ارگ خشتی جهان بود و این دست آورد مردم آن دوران است که در دل کویر با پدید آوردن چنین ارگی تا به امروز گردشگرانی را از سرتاسر دنیا جهت بازدید به سوی خود می کشاند.

وی اظهار داشت: ارگ بم و باغشهرش ثبت جهانی هستند  هر چند زلزله صدماتی به این بنای تاریخی وارد کرد ولی زیبایی خود را از دست نداد و هر ساله تعداد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از این اثر تاریخی به بم سفر می کنند. درست است که این ارگ به لحاظ جغرافیایی در بم واقع شده اما ارگ متعلق به تک تک مردم ایران بوده و در حفظ آن همگی باید کوشا باشند.

رئیس شورای شهر بم در ادامه به وضعیت اقتصادی مردم این شهرستان اشاره کرد و گفت: بیشترین درآمد مردم باغداری است و به دلیل تاسیس شرکت‌های خودروسازی در ارگ جدید این شهرستان علاوه بر اینکه 10 هزار نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شدند، ظرفیت توریستی، گردشگری و صنعتی ویژه ای هم بوجود آمده به طوری که بعد از بندرعباس و چابهار سومین گمرگ کشور به لحاظ گردش مالی در کشور مختص به بم است و این در حالی است که این شهرستان راهی به آب‌های آزاد ندارد.

شرکت های خودرو سازی در بم  به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی دست به تعدیل نیرو زده‌اند که این موضوع روحیه مردم را به شدت تضعیف کرده و تبدیل به زلزله روانی در بم شده است که امیدواریم دوباره این نیروهای تعدیلی جذب کار شوند

عزیزآبادی ادامه داد: به تازگی شرکت‌های خودروسازی در بم به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی دست به تعدیل نیرو زده‌اند که این موضوع روحیه مردم را به شدت تضعیف کرده و تبدیل به زلزله روانی در بم شده است که امیدواریم دوباره این نیروهای تعدیلی جذب کار شوند و از وزیر صنعت، معدن و تجارت می خواهیم در این زمینه چاره ای بیندیشند چرا که در غیر این صورت زلزله دومی در راه خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به صادرات خرمای بم اشاره کرد و گفت: قیمت خرما برای کشاورز مناسب نیست آن هم با توجه به خرید کارتن و پول دستمزد کارگر، قیمت خرما مقرون به صرف نیست.

وضعیت مردم و شهر "بم" 16 سال پس از فاجعه/ زلزله دیگری در راه است/ روح و روان مردم متاثر از حادثه سال 82

80 درصد قنات ها خشکیدند

عزیزآبادی با اشاره به ثبت 2 قنات تاریخی بم اضافه کرد: این شهرستان کویری دارای بیشترین قنات‌ها در سطح کشور است. این منطقه دو قنات با ثبت جهانی دارد و زیباترین قسمت کویری ایران در بم واقع شده است. طی خشکسالی‌های سال‌های گذشته 80 درصد قنات‌های بم خشک شدند.

وی با اشاره به احداث سدی در 70 کیلومتری بم و انتقال آب آن به بم افزود: بیش از 60 درصد کار احداث سد  پیشرفت کرده و قرار بر این است این آب را به شهرستان بم منتقل کنند و اگر این اقدام صورت گیرد کمک شایانی در بحث کشاورزی به این شهرستان می شود.

عزیزآبادی در پایان به روند کند پروژه گازرسانی در شهرستان بم اشاره کرد و گفت: هرچند این پروژه کند پیش می رود ولی در این شهرستان در حال اجراست و در شهری با جمعیت 127 هزار نفر 70 در صد پیشرفت فیزیکی داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز