خبرگزاری کار ایران

مدیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح کرد:

هشدار نسبت به گرایش دختران و زنان به مصرف مواد مخدر

asdasd
کد خبر : ۵۹۴۰۶۳

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: گرایش دختران و زنان به مصرف مواد مخدر در ۱۲ سال اخیر نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا صرامی چهارشنبه‌شب در نشست‌خبری با اصحاب‌رسانه با اشاره به حمایت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه پایان نامه‌های دانشجویی، اظهار داشت: پایان نامه تحصیلات تکمیلی یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم در امر مبارزه با موادمخدر است که با هماهنگی وزارت علوم در چهار سال اخیر رشد قابل توجهی در پایان نامه‌ها داشته‌ایم.
 
وی با بیان اینکه برای پایان نامه‌های ارشد 2 میلیون و دکترا 4 میلیون تومان کمک می‌کنیم، افزود: یک‌هزار و 261 اولویت در سایت مبارزه با مواد مخدر عنوان شده است.
 
مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: تمام پایان نامه‌ها، طرح‌های پژوهشی، کتب و مقاله در حوزه اعتیاد دیجیتال شده و در هفته گذشته در کتابخانه دیجیتال ستاد رونمایی شد و دسترسی آسان برای همه امکان‌پذیر است.
 
وی با اشاره به تأثیر اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر در جامعه، گفت: از دهه 80 میلادی در جامعه جهانی مقرر شد از مردم استفاده شود. در سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب در سال 85 نیز مشارکت‌های مردمی ابلاغ شد که در این سال‌ها مورد غفلت واقع شد.
 
صرامی تصریح کرد: از سال 92 بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر رونق گرفت که حدود 69 درصد مردم در سنین 15 تا 64 سال برای پیوستن به طرح اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر اعلام آمادگی کردند.
 
وی اظهار داشت: نوع رفتارهای اجتماعی شده نشان داده مردم در آموزش‌ها مشارکت بیشتری دارند و میزان حضور خانواده‌ها برای آموزش بیشتر شده است.
 
مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی باید به NGO ها اعتماد بیشتری کنند و کارها را واگذار کنند، افزود: 2 هزار و 380 سازمان مردم نهاد جهت‌گیری‌هایی برای مداخله در حوزه مبارزه با مواد مخدر دارند.
 
وی با اشاره به آموزش 2 هزار و 380 مربی آموزش و پرورش در راستای پیشگیری از اعتیاد در 31 استان کشور، بیان کرد: این مربیان در دبیرستان‌ها، خانواده‌ها و دانش آموزان در راستای پیشگیری از مواد مخدر مداخله می‌کنند.
 
صرامی با تأکید بر اینکه به موازات اداره ورزش و جوانان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در حوزه مبارزه با مواد مخدر باید فعالیت کند، افزود: 51 دستگاه فرهنگی در حوزه پیشگیری از اعتیاد ضعیف عمل می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه در فضای مجازی در حوزه مبارزه با مواد مخدر متناسب با حجم تهدید گام برنداشته‌ایم، گفت: باید از فضای مجازی با 40 میلیون کاربر استفاده بیشتری کرد.
 
مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه میانگین سنی مصرف مواد مخدر در کشور 24 و در سیستان بلوچستان 19 سال است، اظهار داشت: جرقه آغاز مصرف مواد مخدر از 15 سالگی است.
 
وی با اشاره به اینکه 6 دهم درصد از جامعه 26 میلیونی 15 تا 64 سال یعنی 156 هزار نفر مصرف‌کنندگان مواد مخدر هستند، خاطرنشان کرد: گرایش دختران و زنان به مصرف مواد مخدر در 12 سال اخیر نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.
 
صرامی با تأکید بر اینکه نباید با نگاه انکارآمیز و اغراق‌آمیز در اعتیاد زنان رفتار کنیم، تصریح کرد: مداخلات باید در مدارس، دانشگاه‌ها و محیط‌های صنعتی افزایش پیدا کند و اگر گام جدی برنداریم با مشکل مواجه می‌شویم.
 
وی با اشاره به اینکه 27 درصد از جامعه دارای نگرش مثبت و 15 درصد میل به مواد مخدر دارند که باید اقدامات پیشگیرانه انجام داد، بیان کرد: شیوع مصرف مواد مخدر با نرخ 5.4 درصد در جمعیت 15 تا 64 سال 2 میلیون و 802 هزار و 800 نفر مصرف کننده است.
 
مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه 75 درصد از مواد مکشوفه در شرق کشور است که رقم بی‌بدیلی در جهان است، تصریح کرد: 870 سازمان مردم نهاد در حوزه پیشگیری از مواد مخدر در کشور فعالیت می‌کنند.
 
وی با اشاره به اجرای طرح ملی «ارزیابی سریع سوء مصرف مواد مخدر در سطح کشور»، افزود: در چند روز آینده این طرح در کشور آغاز می‌شود تا نرخ اعتیاد کشور را به دست آوریم و اگر این نرخ را به دست آوردیم می‌توانیم بگوییم نرخ 5 درصدی اعتیاد در چه حدی است.
 
صرامی با تأکید بر شفافیت ارائه آمارها در حوزه مواد مخدر، بیان کرد: نرخ شیوع اعتیاد در سن 15 تا 64 سال در استان اصفهان 2.42 درصد است که از متوسط نرخ شیوع کشور پایین‌تر است.
 
وی با اشاره به اینکه نرخ اعتیاد در دانشگاه‌های استان پایین‌تر از کشور است، تصریح کرد: باید در حوزه پیشگیری در خانواده‌ها و مدارس سرمایه‌گذاری کرد تا در این در این حوزه موفق باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز