خبرگزاری کار ایران

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی زنجان خبرداد:

احیای برج و بارو و دیوار جنوبی گنبد سلطانیه تا پایان دی‌ماه

asdasd
کد خبر : ۵۸۰۰۲۰

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان از آماده‌سازی و احیا‌ی بخشی از دیوار و خوانا‌سازی برج و باروی قسمت جنوبی گنبد سلطانیه تا پایان دی ۹۶ خبر داد.

به ‌گزارش ایلنا از زنجان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان ، یحیی رحمتی مدیر‌کل میراث‌فرهنگی زنجان، گفت: با توجه به اینکه گنبد سلطانیه در دوره ایلخانیان دارای دو دروازه اصلی بوده است، احیای این دروازه‌ها و برج و بارو‌ها می‌تواند نحوه خدمات و مراجعات عمومی و چگونگی ارتباط گنبد، برج و قلعه را با مردم بازنمایی کند.

وی افزود: در حال حاضر پروژه خوانا‌سازی سنگ‌ها و تهیه آن‌ها از این معدن آغاز شده است. همچنین آماده‌سازی و احیای بخشی از دیوار و برج و باروی قسمت جنوبی گنبد سلطانیه نزدیک به دو ماه است که در حال انجام است و هم‌اکنون در مراحل پایانی قرار دارد.

احیای برج و بارو و دیوار جنوبی گنبد سلطانیه تا پایان دی‌ماه

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان تصریح کرد: پیش‌بینی می‌ شود تا پایان دی امسال خوانا‌سازی و باززنده‌سازی بخشی از برج و باروی قسمت جنوبی که ادامه طرح جامع احیای برج و باروی گنبد سلطانیه است به اتمام برسد.

وی تأکید کرد: پلان برج و بارو گنبد سلطانیه کاملاً موجود است به‌نحوی که در برخی قسمت‌ها پی سنگی و در دیگر بخش‌ها دیوار برج نزدیک به چهار متر می‌رسد. در نقاطی هم که مشخص نیست کار‌شناسان در حال خوانا‌سازی هستند تا این پازل تکمیل شود.

رحمتی خاطرنشان کرد: احیای دروازه‌ها و برج و باروی گنبد سلطانیه می‌تواند مسیر تازه‌ای برای بازدید‌کنندگان فراهم آورد. و گردشگری مجموعه را از محوطه ارگ با توجه به کاوش‌ها و مطالعات باستان‌شناسی به‌دست‌آمده را تسهیل کند و به غنای این بازدید‌ها بیفزاید.

گنبد سلطانیه در دوره ایلخانیان از دو دروازه جنوبی و شمالی برخوردار بوده است که طبق گفته کار‌شناسان، دروازه جنوبی مختص رفت و آمد امرا و پادشاهان و دروازه شمالی مربوط به بار عام و مراجعات مردمی بود.

شهر سلطانیه در زمان پایتخت ایلخانیان در حالی در اوج رونق و فعالیت به سر می‌برد که گفته می‌شود، روزانه بیش از ۱۲ هزار نفر از دروازه‌های شهر و گنبد تردد می‌کردند، از همین رو کار‌شناسان و متخصصان میراث‌فرهنگی برای کسب اطلاعات بیشتر از چگونگی ارتباط این شهر با مردم به خوانا‌سازی برج و بارو و دیوار جنوبی گنبد سلطانیه روی آوردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز