خبرگزاری کار ایران

در نامه‌ای از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، ابلاغ شد؛

طرح یکپارچه سازی اراضی پادگان لشکر ۶۴ ارومیه

asdasd
کد خبر : ۵۷۰۹۲۶

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان آذربایجان‌غربی، مصوبه شورا را در پنج بند با موضوع طرح یکپارچه اراضی پادگان لشکر ۶۴ ارومیه ابلاغ کرد.

به گزارش ایلنا پس از کش و قوس‌های فراوان زمین ارتش لشگر 64ارومیه با مصوبه وزارات راه و شهرسازی تعیین وتکلیف شد.

زمین‌های ارتش ارومیه بعد از انتقال ارتش از امتداد خیابان امام ارومیه در وضعیت بلاتکلیف به سر می‌برد.

متن مصوبه شورای‌عالی شهرسازی ومعماری ایران تحت‌عنوان طرح یکپارچه اراضی پادگان لشکر ۶۴ ارومیه، بدین شرح است: پیرو مصوبه جلسه مورخ ۹۵.۸.۱۰ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و پس از بررسی سوابق در جلسات مورخ ۹۵.۱۰.۱۴ و ۹۵.۱۱.۱۲ کمیته فنی- تخصصی معماری، طراحی شهری و بافت‌های با ارزش و مراتب استانی، شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان‌غربی و ارتش؛ «طرح یکپارچه اراضی پادگان لشگر ۶۴ ارومیه» منضم به نامه شماره  ۱۳۰۲ / ۱۱۲ / ۹۶، ‌ مورخ ۹۶.۸.۲۱ اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی در جلسه مورخ ۹۶.۸.۲۲ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارایه و ضمن تایید طرح به شرح نقشه پیوست مقرر گردید:

۱. نظر به ثبت محوصه و مجموعه بناهای ستاد لشکر ۶۴ ارومیه در فهرست آثار ملی و با توجه به بازدید میدانی از اراضی پادگان در تاریخ ۹۶.۶.۱ با حضور معاون میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و نظر به امکان اصلاح حریم عرصه ثبتی اثر با توجه به وضعیت موجود بناها و عرصه پادگان، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری مکلف است نسبت به طی مراتب ابلاغ نقشه اصلاح شده محدوده عرصه و حریم ظرف مدت ۱۰ روز اقدام نماید. نقشه اصلاحی مذکور و کلیه ضوابط و مقررات منضم به آن در مراحل تهیه طرح های تفصیلی و اجرایی آتی لازم‌الاجرا خواهد بود.

۲. در تکمیل طرح اراضی پادگان لشکر ۶۴ ارومیه لازم است طرحی یکپارچه برای کل عرصه با عنوان «پروژه طراحی شهری پادگان ارومیه» در مقیاس ۵۰۰۰ / ۱، اسناد تفصیلی در مقیاس ۲۰۰۰ / ۱، طرح جزئیات فضای شهری در مقیاس های ۵۰۰ / ۱ الی ۲۰۰ / ۱ با جزئیات اجرایی مربوطه و اسناد هدایت و کنترل طرح و برنامه تحقق‌پذیری، ظرف مدت ۶ ماه با ملاحظات، ضوابط و مقررات زیر توسط اداره کل راه و شهرسازی استان تهیه و به تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری برسد.

۲ – ۱ – با توجه به هویت فرهنگی کل عرصه پادگان به عنوان فضای عمومی شهری در پیوند با بافت تاریخی ارومیه و مرکز شهر

۲ – ۲ – ایجاد عرصه عمومی برای فعالیت‌های جمعی و پرهیز از تمرکز در بارگذاری

۲ – ۳ – احیای ارزش‌های فضایی موجود، نظر به سابقه تاریخی و ظرفیت‌های اکولوژیک بالقوه در اطراف و داخل سایت.

۲- ۴- توجه به محدودیت جمعیت‌پذیری و ظرفیت ترافیکی خیابان ها در حوزه بلافصل و درون سایت.

۲-۵- ملاحظه ساختار فضایی محله و شهر و سازمان اجتماعی آتی.

۲-۶- رویکرد حفاظتی با تاکید بر صیانت از بناها و ارزش‌های تاریخی، حفظ یکپارچگی با هماهنگی سازمان میراث‌فرهنگی.

۲-۷- توجه به ویژگی‌های شاخص موقعیت سایت به جهت تاثیرگذاری بر سیما و منظر شهری و لزوم ایجاد حداکثر هماهنگی عملکردی و کالبدی بناهای جدید با آثار موجود واجد ارزش در داخل و خارج سایت.

۲-۸- در بخش‌هایی که برای کاربری مسکونی در نظر گرفته شده است ضمن ضرورت تبعیت از ضوابط کمی و کیفی طراحی شهری پادگان ارومیه (مذکور در بند ۲) به لحاظ نحوه توده‌گذاری و یکپارچگی و هماهنگی سیما و منظر شهری و کیفیت فضاهای زندگی، رعایت سرانه فضای باز به ازای هر واحد ۳۰ مترمربع و تامین خدمات موردنیاز آن شامل کاربری آموزشی، ورزشی، تجهیزات و تاسیسات شهری الزامی است.

۲-۹- نظر به بررسی‌های فنی و کیفی در خصوص ظرفیت‌های مکانی اراضی به لحاظ الزامات محیط‌زیستی، محدودیت ظرفیت ترافیک سواره در حوزه پیرامونی، همچنین تامین پارکینگ متناسب با حجم مراجعین و عدم اختلال در دسترسی‌پذیری موجود بافت پیرامون و سایر ملاحظات کیفی فضای شهری؛ حداکثر تراکم ساختمانی برای پهنه‌های تجاری و تجاری- خدماتی و تجاری- مسکونی، ۱۲۰ درصد تعیین می‌گردد. برای این پهنه‌ها، پیش‌بینی کاربری‌های هنری، فرهنگی و تفریحی نیز الزامی است.

۳.طراحی اراضی پادگان صرفا در چهارچوب ضوابط و مقررات و سطوح و تراکم های مندرج در بندهای فوق الذکر این مصوبه مقدور بوده و تا زمان ابلاغ طرح یکپارچه طراحی شهری اراضی توسط دبیر شورای عالی، هرگونه اقدام اجرایی در این اراضی ممنوع خواهد بود.

۴. نظر به هماهنگی های استانی در خصوص سهم‌بندی، کلیه توافقات محلی بین نهادهای مدیریت شهری و ارتش، طبق نامه شماره ۱۳۰۲  ۱۲ / ۹۶ مورخ ۹۶.۸.۲۱ اداره راه و شهرسازی استان آذربایجان‌غربی خواهد بود.

۵. اراضی سهم شهرداری صرفا به منظور تجهیز جهت فعالیت‌ها و رویدادهای جمعی در چهارچوب طراحی‌شهری پادگان ارومیه به صورت فضای سبز، باغ موزه، صنایع‌دستی و فضای فرهنگی است و هرگونه تغییر در این اراضی ممنوع است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز