خبرگزاری کار ایران

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر داد :

کاهش 22 درصدی تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۵۳۹۲۹۳

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه نسبت به سال گذشته 22 درصد کاهش تراز دریاچه را داشته‌ایم، گفت: در حال حاضر در دریاچه یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب وجود دارد.

به گزارش ایلنا خلیل ساعی در‌باره وضعیت کاهش تراز دریاچه ارومیه گفت: ارتفاع آب در 31 شهرویور ماه جاری 1270/32 بود که نسبت به سال گذشته در همین روز  22 درصد کاهش تراز دریاچه داشتیم. این اتفاق اولا بخاطر بالا بودن دمای هوا در سال جاری بود که  نهایتاً باعث شد تبخیر بیشتری اتفاق بیفتد و پس از آن  در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته 36 درصد کاهش بارش داشتیم.

وی ادامه داد: بر اساس آمار و ارزیابی‌ها طی چهارسال گذشته میزان آب دریاچه یک‌روند ثابتی داشته چراکه اگر سال‌های ماقبل را بررسی کنیم چیزی حدود 40 تا 45 سانتی‌متر هرسال از ارتفاع دریاچه کاسته می‌شده و اگر همان روند در چهار سال گذشته اتفاق می‌افتاد یقیناً کل دریاچه خشک‌ شده بود.

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: در حال حاضر در دریاچه یک‌میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب وجود دارد که با توجه به وسعت دریاچه که حدود یک‌هزار و 783 کیلومترمربع است نشان‌دهنده تلاش دولت است  تا دریاچه خشک نشود.

وی اضافه کرد: اقدامات مختلفی در حوزه دریاچه ارومیه انجام‌شده ازجمله لایروبی مسیرهای منتهی به دریاچه که در استان آذربایجان شرقی 90 کیلومتر آن انجام‌شده‌است.

ساعی بیان کرد: همچنین در بحث ایجاد تصفیه‌خانه بزرگ شهر تبریز مدول دوم کار می‌شود، با وجود عدم تزریق اعتبارات مناسب شرکت آب و فاضلاب استان با امکانات خود این پروژه را پیگیری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد:استان آذربایجان‌شرقی تنها تأمین‌کننده 10 درصد حق آبه دریاچه بوده و این بحث در استان با رهاسازی‌های انجام‌شده و استفاده بهینه از آب و ذخیره و انتقال آن به پیکره دریاچه انجام می‌شود.

مدیرکل ستاد بحران استان آذربایجان‌شرقی گفت: همچنین استان آذربایجان‌غربی که تأمین‌کننده 90 درصد آب است این امر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: باوجود اینکه باید حداقل آب را تأمین و به پیکره برسانیم، به لحاظ ظرفیت‌های آبی که در استان آذربایجان‌غربی و کردستان به لحاظ وجود رودخانه‌های متعدد وجود دارد 90 درصد این آب تأمین و به‌ پیکره دریاچه انتقال  می یابد.

ساعی بیان کرد: از جمله پروژه‌های مهمی که در استان آذربایجان‌غربی اجرا می‌شود پروژه انتقال آب «زاب» به دریاچه است که بر اساس برنامه زمانی سال 98 به مرحله بهره‌برداری می‌رسد البته اگر دولت اعتبارات لازمه را تأمین کند.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از پروژه انتقال آب از «زاب» به دریاچه ارومیه شاهد انتقال 654 میلیون مترمکعب آب از رودخانه «زاب» به پیکره دریاچه خواهیم بود که این می‌تواند قسمتی از تبخیر را جبران کند.

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: تبخیر آب همه‌ساله و در فصل تابستان انجام می‌شود اما بارش‌های پاییز و زمستان و اول بهار می‌تواند این آب را جبران کند.

وی اضافه کرد: امسال نیز امیدواریم با بارش‌های انجام‌شده و انجام زیرساخت‌های لازم بتوانیم دوباره تراز دریاچه را بالا ببریم و موجب خوشحالی هم استانی‌ها شده و نگرانی‌ها را کاهش دهیم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز