خبرگزاری کار ایران

نوربخش داداشی خبر داد:

خشکسالی بسیار شدید در استان گلستان/ افزایش دما در شهریورماه

asdasd
کد خبر : ۵۲۹۰۵۵

مدیرکل هواشناسی استان گلستان از وقوع خشکسالی شدید در این استان خبر داد.

به گزارش ایلنا، نوربخش داداشی اظهار کرد: مردادماه امسال در ایستگاه‌های هاشم‌آباد، مراوه تپه، بندرترکمن، فرودگاه گرگان، بندرگز، اینچه برون خشکسالی بسیار شدید رخ داده است.

وی شرایط آب و هوای مرداد ماه ۹۶ و پیش بینی فصلی استان را تحلیل کرد و گفت: متوسط بارش ایستگاه‌های استان از ابتدای سال زراعی جاری تا ۳۱ مرداد ماه برابر ۳۷۲.۶ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ و نسبت به میانگین بلندمدت ۳۸ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی گلستان با بیان اینکه بیشترین کاهش مربوط به بندرگز به میزان ۵۲ درصد نسبت به دوره آماری بوده به تغییرات دما در استان اشاره کرد و افزود: میانگین دمای ایستگاه‌های سینوپتیک استان گلستان در مرداد ۹۶ برابر با ۳۰.۶ درجه سانتیگراد بوده که نسبت به سال قبل و دوره آماری ۱.۲ درجه افزایش یافته است.

به گفته وی بیشترین افزایش دما مربوط به هاشم آباد گرگان به میزان ۱.۸ درجه نسبت به دوره آماری است.

داداشی ادامه داد: بیشترین دمای ثبت شده در این ماه در مینودشت به میزان ۴۵.۷ و در گنبدکاوس ۴۴.۹ درجه سانتیگراد گزارش شده است.

وی در تحلیل میزان رطوبت، تبخیر و ساعات آفتابی گلستان تصریح کرد: میانگین رطوبت نسبی ایستگاه‌های سینوپتیک استان گلستان در مردادماه برابر ۵۶.۷ درصد بود که ۳ درصد نسبت به دوره آماری  و ۴ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه بنابراین تغییرات در حد نرمال بوده است، خاطرنشان کرد: بیشترین کاهش مربوط به مراوه تپه و هاشم آباد گرگان به میزان ۹ درصد نسبت به دوره آماری است.

داداشی اضافه کرد: در مورد تبخیر هم میانگین آن در ایستگاه های سینوپتیک استان در مرداد ۹۶ برابر با ۲۷۶ میلیمتر بوده است که نسبت به دوره آماری و سال قبل به ترتیب ۱۱ و ۱۳ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: بیشترین افزایش مربوط به علی آباد و گنبدکاوس بوده که به ترتیب ۳۴ و ۲۸ درصد نسبت به دوره آماری افزایش داشته اند و میانگین مجموع ساعت آفتابی در ایستگاه‌های سینوپتیک استان در مرداد امسال برابر با ۳۳۶ ساعت بوده که نسبت به دوره آماری ۱۹ درصد و نسبت به سال قبل۱۳ درصدافزایش داشته است. بیشترین ساعت آفتابی در هاشم‌آباد بوده که ۳۵ درصد نسبت به دوره آماری افزایش داشته است.

مدیرکل هواشناسی گلستان به پیش‌بینی تغییرات ماهانه و فصلی دما و تغییرات فصلی بارش استان اشاره کرد و گفت: شهریورماه امسال میانگین دما در غالب نقاط استان با افزایش ۰.۵ تا ۱.۵ درجه‌ای و به صورت فصلی در دوره مرداد تا شهریور امسال در غالب نقاط استان گلستان افزایش دما ۰.۵ تا ۱.۵ درجه پیش بینی می شود.

این افزایش دما در دماهای حداکثری روزانه بیشتر نمود خواهد داشت و با توجه به خروجی مدل‌های پیش‌بینی فصلی مجموع بارش از نیمه دوم مرداد تا نیمه اول آبان ۹۶ در بیشتر نقاط استان در حد نرمال پیش بینی شده و در بخش‌های از شمال شرق استان در منطقه گلیداغ و پارک ملی و بخش‌هایی از مراوه تپه، صوفی شیخ و کلاله افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی بارش نسبت به دوره آماری پیش‌بینی می‌شود که احتمالا به علت رخداد بارش‌های حدی در این مناطق است

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز