خبرگزاری کار ایران

در جلسه شورای شهر همدان مطرح شد؛

خط پردازش زباله در همدان تعطیل است

asdasd
کد خبر : ۵۱۰۶۷۸

جلسه کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان با حضور تعدادی از اعضای کمیسیون‌های شورا و مدیران شهری برگزار شد و وضعیت مدیریت پسماند در سطح شهر مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش‌ایلنا، مجید درویشی معاون‌خدمات شهری شهرداری با بیان این مطلب که مسئله فرهنگ‌سازی و آموزش­‌های شهروندی در خصوص تفکیک زباله از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: بهتر است وظیفه فرهنگ سازی به مسئولان مدیریت پسماند شهری محول شود زیرا این افراد تخصص لازم را در این زمینه دارا بوده و می­‌توانند عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

درویشی با تاکید بر اهمیت اختصاص اعتبار توسط شهرداری به این امر افزود: طرح مدیریت سازمان پسماند، در خصوص واگذاری دولتی سه چرخه­‌های جمع آوری زباله به افرادی که در سطح شهر به جمع‌آوری زباله مشغول هستند در حال اجراست و با همکاری بانک مهراقتصاد برای تامین هزینه این سه­‌چرخه­‌ها مذاکرات لازم انجام شده است و نیز برای واردات این سه­‌چرخه­‌ها از کشور چین اقدام شده و ساماندهی و مدیریت باعث می­‌شود این افراد که تعداد آن­ها در سطح شهر حدودا 400 نفر تخمین زده شده، تابع ضوابط سازمان مدیریت پسماند شهرداری باشند. 

معاون خدمات شهری شهرداری از مشکلات پیش­روی این سازمان در جهت راه­‌اندازی خط پردازش زباله و تولید کمپوست سخن گفت و افزود: چون هیچ کارگر بومی از همدان حاضر به کار در این خط پردازش نبود سازمان مجبور به استخدام کارگران افغان شد که به علت شرایط اداره امور اتباع استانداری و مخالفت با کار این کارگران، آن­ها نیز از کار برکنار شده و خط پردازش تعطیل شد.

او در ادامه افزود: سرمایه­‌گذار این طرح نیز با بهانه کردن تعهداتی که شهرداری هنوز موفق به انجام آن­ها نشده بود، همکاری خود را با سازمان متوقف کرد. محوطه سازی در داخل سایت، همچنین اتمام ساخت اتاقک برق در این سایت از سایر تعهدات شهرداری است که این طرح­‌ها نیز در دست اقدام است.

در ادامه کامران گردان از اعضای شورای شهر با اشاره به طرح جامع پسماند شهری نکاتی را یادآور شده و بیان کرد: به علت اعتراضات بالای مردم شهر نسبت به مسئله شیرابه زباله­‌ها خصوصا در فصل تابستان شهرداری موظف به رسیدگی به این امر است تا با خرید باکس­‌های نو جمع آوری زباله و همچنین شستشو و رنگ­آمیزی باکس­‌های قدیمی به این معضل رسیدگی کند.

گردان با اشاره به اهمیت این موضوع خصوصا در این فصل به علت گرمای هوا و حضور گردشگران در شهر گفت: تا زمان خرید باکس­های نو، شهرداری باید طرح شستشو و رنگ­آمیزی باکس­های قدیمی را در اولویت کاری خود قرار دهد. وی همچنین خواستار توضیحات معاونت خدمات شهری و مدیریت سازمان مدیریت پسماند شهری در خصوص توقف خط پردازش زباله و تولید کمپوست از زباله شد.

 در ادامه حسین سیبی سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری نیز توضیحاتی در خصوص موانع پیش­روی خط پردازش زباله و قرارداد این سازمان با پیمان­کار ارائه کرد. او با بیان این نکته که  سرمایه­گذار نیز در این قرارداد به تعهدات خود در زمان مقرر عمل نکرده است، افزود: راه­اندازی دوباره این خط پردازش خوشبین نیستم گرچه سازمان تمام تلاش خود را در جهت راه اندازی دوباره این خط پردازش می­کند اما اگر این اتفاق نیفتاد باید با پیمان­کار تعیین تکلیف شود.

حسین سیبی با اشاره به این موضوع که مجموعه سرمایه­گذار در سه سالی که با شهرداری قرارداد داشته مجموعا 62 روز کار کرده است که این زمان نیز قبل ازپذیرش مسئولیت او بوده است اعضای شورای شهرنباید وی را مسبب تمام مشکلات از کارافتادن خط پردازش زباله بدانند و وی در این خصوص تلاش خود را کرده و می­کند.

سیبی با اشاره به کارایی کمپوست تولید شده از زباله گفت: در این مدت چندین کارشناس و دکتر برای بررسی این خط پردازش از محل سایت بازدید کرده­اند تمامی کارشناسان امر معتقدند تولید کمپوست برای کشاورزی و باغداری در هیچ جای ایران و دنیا امروزه انجام نمی­شودبه دلیل ای که در این نوع از کمپوست مقادیری شیشه وجود داشته که به هیچ نحوی قابل جداسازی نیست به همین جهت کشاورز و باغدار از آن استفاده نمی­کند اما به جهت کم شدن حجم زباله­‌ها و همچنین سهولت کار دفن آن­ها و آسیب کمتر به محیط­ زیست، تولید کمپوست از زباله ضروری بوده و سازمان تمام تلاش خود را در جهت راه­اندازی خط پردازش و تولید کمپوست خواهد کرد.

در نهایت حسین سیبی با بیان این نکته که شستشوی باکس­‌های قدیمی زباله نیز نیازمند دستگاه باکس‌شور دارد و سازمان این دستگاه را ندارد، از کامران گردان رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر درخواست کرد تا نسبت به فراهم سازی اعتبار لازم برای خرید این دستگاه­ها، همچنین وصول مطالبات قبلی سازمان از شهرداری اقدام کند.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز