خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس شهری در یادداشتی به ایلنا مطرح کرد؛

ضرورت اجرای طرح تفضیلی در کلانشهر کرج

asdasd
کد خبر : ۵۰۱۷۱۷

امروزه مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک به کلانشهرها همواره به عنوان چالشی برای مدیریت‌شهری و شهروندان مطرح است و همواره مبدا و مقصد مهاجرت را تحت تاثیر خود قرار می دهد. کلانشهر کرج هم به عنوان چهارمین شهر پر جمعیت کشور با بالاترین نرخ رشد جمعیتی سالیانه با پدیده مهاجر پذیری دست به گریبان است.

به گزارش ایلنا،  امیر محسنی کارشناس شهری در یادداشتی چند عامل مهم در  افزایش مهاجرت به کرج را به شرح زیر بررسی کرد که بخشی از  آن در پی می‌آید:

ا- مجاورت با کلانشهر تهران و انتقال سریز جمعیتی آن بواسطه پایین بودن هزینه‌های خانواده مانندمسکن و خدمات در کرج

٢- آب و هوای مناسب‌تر نسبت به تهران

٣- وجود دانشگاهها و مراکز آموزش تکمیلی که منجر به مهاجرت افراد و جوانان جویای علم و تحصیل بوده و به طبع آن پیروی والدین و خانواده هایشان و در نهایت مهاجرت کل خانواده به کرج

٤- موقعیت ها و ظرفیت های کار و اشتغال در کلانشهر کرج که موجب می شود افراد را از روستا ها و شهرهای اقماری به شهر کرج جذب نماید.

این عوامل از جمله  عمده علت‌ها‌یی است که موجب هجوم مهاجر ت به  کرج می شوند. متاسفانه در سال‌های گذشته پیامد این تحول جمعیتی، زیست پذیری پایین و نزول کیفیت زندگی در کلانشهر کرج را در پی داشته است. همچنین این چالش در حوزه شهری باعث ایجاد مشکلاتی همچون فقر شهری و قطبی شدن، کاهش زاد و ولد خانواده ها، گسترش آسیب‌های اجتماعی، بحران زیست محیطی، کاهش ایمنی و تاب‌آوری شهر در برابر بلایا( زلزله- سیل-طوفان و بادهای سهمگین- آتش سوزی‌های گسترده- هجوم آلودگی هوا و ریز گردها و...)، ناکارآمدی نظام جابه‌جایی و حمل‌و نقل و بحران هویت و بی‌توجهی به ارزش‌ها شده و در حوزه معماری نیز تبعاتی مانند کالایی شدن، بحران هویت و ضعف نظام معماری و مهندسی ساختمان و به طبع آن نیز تغییر مسیر سیما و منظر شهری را همراه خواهد داشت.

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران در سال 90 ، کلانشهر کرج جمعیتی حدود١/٣٥٠/٠٠نفر داشته که با نرخ رشد ٣/١٤ درصد اکنون به حدود١/٧٠٠/٠٠٠ نفر رسیده است. این در حالی‌ست که میانگین رشد جمعیت در کشور   ١/٢ است.

حال باید مدیریت شهری راهکارهای فنی و پایدار را برنامه ریزی و اجرا کند  تا بتوان این مشکل راکنترل و حل کرد . البته مسایل اجتماعی و فرهنگی مسایلی نیستند که با سرعت و عجله قابل اجرا و نتیجه گیری باشند.

راهکارهایی مانند :

١- تحقق شهر و شهروند الکترونیک

٢- کمک به اجرای صحیح طرح های موثر مانند طرح تفضیلی

٣- تنظیم و اجرای برنامه و بسته های تشویقی در جهت اشتغال و رونق تولید در حاشیه شهر و شهرهای اقماری

٤- اجرای برنامه های فرهنگی جهت بالا بردن سطح آگاهی در جهت آسیب های پیرامون مهاجرت به بافت شهری که جمعیت بالایی دارد. ( آسیب های اجتماعی)

٥- برنامه ریزی و اجرای سیاستهای تمرکز زدایی از مرکز کرج و اجرای عدالت اجتماعی

٦- تحول در نظام برنامه ریزی کمی و تبدیل آن به نظام برنامه ریزی کیفی

٧- برنامه ریزی و اجرای طرح های پایدار جهت حل مشکلات نوسازی بافت فرسوده و غیر رسمی

و بالاخره توزیع عادلانه امکانات و خدمات شهری به تمام شهروندان.

 با توجه  به موارد گفته شده ، شورای شهر  و شهرداری کرج و سازمان‌هایی که در مدیریت شهری استان البرز دخیل هستند، با تعامل خوب و دلسوزانه می توانند کلانشهر کرج را به محلی ایمن و سالم تبدیل کرده  و سیاست های جمعیتی و مهاجرتی را اعمال کنند.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز