خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

احزاب و رسانه ها در صورت حذف نیروهای کارآمد اصلاح طلب سکوت نخواهند کرد

asdasd
کد خبر : ۴۷۶۶۱۳

مسئول کارگروه هماهنگی امورشهرستان های شورای اصلاحات استان مرکزی گفت: احزاب و رسانه ها در صورت حذف نیروهای کارآمد اصلاح طلب سکوت نخواهند کرد.

به گزارش ایلنا، پس از تشکیل شورای اصلاحات با رأی اعضای این شورا، خسرو رضایی به عنوان مسئول کارگروه امور شهرستان ها انتخاب شد.

در گفت و گویی با رضایی به بررسی فضای سیاسی استان مرکزی پرداختیم.

آقای رضایی کارگروه هماهنگی امور شهرستان تاکنون چه فعالیت هایی داشته است؟

مسئولیت کارگروه هماهنگی امور شهرستان ها با رأی اعضای شورا به بنده محول شد و هفت نفر عضو این کارگروه هستند. در جلساتی که برگزار شد، تدوین آیین نامه ای برای کارگروه شهرستان ها، مشخص شدن فرمت ها و طرح های لازم برای انجام کارهای مقدماتی تشکیل شورای شهرستان ها انجام شد. تاکنون در دو شهرستان محلات و دلیجان شورا تشکیل شده و به زودی در شهرهای دیگر نیز طی برنامه ای زمانبندی شده، نسبت به تشکیل این شورا اقدام خواهیم کرد.

درانتخابات دوره گذشته عرصه اصلاح طلبی و نیروهای توسعه گرای استان، شاهد ردصلاحیت های گسترده ای در عرصه انتخابات بودند. فضای سیاسی استان دراین دوره را چگونه ارزیابی می کنید؟

با توجه به ترکیب اعضای هیأت نظارت، ما نسبت به دور قبل نگرانی خاصی نداشته و امیدوارتر هستیم. با توجه به فضای کلی کشور، بنده اعتقاد دارم که ریزش ها به شدت قبل نخواهد بود و با توجه به ثبت نام خوب اصلاح طلبان در بدبینانه ترین حالت، ما بازهم می توانیم لیست کاملی را ارائه دهیم.

به نظر شما این دوره نیز اصلاح طلبان باید به کف مطالبات بسنده کنند؟

نه، به نظرم اوضاع سیاسی دراین دوره بهتر می شود. اگر 45نفر ثبت نامی داشته باشیم در بدبینانه ترین حالت حداقل نصف نیروها تائید می شوند و از بین آن ها می توانیم لیست کارآمدی را ببندیم.

کریمی به عنوان عضو هیأت نظارت، نشان داده که موضع گیری های تندی علیه اصلاح طلبان دارد و نیروهای منتسب به وی برای حضور در انتخابات کاندیدا شده اند. ارزیابی شما از این روند فعالیتی نماینده اصولگرای اراک و عضو هیات نظارت بر انتخابات استان چیست؟

از نظر اخلاقی و عرف انتخاباتی بهتر است آقای کریمی و عوامل شان به انتخابات وارد نشوند؛ یا بهتر این است که ایشان از لیست یا فردی حمایت نکند. باید ایشان این ملاحظه را داشته باشد که در جایگاه داوری و قضاوت قرار گرفته و نباید از نفوذ و جایگاه ویژه اش به این عنوان استفاده کند. لذا ما انتظار داریم که قانون رعایت شده و حق به حق دار برسد و به واسطه حضور نزدیکان یک نماینده، فضا به گونه ای نشود که نیروهای کارآمداصلاح طلب حذف و نیروهای خودشان به صورت ویژه حمایت شوند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، قطعا رسانه ها و احزاب سکوت نخواهند کرد.

با توجه به ارائه لیست واحد آیا کاندیداتوری  اعضای هیأت رئیسه شورای اصلاح طلبان، اجحاف در حق دیگر کاندیداها نیست؟

من شخصا اعتقاد دارم که اعضای هیأت رئیسه نباید کاندیدا شوند. اما یکی از دوستان ما به توصیه برخی بزرگان که در شورا حضور دارند، این اقدام را انجام داده است. در هر حال به نظر من تا زمانی که نتایج بررسی صلاحیت ها مشخص نشده و قصد و غرض جدی آن فرد محرز نشده، ما نمی توانیم او را زیر سئوال ببریم.

شاید بنده تشخیصم این است که ثبت نام کنم و ببینم که آیا تائید صلاحیت می شوم و یا تا دقیقه 90 قصد ندارم در عرصه انتخابات باقی بمانم. بنابراین می بایست تا زمان اعلام نتایج صبر کرد. به محض تائید صلاحیت ایشان، آن فرد قطعا یا باید از شورا و یا از کاندیداتوری استعفا دهد.

شائبه هایی در مورد حضور برخی از اعضای هیات رئیسه شورای اصلاح طلبان جهت تصدی صندلی شهردار ی اراک وجود دارد. به نظر شما باید برای زدودن مهر منفعت طلبی از اعضای هیات رئیسه و رفع این شبهه چه باید کرد؟  

به نظر من شفاف سازی  امری بسیار پسندیده است. اگر دوستان شورا لیست انتخاباتی ارائه می کنند در کنار آن پیشنهاد می دهم که برنامه هم ارائه دهیم. قرار شده کار به صورت کارشناسی انجام شود که نگاه اصلاح طلبان متمایز از دیگر لیست هاست و چه خدماتی به مردم ارائه می دهند؟ صرف ارائه لیست  کفایت نمی کند.

ضمن این که شهردار را هم اگر بشود با لیست مشخص کرد و به ضرورت هم از هیأت رئیسه نباشد، امری بسیار پسندیده است؛ چرا که این شائبه به وجود نمی آید. اعتقاد دارم باید یک شهردار خوب و کارآمد در کنار لیست ارائه شود.

عضو هیات رئیسه شورای اصلاحات استان مرکزی:
قرار نیست قانون گریزی کنم 

فعیدرضا فولادوند، از جمله فعالان سیاسی اصلاح طلب است که با رای اعضا به عنوان عضو حقیقی درشورای اصلاحات استان عضویت دارد. در گفت و گویی با او به تشریح وضعیت و فضای سیاسی استان در آستانه انتخابات شوراها پرداختیم.  

فضای سیاسی استان را چگونه ارزیابی می کنید؟

من خیلی به فضا بدبین نیستم تا نتایج تعیین صلاحیت ها منتشر نشود، نمی توان به صورت  منطقی  ارزیابی خاصی ارائه کرد ،ولی نسبت به دوره های قبل قطعا بهتر است

یعنی به نظر شما اصلاح طلبان با ریزش نیروها مواجه نخواهند بود؟

ریزش به معنای هیچ که بعید است ولی معدل ریزش ها نسبت به ادوار قبلی بهتر خواهد بود.

به نظر شما این دوره هم اصلاح طلبان باید به کف مطالبات بسنده کنند؟

اصلاح طلبان عادت دارند به کف قناعت کنند؛ ولی فکر نمی کنم در این حد ریزش داشته باشند. چون هم فضای کلی کشور ایجاب می کند هم این که خود گروه اصولگرایان  لایه های مختلفی دارند و خود آنها هم نمی توانند یک دست سازی  کنند.

حضورنیروهای منتسب به کریمی، نماینده اراک وعضو هیات نظارت بر انتخابات درعرصه انتخابات را چگونه ارزیابی می کنید؟

آقای کریمی قبل از نمایندگی یک چهره فعال سیاسی و یک کاراکتر موثر است؛ طبیعتا یک شخصیت سیاسی کنش های اینگونه هم دارد؛ اما ایشان در اصولگرایان رقبای خود را دارد. اصلاح طلبان هم یکی از رقبای آنها هستند. ایشان شاید از اشتراک سبد رای شان با اصولگرایان بیشتر نگران باشند تا اصلاح طلبان. اصلاح طلبان سبدرای مشخصی داشته ومرز مشترک زیادی با رقیب ندارند ولی من فکر می کنم دغدغه همفکران خود را بیشتر از ما دارند، اما باید دیدطبق قانون آیا واقعا اجازه  دارند، لیست بدهند؟ 

طبق اساسنامه کمیته انتخابات اعضای هیأت رئیسه حق حضور در انتخابات را ندارند. ثبت نام خود و حضورتان در هیأت رئیسه شورای اصلاحات را چگونه توضیح می دهید؟

در اساسنامه چنین بندی نداریم. بنده به اجبار کمیته برنامه ریزی ثبت نام کردم. اگر ما در اساسنامه چنین منعی داشته باشیم و ثانیا قرار باشد بمانم حتما یکی را باید انتخاب کنم، قرار نیست قانون گریزی کنم.

شبهاتی در مورد شهردار شدن برخی اعضای شورا مطرح شده است، به نظر شما چگونه می توانیم این منفعت طلبی را از ذهن مردم دور کنیم؟

منافع مردم نمی گوید کسی شهردار نشود، نباید اگر کسی برای احراز پستی کاندیدا شد، او را به سوء استفاده شخصی متهم کنیم؛ این یک اصل است. در ثانی این یک حدس و گمانه زنی است که بعضی افراد خودشان را آماده کرده اند، ما باید به این امر مطمئن شویم چرا که در غیر این صورت یک اتهام است.

برای برطرف شدن این اتهام چه باید کرد؟

این غلط است که بگوییم چون فعال سیاسی است متهم است و نباید کاندیدا شود برای پست. البته برازنده است که حتی المقدور جلو نیاید و حمایت کند اما فکر نمی کنم از سوی دیگر بی قانونی یا سوء استفاده باشد. اگر کسی ظرفیتی دارد به میدان بیاید.

پس لزومی ندارد رئیس و اعضای شورای اصلاح طلبان تعهدی بدهند که دنبال شهردارشدن نیستند؟

شهردار شدن خروجی کار شوراست. شورا هم قرار نیست همه اصلاح طلبان باشند 

یعنی فکر می کنید شورا ائتلافی شود؟

یقینا اینگونه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز