خبرگزاری کار ایران

استاندار کرمان خبر داد:

بهره‌برداری از طرح تجمیع مدیریت فنی واحدهای تولیدی کشاورزی "کوثر"

asdasd
کد خبر : ۴۶۴۲۳۵

استاندارکرمان‌گفت: ایده یکپارچه‌سازی مدیریت فنی واحدهای تولیدی کشاورزی که قبلا هم در قانون تصویب شده اما مغفول مانده بود به همت کشاورزان استان امروز عملیاتی شده و به دلیل بهره برداری از این طرح در ایام فاطمیه نام آن را "کوثر" می‌گذاریم.

‫به گزارش ‬ایلنا، علیرضا رزم حسینی امروز در همایش تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی و همچنین مراسم رونمایی از طرح تجمیع مدیریت فنی در واحدهای تولیدی کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه خدا را شاکریم که ایده یکپارچه سازی مدیریت فنی واحدهای تولیدی کشاورزی که قبلا هم در قانون تصویب شده اما مغفول مانده بود به همت کشاورزان استان امروز عملیاتی شده است افزود: به دلیل بهره برداری از این طرح در ایام فاطمیه نام آن را "کوثر" می گذاریم.

وی امروز را روز مهمی برای کرمان دانست و ادامه داد: حدود چهار ماه پیش بازدیدی از باغات کشاورزی زرند تا انار انجام شد و تصمیم گرفتیم در حوزه های تخصصی کشاورزی از افراد کاربلد و باتجربه بخش خصوصی استفاده کنیم و شورای تخصصی برای هر محصول در استان ایجاد کنیم.

استاندار کرمان با اظهار به اینکه هم اکنون شوراهای تخصصی پسته، خرما، زراعت و غیره در جنوب و شمال ایجاد شده است گفت: امروز می خواهیم در استان کرمان کار جدیدی انجام دهید، ضمن اینکه باید بپذیریم وضعیت موجود استان در بخش کشاورزی بسیار نگران کننده است.

رزم حسینی ادامه داد: ما استان خشکسال و کم آبی داریم و تغییر اقلیم اتفاقی جدی است که در استان کرمان رخ داده و در کشور نیز اتفاق می افتد، ما به آب و خاک لطمه زده ایم و بهره وری کشاورزی در حد صفر است و در برخی جاها زیان هم می دهیم اما به دلیل یارانه های پنهان وآشکار فکر می کنیم راندمان

وی گفت: کاش می شد برخی از کارهای استان را به اطلاع مردم برسانیم تا بدانند تغییر نگاه در یک استان چه اتفاقاتی را ایجاد می کند، مثلا در زمینه محصول خرما مشکل زنجره  و غیره را داشتیم اما از زمانی که شهداد را به یک شرکت معین سپردیم مشاهده کردیم که همه مردم در نخلستان ها در حال هرس درختان هستند و این اتفاق کمی نیست که همه به فکر زمان مناسب برای رسیدگی به محصولات خود هستند.

رزم حسینی تصریح کرد: عدم رسیدگی به باغات کشاورزی در همه حوزه ها، عدم کیفیت محصولات کشاورزی و آلوده بودن به سموم، کم وزن بودن، عدم خاصیت، قیمت تمام شده بالای محصولات کشاورزی، عدم دسترسی کشاورزان به ویژه خرده فروشان به بازار فروش، عدم تناسب هزینه، ضعیف شدن اقتصاد کشاورزی روستایی و غیره از مهمترین مشکلات بخش کشاورزی استان است.

وی ادامه داد: حجم مهاجرت در شهرها و روستاها به دلیل عدم مدیریت خوب، یکپارچه و واحد در آب و خاک کشاورزی بوده و دانش کشاورزی ما ضعیف است، عدم ایستادگی و مقاومت کشاورزان ما در مقابل بلایای طبیعی موجب شده تا وضعیت کشاورزی استان کرمان روزگار خوبی در پیش نداشته باشد و در این شرایط همه بدون اینکه اقدامی انجام دهند فقر مردم را شاهد هستند و عدم دانش و اطلاع رسانی به مردم را می دانند و تماشاگر هستند.

استاندار کرمان با بیان اینکه امروز ٥ هزار هکتار یکپارچه سازی با توافق خود مردم محلی انجام می شود گفت: ما در هرکاری به پیش آهنگ نیاز داریم، همه مردم نمی توانند کارآفرین باشند بلکه افراد محدودی مایکروسافت را راه امی اندازند و یا می توانند کشاورزی را رونق دهند، بنابراین ما باید شرایطی را فراهم آوریم تا بتوانند خرده مالکان و غیره با هم گفت و شنود داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه باید روحانیت هم به بخش کشاورزی ورود کند تصریح کرد: خیلی مسائل اساسی برای رشد و آگاهی مردم هست که باید گفته شود و علمای دین و رحاونیت از تریبون ها در جاهایی استفاده کنند که موجب اعتلای فرهنگ  اقتصاد شود، چرا که جهل و ناآگاهی در همه حوزه ها منجر به گرفتار شدن توسعه شده است، بنابراین ائمه جمعه در کشاورزی نقش خود را ایفا کنند.

استاندار کرمان گفت: مردم توسط مسئولین و نخبگان باید راهنمایی شوند و اطلاعت دقیق دریافت کنند، حرکت امروز نتایج بسیار خوبی خواهد داشت و اهداف آن استفاده از فناوری های جدید است، بنابراین از ٤٠٠ هزار هکتار اگر بتوانیم حتی ٥٠ هزار هکتار یکپارچه سازی اراضی را اجرایی کنیم یک تحول اساسی در حوزه اقتصاد کشاورزی ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: امیداریم این حرکت شروعی برای تبدیل این مساله به یک فرهنگ در سراسر استان باشد، ضمن اینکه نقش حکومت ها نیز همین است که دست به دست هم بدهند و بنگاه ها را در حوزه های مختلف مشارکت دهند تا حداکثر بهره وری را در استان ایجاد کند.

رزم حسینی با اشاره به اینکه باید مسوولیت توسعه به شرکت های توسعه گرا گذاشته شود، گفت: دیشب موافقت نامه ای با قرارگاه خاتم امضا شد که روستاهایی که اقتصاد آنها احیا نخواهد شد تجمیع شوند، درحالیکه تاکنون برای آنها فکری نشده بود اما این مجموعه انواع آموزش های مورد نیاز را به این مردم خواهد داد.

وی سپس تاکید کرد: مثلث توسعه در استان نقش آفرین شد و برای نخستین بار بروکراسی دولتی را در کرمان دور زدیم و هریک از ١٨ موسسه بخشی از پیشرفت استان را بر عهده دارند، از این رو ما دنبال نهاد اقتصادی کرمان هستیم، دولت باید با تفکر خصوصی اداره شود و اگر دراین زمینه موفق شدیم می توان گفت انقلاب پایدار شده و حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی کاهش می یابد، البته این طرح دراز مدت است و همه موسسات باید حداقل ١٠ سال در محل خود بمانند و دولت تنها نظارت داشته باشد و حتی درالگوهای توسعه ای هم دخالت نخواهیم کرد.

رزم حسینی خاطرنشان کرد: اگر اقدامات را انجام ندهیم نسل آینده ما را شماتت خواهند کرد، بنابراین باید ارائه اطلاعات به گونه ای باشد که مردم آگاهی پیدا کنند، واقعایت را بگوییم و سانسور اطلاعاتی نکنیم، مردم باید بدانند زیر پوست شهر چه خبر است و وقتی که آگاهی داشته باشند کمک خواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز