خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تحقیقات گروه مشترک ایرانی و ایتالیایی در شهر سوخته

گروهی از محققین ایرانی و ایتالیایی در شهر سوخته سیستان و بلوچستان بدنبال پژوهش بر روی اشیاء باستانی بدست در این منطقه هستند.

حسین مرادی باستان‌شناس و معاون کاوش حفاری‌های شهر سوخته در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: همکاری مشترک میراث فرهنگی ایران با پژوهشگران بین‌المللی شهر سوخته یک فصل جدید از پژوهش در زمینه دسته‌بندی و ساماندهی آثار و اشیای به دست آ‌مده از شهر سوخته است.

مرادی افزود: این گروه ا یتالیایی آغازگر یک سری مطالعات میان رشته‌ای در آثار باستانی بدست آمده از شهر سوخته هستند. مدیریت کلی کاوش شهر سوخته را گروه ایرانی بر عهده دارد و سرپرستی گروه ایتالیایی با پرفسور انریکو اسکالونه است.

وی عنوان کرد : این پروژه در مورد مطالعه باستانی شامل استخوان‌های جانوران، نمونه گیاهان و اسکلت‌های انسان و همچنین بازنگری در مورد حریم شهر سوخته، نقشه‌برداری و روش‌های نوین با عکسبرداری هوایی است.

این باستان‌شناس تصریح کرد: این پروژه امسال از 8 بهمن تا 18 بهمن در شهر سوخته انجام شد که بیشتر تمرکز این گروه ایتالیایی روی مخازن بررسی امکان سنجی و بررسی بر روی مواد باستانی طی 15 سال گذشته که توسط دکتر سجادی حفاری شد انجام می‌شود.

وی گفت: هدف اصلی این پروژه مشترک توسعه دانش میان رشته‌ای برای مطالعه مواد باستانی و بهره‌گیری از شیوه‌های نوین علمی است. این پروژه گروه ایتالیایی در این فصل متشکل از یک باستانشناس به عنوان سرپرست، انسان شناس و جانورشناس و همین طور متخصص نقشه‌برداری سایت‌های باستانی تشکیل می دهند.

مرادی در پایان افزود: آغاز فصل جدید حفاری در شهر سوخته در آبان سال آینده آغاز به کار می‌کند.

کد خبر : ۴۵۹۰۰۸