خبرگزاری کار ایران

ایلنا از مشکلات منطقه محروم پسکوه گزارش می‌دهد؛

قطع فیبر نوری در منطقه پسکوه سیستان و بلوچستان/ ترک تحصیل دختران به دلیل مشکلات رفت و آمد

قطع فیبر نوری در منطقه پسکوه در سیستان و بلوچستان زندگی مردم این منطقه را با مشکل روبرو کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قطع فیبر نوری برای مردم دهستان پسکوه واقع در شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان مشکلات جدی را به وجود آورده است. در این منطقه سیستم ارتباط تلفنی و اینترنتی هم مدتی است به طور کامل قطع شده است.

 پیش از این هنگام بروز این مشکل، با تلاش متخصصان مخابرات  مشکل فنی منطقه رفع می‌شد ولی چندی است که اینترنت منطقه با مشکلات عدیده ای روبرو شده و در حال حاضر این سیستم به طور کامل قطع شده است.

سرقت کابل‌های فیبرنوری در منطقه پسکوه یکی از معضلات عمده است و به همین دلیل اداره مخابرات اعلام کرده کابل‌ها باید زمینی کارگزاری شود تا از گزند سارقان در امان بماند.

 به دلیل وجود همین سارقان در منطقه در حال حاضر مدت‌هاست مردم این دهستان خودشان به صورت خودجوش شبانه روزی برای حفظ این کابل‌های نوری نوبتی در منطقه نگهبانی می‌دهند و برای این کار حتی جان خود را به خطر می اندازند و هر لحظه ممکن است برای آنها مشکلی به وجود بیاید.

مسئولان مخابرات اعلام کرده اند برای کابل‌کشی زمینی 27 کیلومتر زمین لازم است که دهیاران منطقه و مردم منطقه پسکوه 5 کیلومتر از این زمین را تقبل کرده‌اند و اداره مخابرات هم 22 کیلومتر را باید سیم‌کشی کند و گفته‌ است تا سال 96 این کار را به پایان می‌رساند .

 با قطع شدن فیبر نوری در منطقه پسکوه برای مناطق دیگر مانند خاش و سوران هم مشکلاتی پیش آمده چرا که پسکوه در حد واسط این دو منطقه قرار دارد.

علاوه بر مشکلات قطع اینترنت در منطقه پسکوه مشکلات زیادی از جمله آموزشی، بهداشتی، راه‌های ارتباطی، مخابراتی و ... وجود دارد و به طور مثال در بارندگی‌های اخیر و جاری شدن سیل در جاده‌های این منطقه، شهرستان سوران جاده‌ها با وجودی که نوساز بودند از بین رفتند.

دهستان پسکوه و روستاهای اطراف نیز با مشکلات آموزشی زیادی روبرو هستند.حدود 3 هزار دانش‌آموز در این دهستان و روستاهای تابعه آن در حال تحصیل هستند و متاسفانه بسیاری از دختران دانش آموز این منطقه به دلیل وجود همین مشکلات ترک تحصیل می‌کنند چرا که از ششم ابتدایی به بعد باید به این دهستان بیایند.

برای دوره راهنمایی و متوسطه ولی به دلیل نبودن خوابگاه با وجودی که دانش آموزان علاقمند به تحصیل هستند، ناگزیر به ترک تحصیل می‌شوند چرا که رفت و آمد برای آنها به خاطر دوری راه امکان‌پذیر نیست و چیزی حدود 300، 400 دانش آموز دختر به همین دلیل تاکنون مجبور به ترک تحصیل شده‌اند. 

این در حالی است که حدود یک سال پیش استاندار به دهستان پسکوه رفت و قول داد که به زودی در این منطقه خوابگاه دخترانه احداث شود ولی متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است و دختران برای ادامه تحصیل با مشکلات عدیده ای روبرو هستند تا جایی که ترجیح می دهند قید ادامه تحصیل را بزنند .

کد خبر : ۴۵۸۲۰۳