وزیر آموزش و پروش عنوان کرد:
لزوم توجه به ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش در جامعه/ نقش کلیدی نیروی انسانی در توسعه
وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر کشور آباد میخواهیم باید بیشترین سرمایهگذاری را در مدرسه داشته باشیم و به معلم به عنوان رکن اصلی مدرسه بهای زیادی بدهیم .
به گزارش ایلنا از زاهدان ، فخر الدین دانش آشتیانی در نشست با تشکلهای فرهنگیان سیستان و بلوچستان که در محل سالن کنفرانس خانه معلم زاهدان برگزار شد، ضمن قدردانی از تلاشهای همگام با توسعه استاندار و مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اظهار کرد : توجه ویژه به این استان از اولویت های کاری من است و سعی خواهم کرد با همین نگاه و در حد توان برنامه های خود را دنبال کنم تا رفع محرومیت در این منطقه اتفاق بیفتد .
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه همه باید تلاش کنیم تا جایگاه آموزش و پرورش را در جامعه ارتقا دهیم، خاطر نشان کرد : ارتقا این جایگاه تنها به مدد خود فرهنگیان ممکن خواهد بود .
وی تلاش جمعی افراد در استانها را نکته بسیار مهمی در توسعه عنوان کرد و با تاکید بر اینکه به نقش افراد در توسعه باید بیش از گذشته توجه کرد، اظهار داشت : نقش کلیدی نیروی انسانی در توسعه را نباید نادیده گرفت چرا که اگر به این موضوع توجه نکنیم شاهد هیچ توسعه ای نخواهیم بود .
دانش آشتیانی تصریح کرد : یکی از علتهایی که بنده بر اهمیت پرورش و مقدم بودن آن بر آموزش تاکید دارم همین اثرگذاری نیروی انسانی است چرا که سلطه آموزش بر پرورش ، اثرات نامطلوبی در رشد و توانمندی نیروی انسانی توسعه نگر خواهد داشت .
وی حافظه محوری و مانع بروز خلاقیت بودن را از چالشهای آموزش فعلی دانست و بیان کرد: تفکر ، اندیشه ورزی و کسب مهارتهای لازم از نیازهای اصلی سنین کودکی است و دانش آموز ما باید این اختیار را داشته باشد تا این مهارت ها را در کلاس درس خود تمرین کند .
وزیر آموزش و پرورش افزود: از سوی دیگر معلم ما نیز باید به گونهای عملکند تا این اندیشهورزی زمینه بروز پیدا کند چرا که در صورت عدم تجلی این مهارت ها در سنین کودکی نمیتوان انتظار داشت تا نیروی انسانی توانمندی در آینده تحویل جامعه شود .
دانش آشتیانی اظهار داشت: سیستم آموزشی که بتواند این مهارتها را در دانش آموزان به وجود بیاورد افرادی را تربیت خواهد کرد که میتوانند برنامههای متناسب با کشور و بوم خود را تهیه کنند .
وی با اشاره به اینکه ما باید رویکردجدیدی را در نظام تعلیم و تربیت به وجود بیاوریم، تاکید کرد: تضمین نسل های آینده برای رهایی از موانع توسعه مستلزم تغییر نگرش است و من تا آنجا که بتوانم به دنبال این هستم که این رویکرد جدید تحقق پیدا کند .
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این که این مهارتها، مهارت هایی نیست که در هر سن و سالی به رشد و نمو برسند، بیان کرد: بسیاری از محققین فلسفه تعلیم و تربیت بر این باور هستند که اینگونه مهارت ها تنها در کودکی کسب خواهند شد و به همین دلیل مقطع ابتدایی دارای اهمیت فراوانی است .
دانش آشتیانی مدرسه را زیربنای توسعه دانست و خاطر نشان کرد: اگر کشور آباد میخواهیم باید بیشترین سرمایه گذاری را در مدرسه داشته باشیم و به مدرسه و معلم به عنوان رکن اصلی مدرسه بهای زیادی بدهیم چرا که معلم نقش بسیار کلیدی در امر پرورش دارد .
وی با تاکید بر اینکه وزارت خانه باید نقش سیاست گذاری داشته باشد گفت : تمرکز زدایی نه تنها در سطح وزارتخانه بلکه باید حتی در استان ها نیز لحاظ شود تا مدیر مدرسه ما با اختیار مسائل مدرسه خود را به پیش ببرد و معلم ما نیز بتواند برنامه آموزشی خود را در راستای اهداف اساسی تعلیم و تربیت دنبال کند .
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد : یکی از برنامه های اساسی ما توجه به منابع مالی ، پتانسیل ها و ظرفیت های خود آموزش و پرورش است از همین روی سعی کرده ایم در بودجه سال 96 مواردی را لحاظ کنیم که با تبدیل کاربری یک سری از املاکی که ارزش افزوده ی بالایی دارند در مسیر توسعه فضاهای آموزشی اقدامات موثری انجام دهیم .
دانش آشتیانی اظهار داشت : سعی خواهیم کرد کانون های بازنشستگی را در حد توان مورد حمایت قرار دهیم اما آنچه در این زمینه اهمیت بیشتری دارد استفاده از تجربه و مشورت این عزیزان است .
گفتنی است این نشست با حضور تشکل های فرهنگیان سیستان وبلوچستان ، باقرکرد ، معاون عمرانی استانداری ، علیم یار محمدی نماینده مردم زاهدان درمجلس شورای اسلامی و علی کرد نماینده مردم شهرستان های خاش ، میرجاوه و بخش های کورین و نصرت آباد در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.