خبرگزاری کار ایران

رئیس کل دادگستری لرستان مطرح کرد:

دانشجویان در بارندگی اخیر غافلگیر شدند/ضعف در اطلاع‌رسانی و آمادگی دستگاه‌های خدماتی

رئیس کل دادگستری لرستان در واکنش به تلفات و خسارات ناشی از سیلاب اخیر در استان لرستان گفت: ضعف و ناکارآمدی نهادهای مسئول خسارات حوادث طبیعی را افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد، جعفر بدری در جلسه پیشگیری از وقوع جرم افزود: لرستان یک منطقه محیط به مناطق کوهستانی است و احتمال بروز حوادث طبیعی همانند زلزله، رانش‌زمین، طوفان، سیل و بارش برف سنگین در فصول مختلف سال در آن بسیار بالا است.

وی اظهار داشت: با وجود اینکه لرستان یکی از استان هایی است که احتمال وقوع انواع حوادث طبیعی در آن زیاد است، اما شهرداری ها و ادارات مسئول و مردم استان هیچگونه آمادگی برای مقابله با حوادث طبیعی ندارند و غالبا از وقوع حوادث طبیعی غافلگیر می‌شوند و به همین دلیل این حوادث قربانیان زیادی می‌گیرد.

بدری ادامه داد: در سال‌های گذشته تمام فعالیت‌های ستاد حوادث غیرمترقبه به فعالیت های بعد از وقوع حوادث طبیعی خلاصه شده و عوامل مسئول در ستاد بعد از اتفاق افتادن یک حادثه طبیعی، تلاش کرده‌اند برای ارائه آمار و اطلاعات از خسارات مالی و جانی این رویداد و امداد رسانی به محل حادثه بروند، اما هیچگاه قبل از وقوع حوادث طبیعی به مردم  اطلاع رسانی نکرده اند.

رئیس کل دادگستری لرستان بیان کرد: بارندگی شدید اخیر در مرکز شهر خرم‌آباد نشان داد که اداره هواشناسی استان توانایی پیش‌بینی رویدادهای طبیعی را ندارد و یا اینکه امکانات چنین کاری در اختیار این اداره قرار نگرفته است. عدم پیش‌بینی حوادث طبیعی باعث می‌شود که اطلاع‌رسانی و آگاهی درباره آنها وجود نداشته باشد و بسیاری از مردم در هنگام وقوع یک حادثه طبیعی غافلگیر شوند.

بدری با بیان اینکه در حادثه اخیر شماری از دانشجویان بعد از وقوع بارندگی و تگرگ شدید غافلگیر شده و جان آنان در معرض خطر قرار گرفته است، یادآور شد: عدم اطلاع‌رسانی یکی از مشکلات اساسی مبارزه با حوادث طبیعی در استان است. اطلاع رسانی به موقع شرط اساسی موفقیت در راه مبارزه با حوادث طبیعی است.  

وی همچنین با بیان اینکه آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان در مدرسه و دانشگاه کارآمد نیست و منحصر به حوادث زلزله است، گفت: محصلین در مورد مقابله با دیگر حوادث طبیعی هیچگونه آموزشی نمی بینند. اطلاع رسانی عمومی نیز در این زمینه ها وجود ندارد و به مردم گفته نمی‌شود که هنگام وقوع یک حادثه طبیعی چه اقدام پیشگیرانه ای انجام دهند و چطور می‌توانند به همدیگر کمک کنند تا از افزایش تلفات و خسارات جلوگیری شود.

بدری یادآور شد: امروزه در بسیاری از کشورهایی که با حادثه های طبیعی مواجه هستند، سیستم هشدار قبلی راجع به اینگونه حوادث وجود دارد اما در کشور ما متاسفانه چنین سیستمی وجود ندارد و شهروندان، قبل از حادثه هیچگونه اطلاعاتی راجع به احتمال وقوع یک حادثه طبیعی دریافت نمی‌کنند.

رئیس‌کل دادگستری لرستان یادآور شد: متاسفانه نهادهای مسئول‌کشور در زمینه پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی حوادث طبیعی، با ضعف و ناکارآمدی روبرو هستند و نمی‌توانند اتفاقات طبیعی را به موقع پیش بینی کنند و همین امر خسارات حوادث طبیعی را افزایش داده است.

وی اظهار امیدواری کرد که دولت برای پیشگیری و مقابله موثر با حوادث طبیعی و کاهش آثار زیان بار آن تجهیزات و امکانات لازم برای پیش بینی حوادث طبیعی را در اختیار  اداره هواشناسی قرار دهد.

کد خبر : ۴۲۷۹۱۹