خبرگزاری کار ایران

رییس کل گمرگ ایران:

ورود برخی کالاها از مبادی غیررسمی به کشور شاید قاچاق باشد اما غیر قانونی نیست

رییس کل گمرک ایران در سمنان اعلام کرد ورود کالا از مبادی غیر رسمی به کشور، ممکن است قاچاق باشد ولی غیر قانونی نیست.

به گزارش ایلنا، مسعود کرباسیان در سمنان گفت: کالاهایی که ملوانان با لنج وارد کشور می‌کنند و یا مسافران از سفرهای خارجی یا مناطق آزاد اقتصادی به کشور می‌آوردند ممکن است کالای قاچاق باشد ولی چون کالا با مجوز قانون و از راه قانونی وارد کشور شده غیر قانونی محسوب نمی‌شود.

کرباسیان افزود: این کالاها چون عنوان تجاری ندارد در فهرست‌های گمرکی ثبت نمی‌شود و درحالیکه که ممکن است قاچاق باشد قانونی وارد کشور می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه از مبادی رسمی کشور هیچ کالای قاچاقی نمی‌تواند وارد کشور شود تصریح کرد: کسانی که می‌گویند کالای قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود یا با کار گمرک آشنایی ندارند و یا در کار تجارت بی‌تجربه اند .

رییس کل گمرگ از کاهش 10 میلیارد دلاری کشف کالای قاچاق در گمرک‌های کشور در یک سال گذشته خبرداد و افزود: صدور پروانه الکترونیکی و افزایش سرعت در روند واردات و صادرات از عوامل عمده کاهش قاچاق کالا در گمرک است.

کرباسیان با بیان اینکه روند اداری سنتی و نبود سامانه‌های ثبت الکترونیکی از دلایل افزایش قاچاق کالا در گمرک‌های کشور بود گفت: با برنامه ریزی‌های مدون و با به روز رسانی دستگاه‌های بازرسی کالا در گمرک، از افزایش قاچاق جلوگیری شد.

او افزود: با راه‌اندازی دستگاه‌های الکترونیکی، میزان و حجم کالا ها قبل از ورود به کشور، بررسی و به مراکز مختلف اداری معرفی می‌شوند.

وی نقش همکاری دستگاه های مختلف نظارتی در افزایش کشف قاچاق را یاد آور شد و گفت: در راستای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی در کشور، جلوگیری از ورود کالاهای غیرمجاز در اولویت کاری کارکنان گمرک است.

کرباسیان در سفر به سمنان از انبارهای گمرک سمنان بازدید کرد.

کد خبر : ۴۱۷۰۰۴