خبرگزاری کار ایران

در پنج‌ماه سال‌جاری؛

488 نفر در سوانح ناشی از حوادث کار در آذربایجان‌غربی مصدوم شده‌اند

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌غربی با ابراز رضایت از عملکرد کارکنان از تلاش برای رفع مشکلات اداره سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از ارومیه، رسول روشنی در جلسه ارزیابی آمار و عملکرد فعالیت های پنج ماه سال جاری وتبیین اهداف وبرنامه‌های آتی سازمان با بیان اینکه در پنج ماه سال‌جاری علت اصلی مرگ 49 درصد از افراد ضربه به سر در تصادفات رانندگی بوده است خاطر نشان کرد: دراین حوادث هشت درصد شکستگی‌های متعدد هفت درصد به دلیل خونریزی و 36 درصد به دلیل علل اشتراکی (مواردی بیش ازیک علت ) بوده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه در پنج‌ماه، محل فوت 52 درصد از افراد درمحل حادثه بوده، تصریح کرد: هشت درصد درحین انتقال به بیمارستان و محل فوت 37 درصد از افراد در بیمارستان و سه درصد نامعلوم ودر منزل بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان آذربایجان‌غربی همچنین بیشترین تعداد کشته‌های رانندگی را مربوط به شهرستان ارومیه با 21 درصد و کمترین تلفات رانندگی را به شهرستان تکاب ذکر کرد و گفت: بیشترین تلفات رانندگی مربوط به سنین 20 تا 30 بوده است. 

افزایش تلفات و مصدومان حوادث رانندگی 

مدیرکل پزشکی قانونی استان در ادامه تصریح کرد: در پنج‌ماه سال‌جاری 318 نفر در حوادث رانندگی استان جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 276 نفر بود افزایش 15 درصدی را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: در پنج‌ماه سال‌جاری پنج هزار و 63 مصدوم حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی استان مراجعه کردند که از این تعداد سه هزار و 682 نفر مرد و یک هزار و 381 نفر زن هستند و مصدومان حوادث رانندگی نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل افزایش داشته است. 

نزاع بیشترین دلیل مراجعه به پزشکی قانونی

روشنی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه درپنج ماه سالجاری 12 هزار و 151 نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان مراجعه کرد ه اند که این رقم درمقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل چهاردهم درصد کاهش داشته است.

وی افزود: درمرداد ماه 9(نه) هزارو 112 نفرمرد و سه هزارو39 نفر زن به دلیل نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کردند. این درحالی است که درمدت مشابه سال قبل 9 هزار و 299 نفر از مراجعان نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان مرد و دو هزارو908 نفرزن بودند.  

افزایش مرگ ناشی از سلاح سرد در استان

مدیرکل پزشکی قانونی استان یاد آورشد: در پنج ماه سال جاری اجساد هشت نفر بدلیل ناشی از سلاح سرد درمراکز استان معاینه شده است.

البته باید گفت که از کل فوتی ها ی ناشی از سلاح سرد دراین مدت چهار نفر مرد و چهار نفر زن بوده که این رقم در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل افزایش 20 درصدی را نشان میدهد.

کاهش متوفیان ناشی از حوادث کار 

رسول روشنی با اشاره به اینکه در پنج ماه سال جاری تعدادمتوفیان ناشی از حوادث کاری متنوع ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی استان 17 نفر بوده است، تصریح کرد: این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل 39 درصد کاهش داشته است.

روشنی درادامه با بیان اینکه در پنج ماه امسال مصدومان ناشی از حوادث کاری 488 نفربوده است نیز گفت: از این تعداد 444 نفرمرد و 44 نفر زن بودند که این آمار درمقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد 451 نفربوده است افزایش هشت درصدی را نشان می دهد.

لازم به ذکر است که آمار مراجعین در این مورد با آمار مراجعین به اداره کل تعاون وکار ورفاه اجتماعی متفاوت اشت. 

افزایش معاینات سرپایی

مدیرکل پزشکی قانونی استان آذربایجان غربی درادامه سخنانش با اشاره به اینکه در پنج ماه امسال 34 هزارو 619 نفربرای معاینه های سرپایی به مراکز ما دراستان مراجعه کرده اند این تعداد را درمقایسه با سال قبل که 33 هزارو 566 نفر بوده است همراه با افزایش سه درصدی خواند. 

وی خاطرنشان کرد: درمرداد ماه سال جاری نیز کل معاینه های سرپایی هشت هزارو986 نفر بوده است که ازاین تعداد پنج هزارو 554 نفر مرد و دو هزارو 432 نفرزن بودند که نسب به مدت زمان مشابه سال قبل افزایش سه درصدی داشته است. 

بیشترین فراوانی فوتی محورهای تصادف

روشنی در ادامه با اشاره به اینکه از کل حوادث رانندگی منجر به فوت در پنج ماه سالجاری، 69 درصد مربوط به جاده‌های برون‌شهری، 24 درصد در راه‌های درون‌ شهری و هفت درصد در جاده‌های خاکی و روستایی و مناطق نامعلوم بوده است، افزود: نحوه وقوع تصادف 42درصد از افراد متوفی ناشی از برخورد دو وسیله نقلیه، 22 درصد ناشی از برخورد وسیله نقلیه به عابر متوفی و 27 درصد واژگونی وسیله نقلیه بوده، همچنین خودروی مورد استفاده 41 درصد از متوفیات خودروی سواری بوده است.

وی افزود: 45 درصد فوتی‌های حوادث رانندگی حادث شده درپنج ماه در آذربایجان غربی را رانندگان وسایل نقلیه شامل می‌شوند به طوری که در زمان وقوع تصادفات منجر به فوت 45 درصد از افراد راننده وسیله نقلیه، 23 درصد عابر پیاده و 32 درصد سرنشین وسیله نقلیه بوده‌اند.

کد خبر : ۴۱۳۸۹۶