خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی در کرج مطرح کرد:

اجرای طرح توسعه باغ‌های گردو در کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی از پیگیری و اجرای طرح توسعه باغ‌های گردو در کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا در البرز، محمدعلی طهماسبی امروز در بازدید از مزرعه تحقیقاتی جهاد دانشگاهی در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج، گفت: بر اساس این طرح جهاد دانشگاهی تهران در مدت پنج تا 10 سال نسبت به توسعه باغ‌های گردو در شهرستان تویسرکان اقدام می‌کند.

طهماسبی با بیان اینکه این طرح ملی، با مشارکت جهاد دانشگاهی برای اولین بار در کشور، برای توسعه باغ‌های گردو در شهرستان تویسرکان به اجرا در می‌آید افزود: در این طرح که با مشارکت مسئولان استان همدان و شهرستان تویسرکان، سازمان جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران و باغداران تویسرکان اجرا خواهد شد؛ جهاد دانشگاهی در مدت پنج تا 10 سال نسبت به توسعه باغ‌های گردو در این شهرستان اقدام می‌کند.

وی با اشاره به به دستیابی جهاد دانشگاهی کشور به دانش پیوند انبوه  سرشاخه کاری گردو خاطرنشان کرد: این طرح پس از بررسی توسط جهاد کشاورزی و در صورت تایید نهایی اجرایی می‌شود که به واسطه آن باغ‌های گردو در تویسرکان بازدهی و مقاومت بیشتری در برابر حوادث غیر مترقبه پیدا می‌کنند.

طهماسبی با بیان اینکه طرح شناسایی بهترین ژنوتیپ‌های گردو در دستور کار محققان کشور قرار دارد گفت: این طرح بر اساس شرایط هر منطقه در سطح کشور بررسی می‌شود، که توان تکثیر از طریق نهال و یا پیوند سرشاخه از جمله روش‌های اجرا شده در این طرح است.

وی افزود: یکی از اهداف مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش بنیان، دستیابی به ذخایر ژنتیکی است تا ارقامی با بازدهی بالا و مقاوم تولید کنند، چرا که این گونه‌های مختلف در اقلیم وسیع ایران پراکنده و توسط باغداران در مناطق مختلف کشور تقویت شده‌اند.

معاون امور باغی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران یکی از مراکز اصلی ذخیره ژنتیکی گیاهی دنیا محسوب می‌شود گفت: ذخایری مثل گیاهان دارویی و درختانی مانند پسته، بادام، گردو، انار، و سایر محصولات در کشور از جمله گنجینه‌های بزرگ ژنتیکی کشور محسوب می‌شود.

کد خبر : ۴۰۱۰۰۳