خبرگزاری کار ایران

حسین انتظامی در جمع خبرنگاران قم:

پایین بودن نرخ ماندگاری در صنف خبرنگاری/ رسانه‌ها از مدل سراسری فاصله بگیرند

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نرخ ماندگاری در صنف خبرنگاری پایین است که استخدام نشدن علت اصلی این میزان نرخ پایین است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، حسین انتظامی، پیش از ظهر امروز، در آئین تجلیل از خبرنگاران استان قم که با حضور جمعی از مسئولان استانی در سالن رضوان شهرداری برگزار شد، با تبریک روز خبرنگار، افزود: رسانه‌های جمعی به معنای سنتی خود با تهدید مواجه هستند، چرا که شاهد آن هستیم که سهم این رسانه‌ها در زمینه جذب مخاطب روز به روز کاهش پیدا می‌کند.

انتظامی با بیان اینکه سه دسته از رسانه‌های جمعی نه تنها با تهدید مواجه نیستند بلکه در زمان‌هایی فرصت هم دارند، گفت: رسانه‌های بین‌المللی، تخصصی و محلی جزء این دسته از رسانه‌ها هستند که گسترش رسانه‌های مختلف، نه تنها برای آنها تهدید نیست، بلکه فرصت است، چرا که یک رسانه هر چه تخصصی‌تر باشد، امکان حفظ مخاطب برای او بیشتر است.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: یک شبکه، رادیو و نشریه ملی و استانی باید قدر موقعیت خود را بداند و هر اندازه می‌تواند از مدل سراسری که بارها دنبال آن بوده فاصله بگیرد.

وی یادآور شد: در سه، چهار استان خانه مطبوعات وجود ندارد که یکی از آنها قم است؛ وقتی خانه مطبوعات باشد رسانه‌ها راحت‌تر مطالبات‌شان را می‌گیرند و بعد مطالبات اولویت‌بندی می‌شود تا مسؤولان و رسانه‌ها راحت‌تر بتوانند به آنها دسترسی پیدا کنند؛ علاوه بر آن اصلی‌ترین کارکرد آن ایجاد تشکل‌ها است.

انتظامی با بیان اینکه به خانه‌های مطبوعات استان قم کمک می‌کنیم و آنها را انتشار می‌دهیم، گفت: در استان قم خانه مطبوعات نداریم که کمکی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه بالاترین نرخ آمد و شد نیروی انسانی در صنعت رسانه است، اظهار کرد: بسیار زیاد وارد این صنف می‌شوند اما به هر دلیلی در سال اول، دوم یا سوم از این کار خارج می‌شوند؛ نرخ ماندگاری در صنف خبرنگاری پایین بوده که وقتی آسیب‌شناسی می‌کنیم یکی از دلایل عدم استخدام آنها است.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در رسانه‌های معتبر دنیا می‌بینیم شخصی 30 سال در یک رسانه است ولی در کشور ما این مسئله مشاهده نمی‌شود.

انتظامی خاطرنشان کرد: دو، سه سال روی سیاست بیمه خبرنگاران فشار گذاشتیم و حتی تهدید کردیم که هر رسانه همکاران تمام وقت خود را بیمه نکند از ما طرح اشتراک، یارانه، حضور در نمایشگاه مطبوعات و ... طلب نکند که نتایج خوبی حاصل شد.

وی با اشاره به اهمیت آموزش خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه بیشترین تحولات در صنعت خبرنگاری است و ما در این میدان خیمه زدیم، پس نیاز است اصحاب رسانه آموزش پیدا کنند که علاوه بر آن باید روزنامه‌نگاری تخصصی ترویج یابد.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که وظیفه آموزش از وظایف حاکمیت است چون هزینه‌بر خواهد بود و دولت باید آن را انجام دهد، گفت: در سال 95 هیچ محدودیتی در بحث بودجه آموزش نخواهیم داشت و شهرداری‌ها نیز می‌توانند به این مسئله کمک کنند.

انتظامی گفت: دولت موظف است در مباحث خبرنگاران مقررات‌گذاری کند که نتیجه آن بیمه خبرنگاران و امنیت شغلی می‌شود.

کد خبر : ۳۹۹۰۴۴