خبرگزاری کار ایران

مدیرمجموعه تاریخی‌شهر زیرزمینی نوش‌آباد خبر داد:

خاموشی شهر زیر زمینی نوش‌آباد در ساعت زمین خاموش

asdasd
کد خبر : ۳۵۶۲۴۳

مدیر مجموعه تاریخی شهر زیرزمینی نوش آباد گفت: این شهرزیرزمینی همزمان با روز جهانی ساعت زمین در ۲۹ اسفند برای پنجمین سال پیاپی همراه با کلانشهرهای 128 کشور جهان به مدت یک ساعت خاموش خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در آران و بیدگل، "عباس شافعی" افزود: هدف از انجام این کار حرکت جمعی جهانی برای حفاظت از زمین و ضرورت ترویج فرهنگ تلاش همگانی برای حفاظت از محیط زیست است که انجمن مردم نهاد دوستداران آثار تاریخی و مفاخر فرهنگی نوش آباد در اجرای این طرح مشارکت دارند.

به گفته وی، این اقدام در یک شهر کوچک در میانه کویر مرکزی ایران، حامل این پیام است که همه انسانها در برابر حفاظت از منابع طبیعی مسئولیت یکسان دارند و هر کس در هرکجا که هست باید وظیفه انسانی و  اخلاقی خود را انجام دهد .

وی اظهار داشت: شهرزیر زمینی نوش آباد به عنوان بزرگترین معماری دستکن جهان در عمق  16 متری زیر زمین حفاری شده و وقتی چراغ‌های این مجموعه باستانی خاموش شود، تاریکی محض اتفاق افتاده و نابودی زمین با تمام وجود برای انسان تداعی می کند.

وی با اشاره به حضور فعال سازمان های مردم نهاد گفت: سال گذشته دوستداران محیط زیست در جمعیت کویر سبز کاشان نیز با هدف صرفه جویی در مصرف انرژی، مقابله با تغییرات آب و هوایی و کاهش آلودگی های زیست‌محیطی به صورت یک حرکت جهانی در این طرح شرکت  کردند.

شافعی به اصلاح سبک نورپردازی مجموعه باستانی شهرزیر زمینی نوش آباد اشاره کرد و گفت: همزمان با ساعت زمین در سال گذشته با استفاده از چراغ های کم مصرف حدود 60  درصد از مصرف  انرژی برق برای روشنایی این اثر تاریخی کاهش یافته است.

صندوق جهانی حیات وحش (World Wildlife Fund) طرح ساعت زمین را از سال ۲۰۰۷ برای نخستین بار در استرالیا اجرا کرد که بر اساس این طرح در آخرین شنبه ماه مارس هر سال به مدت یک ساعت چراغ‌های اضافی خاموش می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز