خبرگزاری کار ایران

دبیرخانه کارگر خراسان شمالی

دستمزد سال ۹۵ کارگران براساس تورم هشت سال گذشته محاسبه شود

دبیرخانه کارگر خراسان شمالی هدایتی از دولت درخواست کرد: حقوق کارگران به استناد ماده ۴۱ براساس تورم هشت سال گذشته را در نظر بگیرند و در سال ۹۵ شرایط و حقوق مناسبی برای جامعه کاگری متناسب با حقوق سایر اقشار در نظر بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بجنورد، فرهاد هدایتی، درگردهمایی ۲۹ آبان سالروز تصویب قانون کار که با خیل عظیم جامعه کارگری استان که در محل سالن فرهنگسرای شهروند بجنورد برگزار شد، گفت: قانون کار ایران در ۲۹ آبان سال ۶۹ با حمایت‌های ویژه امام راحل در مجلس تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید.

وی قانون کار را جزو اولین قوانینی دانست که در تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید.

هدایتی با بیان اینکه بعد از ۲۵ سال از تصویب قانون کار این قانون هنوز به خوبی در کشور اجرا نمی‌شود، گفت: در تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار که امنیت شغلی و کار دائم را در برمی‌گیرد هنوز با قراردادهای چندروزه و چندماه داریم که نشان دهنده این است هنوز قانون کار به خوبی اجرا نمی‌شود.

هدایتی بیان کرد: حالا امروز با گذشت ۲۵ سال از قانون کار هنوز بعضی‌ها به دنبال دست‌اندازی و اصلاح قانون به نفع اغنیا هستند.

وی خاطرنشان کرد: دراین زمینه مقام معظم رهبری توصیه کردند اگر قرار است قانونی اصلاح شود همیشه باید ضعفا و پایین دستی‌ها در اولویت قرار گیرند.

هدایتی تاکید کرد: متاسفانه درحالی که بعضا اصلاح‌های که در قانون کار مشاهده می‌کنیم اینگونه نبوده و همیشه به دنبال آسان کردن اخراج کارگران و مشکلات بیمه‌ای این قشرهستند و این مورد انتقاد جامعه کارگری بوده و هست.

وی قانون کار ایران را بعد از قانون اساسی مهم‌ترین قانون در کشور اعلام کرد واظهار کرد: علت اهمیت قانون کار به دلیل در برگیری افراد بیشتر جامعه است چراکه جامعه کارگری حدود ۵۰ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش دارد.

هدایتی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی را یکی از مهم‌ترین مسائل جامعه کارگری را به ویژه در بخش درمان تحت پوشش دارد، اظهار کرد: اخیرا در رسانه‌ها مشاهده می‌کنیم که وزیر بهداشت به دنبال مدیریت درمان با بحث بیمه ادغام کنند.

وی در رابطه با علت مخالفت جامعه کارگری وتشکل‌های کارگری با ادغام بخش درمان تامین اجتماعی گفت: صندوق‌های تامین اجتماعی از دولت مطالبات بالایی دارند.

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است. اگر دولت می‌خواهد بحث درمان کارگران ارتقاء پیدا کند باید درصدد پرداخت بدهی به این صندوق باشد.

وی بخش درمان تامین اجتماعی را یکی از اساسی‌ترین بخش‌های سازمان تامین اجتماعی برشمرد وگفت: چون بطن ورودی به سازمان تامین اجتماعی بخش درمان آن است.

هدایتی متذکر شد: اگر بخش درمان را منفک شده از سازمان تامین اجتماعی بدانیم در آینده نه چندان دور ورودی و خروجی معادلات صندوق تامین اجتماعی بهم می‌خورد و با ورشکستگی مواجه می‌شود.

دبیرخانه کارگر خراسان شمالی درادامه یادآور شد: امروزه هنوز ماده ۴۱ قانون کار که بحث دستمزدهای کارگران را نشان می‌دهد چه در دولت نهم و دهم مشاهده کردیم دستمزد کارگران را باتوجه به تورم نشان می‌دهد.

وی افزود: امروز در بحث حقوق کارگران با یک عقب ماندگی باحقوق دیگر اقشار جامعه مشاهده می‌کنیم که معیشت کارگران در خرید، و درمان تحت تاثیر قرار داده است.

گفتنی‌ست در پایان این گردهمایی توسط یکی از اعضای کارگری استان قطعنانه‌ای در راستای حمایت از جامعه کارگری در ۱۰ بند قرائت شد

کد خبر : ۳۲۳۵۵۱