خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت موسس انجمن پایشگران رویش سبز جنوب

می‌توانیم طرح بازیافت زباله لامرد را تهیه کنیم

عباس علیزاده از فعالان محیط زیست استان فارس در گفت‌و‌گو با ایلنا گفت: تاکنون شهرداری لامرد از انجمن درخواستی مبنی بر تهیه طرح توجیهی بازیافت زباله نداشته است اما انجمن این آمادگی را دارد که با استفاده کار‌شناسان و متخصصان، طرح‌های توجیهی در زمینه‌های مختلف محیط زیست را برای تمامی نهاد‌ها تدوین کند.

آلودگی محیط زیست یعنی آلوده شدن هوا، زمین و آب به موادی که سلامت انسان، حیوان و گیاهان را به مخاطره می‌اندازد و استفاده از منابع طبیعی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند به صورتی که انسان نتواند از این منابع طبیعی و خدادادی به نحو احسن استفاده کند.

آلودگی محیط زیست از جمله مباحثی است که ذهن همهٔ مردم به ویژه صاحب‌نظران زیست محیطی را به خود مشغول کرده است.

بی‌توجهی انسان در استفاده بی‌رویه از منابع طبیعی و تولید بیش از حد گاز‌های گلخانه‌ای و همچنین موضوع ریزگرد‌ها، فاضلاب‌های شهری، روستایی و صنعتی و نابودی حیات وحش پیامد‌های ناگواری را برای انسان به وجود آورده است.

به صورتی که اگر وضعیت به همین صورت ادامه پیدا کند زندگی انسان و همهٔ موجودات منطقه لامرد و مُهر در معرض نابودی قرار خواهد گرفت و لذا امروزه سازمان‌های مردم نهاد زنگ خطر را به صدا در آورده‌اند و آستین همت را بالا زده‌اند تا بدون مزد و منت از وقوع این فاجعه تا اندازه‌ای جلوگیری کنند.

اما بیشترین نقش محیط‌زیست را انجمن‌های زیست محیطی ایفا می‌کنند که در این منطقه بی‌تاثیر نبوده‌اند و مهم‌تر از آن می‌طلبد تا تمامی نهاد‌ها به هرگونه‌ای که می‌توانند به انجمن‌های محیط زیستی کمک کنند و محیط زیستی مطلوب را برای زندگی نسل کنونی و آتی فراهم آورند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از لامرد، انجمن‌های سبزگستران پاقلات، انجمن زمین و زندگی علامرودشت، سبز جنوب چاه ورز و انجمن پایشگران رویش سبز جنوب در شهرستان لامرد از چهار انجمن فعال در حوزه محیط زیست شهرستان لامرد است که با فعالیت‌های خود نقش مهمی در زمینه حفاظت از محیط زیست و کنترل نابودی گونه‌های جانوری، فرهنگ سازی، کاهش پسماندهای شهری و تجاری و... داشته‌اند که به دنبال فعالیت ارزشمند این انجمن‌های زیست محیطی در شهرستان لامرد به سراغ یکی از انجمن‌های نوپا و تازه تاسیس رفتیم تا فعالیت و اهداف این انجمن را در حوزه محیط‌زیست جویا شویم.

عباس علیزاده متولد شهرستان لامرد و دارای مدرک کار‌شناس ارشد محیط زیست گرایش HSE که اکنون به عنوان مدیر HSE شرکت سنا اندیشه پیمانکار تعمیرات پلیمر آریاساسول فعالیت دارد و عضو هیئت موسس انجمن پایشگران رویش سبز جنوب است با ما در تشریح اهداف و فعالیت‌های این انجمن نوپای محیط زیست به گفت‌و‌گو نشست که در ادامه گفت‌و‌گوی وی با ایلنا را از منظر می‌گذرانید:

هدف از تشکیل انجمن چه بوده است؟

هدف از تشکیل انجمن کمک به حفظ محیط زیست و آموزش به منظور فرهنگ سازی و کاهش ضایعات زیست محیطی در سطح استان فارس بوده است که فعالیت انجمن از مرداد ۹۳ باحضور ۴۰ نفر از دوستداران محیط زیست فعالیت خود را در منطقه لامرد و مُهر آغاز کرد که در آن جلسه ۹ نفر به عنوان هیات موسس انتخاب شدند و این انجمن در تاریخ ۵ آبان ماه ۹۴ به شماره ۶۵ در اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان لامرد به ثبت رسید.

اعضای هیات موسس این انجمن چه کسانی هستند؟

«محمد احمدی»، «حمیدرضا اکبرپور»، «غلامرضا قائدی»، «هادی کریمی»، «رضا بهادر»، «زهرا آراسته»، «مهدی شکیب»، «مهدی واعظ‌زاده» و «عباس علیزاده» از اعضای هیات موسس این انجمن هستند.

انجمن چه تعداد عضو دارد؟ مردم به چه شکل می‌توانند با هیات مدیره انجمن در ارتباط باشند؟

بطور رسمی ۳۰۰ نفر به عضو انجمن درآمده‌اند و دفتر انجمن در طبقه دوم کوچه بانک رفاه واقع در خیابان ۱۵ خرداد قرار دارد و دوستداران محیط زیست می‌توانند از طریق حضوری یا پیامک به شماره‌های واتساپی ۰۹۳۹۷۸۲۷۶۷۸ و ۰۹۱۷۳۸۱۹۳۷۰ در انجمن عضو شوند.

کسانی که به عضو انجمن در می‌آیند چه خدماتی را دریافت خواهند کرد؟

آموزش محیط زیست، تهیه دستورالعمل‌های زیست محیطی، برگزاری همایش و سمینار‌ها و... از خدمات انجمن به اعضا خواهد بود.

چه نیازی احساس می‌شد که این انجمن در منطقه لامرد و مُهر فعالیت کند؟

افزایش بی‌رویه انواع پسماندهای صنعتی، تجاری، بیمارستانی، کشاورزی و دفع نادرست آن‌ها که موجب بروز بسیاری از مشکلات زیست محیطی از قبیل آلودگی‌های آب، هوا و خاک و بیماری‌های انسانی شده بود و از سویی وجود صنایع در این منطقه که مشکلات زیاد زیست محیطی را به همراه خود دارند می‌توان هشدار مهمی برای مردم باشد که از این منظر عدم توجه به توسعه پایدار موجب خسارت به محیط زیست انسانی، گیاهی و جانوری می‌گردد. همچنین مصرف بی‌رویه آب و عدم توجه به استفاده صحیح از منابع آب باعث کاهش منابع آب‌های زیرزمینی شده است.

انجمن در این چند مدت اخیر چه فعالیت‌هایی داشته است؟

کاهش پسماندهای شهری و تجاری در شهرستان‌های لامرد و مهر که جزء اهداف امسال این انجمن می‌باشد و برای تحقق این هدف، پانزدهم هر ماه، اقدام به پاک سازی، کارگاه‌های آموزشی حفاظت از محیط زیست و همایش نقاشی کودکان با محور محیط زیست را داشته‌ایم.

همچنین امسال طرح پاکبانان محیط زیست را در ماه محرم در شهرستان لامرد اجرا کردیم که علاوه بر فرهنگ سازی، مورد توجه مسئولین و مردم استان فارس قرار گرفت.

مهم‌ترین دستاورد انجمن در این مدت چه بوده است؟

مهم‌ترین دستاوردهای انجمن در این مدت می‌توان هوشیار کردن مردم و مسئولین نسبت به مساله محیط زیست عنوان کرد که پس از آغاز فعالیت‌های انجمن شاهد این مساله بودیم که در بسیاری از همایش‌ها، جلسات و... از فعالیت‌های تاثیر گذار انجمن به نیکی یاد می‌کردند.

مهم‌ترین برنامه‌های انجمن در امسال و آتی را برای اعضا و دوستداران محیط زیست تشریح کنید؟

تمام برنامه‌های انجمن در جهت اهداف انجمن که کاهش پسماند‌های شهری و تجاری است خواهد بود و انجمن قصد دارد در امسال، پانزدهم هر ماه را با رویکردی جدید فعالیت داشته باشد.

آیا رایزنی‌هایی را با سرمایه‌گذاران برای ورود به حوزه‌های محیط زیست داشته‌اید؟

نه تاکنون هیچگونه رایزنی در این زمینه نداشتیم اما اعضا انجمن در حال فعالیت‌های پژوهشی در این زمینه هستند و پس از تکمیل طرح پژوهشی، انجمن بدون شک با سرمایه گذاران وارد مذاکره خواهد شد.

چه کمک‌هایی را دستگاه‌های اجرایی یا دستگاه‌های مرتبط به این انجمن می‌توانند کنند؟ تعامل انجمن با مسئولان چطور است؟ آیا در جلسات هم از آنان دعوت گرفته می‌شود؟ چه دستگاه‌هایی ارتباط تنگاتنگی با این حوزه و انجمن دارند و باید نقش ایفا کنند؟

دستگاه‌های مختلف می‌توانند کمک‌های مختلفی به انجمن‌های زیست محیطی داشته باشند و انجمن پایشگران رویش سبز جنوب همواره تلاش داشته با مسئولانی که مایل هستند به حفظ محیط‌زیست کمک کنند همکاری داشته باشد و تاکنون انجمن با بسیاری از مسئولین شهرستان، استان و کشوری دیدار داشته است که بیشترین همکاری ما با اداره محیط زیست، اداره منابع طبیعی، شهرداری‌های منطقه لامرد و مهر بوده است و با نهادهایی که بتوانند در رسیدن انجمن به اهدافش، کمک کنند، همکاری خواهیم داشت.

آن طور که شاهد هستید، شهرستان‌های لامرد و مُهر به عنوان منطقه پشتیبان پارس جنوبی و محل استقرار صنایع پائین دستی خواهند بود که اکنون بسیاری از صنایع در حال آغاز به کار هستند و قطعا آلودگی‌هایی را به همراه خواهند داشت و انجمن در این راستا چه برنامه‌های تدوین شده‌ای دارد؟

انجمن پایشگران رویش سبز جنوب برای امسال فقط یک هدف را تعریف کرده است اما بدون شک ما نسبت به آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های صنعتی بی‌تفاوت نخواهیم بود و یکی از اعضای انجمن بر روی اثرات زیست محیطی صنایع انرژی‌بر در حال تحقق و پژوهش‌هایی است.

مدیریت شهری نقش مهمی در احیا و زنگه نداشتن محیط زیست دارند و پیشنهادات شما به عنوان فعال محیط زیست یا انجمن به شهرداری چه بوده است؟

انجمن پایشگران رویش سبز جنوب همواره راهکاری عملی و موثر را در اختیار نهاد‌های مختلف در جهت بهبود محیط زیست قرار خواهد داد. پیشنهاد ما به شهردار این است که ابتدا با تهیه سخت افزارهای موجود مانع از ریزش بیش از حد پسماند در شهر شوند و پس از آن اقدام به دفع بهداشتی پسماند‌ها کنند و در طول این مدت به فرهنگ سازی در جهت کاهش پسماند‌ها توجه ویژه داشته باشند.

کارخانه بازیافت زباله توسط شورای شهر و شهرداری لامرد با رایزنی با دیگر شهرداری‌ها پیگیری شد و بدلیل اینکه از نظر اقتصادی به صرفه نبود، نتوانستند آن را راه‌اندازی کنند و بعضا در شهرهایی که راه‌اندازی شده به دلیل برنامه‌ریزی نادرست موجب آلودگی‌هایی شده است تا اینکه به محیط زیست کمک کند. انجمن در این زمینه برنامه‌هایی دارد که بتواند به این موضوع کمک کند؟

تاکنون شهرداری لامرد از انجمن درخواستی مبنی بر تهیه طرح توجیهی بازیافت زباله نداشته است اما انجمن این آمادگی را دارد که با استفاده کار‌شناسان و متخصصان، طرح‌های توجیهی در زمینه‌های مختلف محیط زیست را برای تمامی نهاد‌ها تدوین کند.

آیا دیدارهایی را با کار‌شناسان حوزه محیط زیست برای پیشبرد اهداف انجمن و برنامه‌ریزی در این حوزه داشته‌اید؟

بله اینجانب در ماه گذشته دیداری را با جناب آقای دکتر الماسی معاون خانم دکتر ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و همچنین کار‌شناس سمن‌های سازمان حفاظت از محیط زیست داشتم و در خصوص مسائل مختلف زیست محیطی مباحثی را مطرح کردم و از راهنمایی‌های آنان بهره‌مند شدم و ما در این زمینه از تمامی نظرات و پیشنهادات تمامی کار‌شناسان استفاده خواهیم کرد.

درباره ثبت برخی مکان‌های زیست محیطی در منطقه لامرد و مهر چه برنامه‌ای دارید؟ آیا مناطق را شناسایی کرده‌اید؟

تاکنون انجمن در این زمینه وارد نشده است اما مناطقی که به نسبت بقیه مکان‌ها امکان تخریب آن‌ها وجود دارد را با کمک اعضا تا آنجا که در توان انجمن بوده است، احیا کرده‌ایم.

مردم و انجمن‌های زیست محیطی نقش مهمی در بررسی وضعیت محیط زیست خود دارند و حال شما هستید که باید وضعیت محیط زیست را ارزیابی کنید، هشدار دهید و برنامه ریزی کنید و با این حال وضعیت محیط زیست شهرستان‌های لامرد و مُهر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

متاسفانه در سال‌های اخیر عوارض زیست محیطی بسیار زیادی در شهرستان‌های لامرد و مُهر بوجود آمده است و انجمن پایشگران رویش سبز جنوب در آغاز فعالیت خود می‌باشد و بدون شک نه تنها ما بلکه اگر همهٔ نهاد‌ها هم اقدام کنند تا بتوانیم به وضعیت مطلوب برسیم نیز بازهم کم است. معتقدم باید در کشور یک نهضت زیست محیطی بوجود آید تا بتوانیم محیط زیست رو از این وضعیت نجات دهیم.

پیشنهادتان به مطبوعات و رسانه‌ها در دنبال کردن موضوعات زیست محیطی منطقه را بیان فرمائید؟

معتقدم که اگر جراید و رسانه‌های مکتوب در سال یک گزارش در حوزه‌های مختلف محیط زیست را هم دنبال کنند و یا هرجا موضوعی می‌بینند به نهاد‌ها و انجمن‌های زیست‌محیطی گزارش دهند، قطعا در اصلاح و کنترل آن بی‌تاثیر نخواهد بود و جا دارد از خبرگزاری ایلنا که نگاه ویژه‌ای به سمن‌ها دارد و مسائل زیست محیطی را بطور ویژه دنبال می‌کند، تقدیر و تشکر کنم.

کد خبر : ۳۲۰۳۸۱