خبرگزاری کار ایران

در اراک

همایش بررسی علل وقوع سرقت در حوزه برق و پیشگیری برگزار شد

همایش مشترک شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی ودادگستری استان مرکزی با عنوان «بررسی علل وقوع سرقت در حوزه برق وپیشگیری از آن» که با حضور مدیران ارشد صنعت برق و مدیران دفتر حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شرکت‌های توزیع برق استان‌های البرز، قم، همدان واصفهان، نیروی انتظامی ودادگستری استان مرکزی در اراک برگزار شد.

به گزارش ایلنا از اراک مهندس محمداله داد مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی در همایش مشترک شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی ودادگستری استان مرکزی با عنوان «بررسی علل وقوع سرقت در حوزه برق وپیشگیری از آن» که با حضور مدیران ارشد صنعت برق و مدیران دفتر حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شرکت‌های توزیع برق استانهای البرز، قم، همدان واصفهان، نیروی انتظامی ودادگستری استان مرکزی در اراک برگزار شد، گفت: شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی عهده دار تامین برق ۶۵۰هزار مشترک با ۲۰هزار کیاوم‌تر شبکه برق و۱۵هزار دستگاه ترانسفورماتور است.

وی افزود: صیانت از این حجم تاسیسات حوزه توزیع برق امر دشواری است و نیاز به همکاری و مساعدت دستگاه‌های قضایی ونیروی انتظامی است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی تصریح کرد: سال گذشته ۳۵۰کیلومتر شبکه سیمی به کابل خودنگهدار تبدیل شده که کاهش استفاده غیرمجاز از انرژی برق از مزایای کابل خود نگهدار است.

مهندس اله دادگفت: قطعی برق، خسارات‌های مالی به تجهیزات برقی و زیان دیدن وسایل برقی مشترکین ازجمله آسیب‌های سرقت تجهیزات برقی است.

وی خطر صعود از پایه‌ها وتاسیسات برقی را یادآور شد وافزود: در این خصوص حوادث زیانباری در سال جاری رخ داده است.

وی خاطرنشان کرد: سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۲۱این شرکت در راستای استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های مردمی استان مرکزی و همکاران به منظور شناسایی برق‌های غیرمجاز مشهود، نامشهود و دستکاری لوازم اندازه گیری و موارد ناایمن از طریق دریافت پیامک با مشارکت مردم و همکاران راه اندازی شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی وی گفت: ارسال و توزیع گسترده بنر و پوس‌تر استفتائات مراجع عظام تقلید در زمینه استفاده از انشعاب غیرمجاز برق و برگزاری ۱۵همایش اطلاع رسانی در مورد خطارت شبکه‌های برق و رعایت حریم در سطح استان از جمله اقدامات فرهنگی انجام شده در راستای مبارزه با برق دزدی بوده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی با بیان اینکه اکیپ‌های جمع‌آوری برق‌های غیرمجاز در سطح استان به صورت شبانه‌روزی اقدام به جمع‌آوری انشعاب‌های غیرمجاز می‌کنند، افزود: با اهتمام جدی همکاران ۴هزار برق غیرمجاز در استان مرکزی جمع آوری شده است.

مهندس اله داد با بیان اینکه کاهش تلفات انرژی موجبات کاهش تلفات مالی و سرمایه ملی برای کشور را فراهم می‌سازد، اظهار داشت: با کاهش تلفات انرژی برق ضمن جلوگیری از سرمایه‌گذاری‌های اضافه در بخش تولید، کمک بسیاری به استمرار تولید یعنی هزینه سوخت، نگهداری و نیروگاه‌ها می‌شود که اقداماتی در این راستا توسط شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی صورت پذیرفته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی بکارگیری از ظرفیت‌های موجود و تلاش برای پیشگیری از وقوع جرم را ضروری خواند و افزود: ظرفیت‌های پیشگیری از وقوع جرم در حوزه توزیع برق فراوان است و تلاش دستگاه قضایی، شناسایی ظرفیت‌های موجود و فراهم کردن بسترهای تعامل درباره این موضوع است.

ابوالفضل مجدد افزود: وقتی می‌خواهیم در حوزه پیشگیری فعالیت کنیم باید تعریف صحیحی از پیشگیری داشته باشیم تا اثرگذاری فعالیت‌های بیشتر شود.

وی تصریح کرد: هَنجار در اصطلاح دانش جامعه‌شناسی به یک الگوی رفتاری گفته می‌شود که روابط و کنش‌های اجتماعی را تنظیم می‌کند و اکثریت جامعه خود را به آن پایبند می‌دانند و در صورتی که شخصی آن را رعایت نکند، جامعه او را مجازات می‌کند زیرا آن فرد از ارزش‌های جامعه تخطی نموده است.

مجدد بابیان اینکه همه افراد جامعه برق دزدی را یک هنجار نمی‌دانند، لذا در حوزه فرهنگی باید اقدامات گسترده‌ای برای مقابله با این هنجار شکنی و تغییر دیدگاه هاصورت پذیرد.

وی بیان کرد: باید عرصه جرم را برمجرمین تنگ کرده و از وجود آن‌ها در رفع این اسیب استفاده نمود.

رییس پلیس آگاهی استان مرکزی نیز در این همایش گفت: همکاری و تعامل دستگاه‌های قضایی و نیروی انتظامی و شرکت توزیع برق استان نقش مهمی در جلوگیری از سرقت و تجهیزات شبکه برق به همراه دارد.

سرهنگ حسینی افزود: تعبیه قفل‌های مخصوص درب انبار‌ها وپست‌های برق، تبدیل کابل‌های مسی به کابل خودنگهدار و گشت زنی‌ها تاثیرگذاری فراوانی برکاهش سرقت لوازم وتجهیزات برقی داشته است.

در این همایش مقاله‌ای با عنوان علل سرقت در صنعت برق و راهکارهای پیشگیری از آن توسط محمد اسدی مدیردفتر حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی در این همایش ارائه و از نظر فنی و حقوقی جوانب بررسی و تشریح شد.

گفتنی است، در پایان این مراسم از تلاشگران عرصه دستگاه عدالت در حوزه برق با اهدای لوح تقدیر وهدایایی تجلیل شد.

کد خبر : ۳۱۰۸۱۸