خبرگزاری کار ایران

انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان به مناسبت آغاز سال تحصیلی بیانیه صادر کرد

سایه سنگین اجرای شتابزده سند تحول آموزش و پرورش در دولت گذشته بر کیفیت نظام تعلیم و تربیت

انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان با صدور بیانیه‌ای، با تبریک سال نو تحصیلی به همه دانش آموزان، معلمان و فرهنگیان به تحلیل فضای آموزشی کشور در آستانه بازگشایی مدارس پرداخت.

به گزارش ایلنا از اصفهان، متن این بیانیه به این شرح است:

به لطف الهی بار دیگر مهر سرافراز از راه رسید و امسال مقارن شد با اعیاد خجسته قربان و غدیر که از برکتی مضاعف برخوردار است که باید آن را به فال نیک گرفت.

مشاهده چهره‌های کودکان معصوم و مصمم که با قدم‌هایی استوار در راه تحصیل علم گام بر می‌دارند و نوجوانان مشتاق که با هزاران امید و آرزو به سمت مدرسه می‌روند، مسئولیت خطیری را متوجه ما معلمان این مرز و بوم می‌کند. تا در این فضای امیدآفرین به محوریت نور و آگاهی هم قسم شویم تا رسالت بزرگ تعلیم و تربیت را با بهره‌گیری از امتیازات عقل، تدبیر، عاطفه و احساس دنبال کنیم.

انجمن اسلامی معلمان اصفهان، فرارسیدن بهار تعلیم و تربیت را به عموم فرهنگیان و دانش آموزان کشور و مسئولان محترم این دستگاه انسان‌ساز تبریک عرض کرده و توفیق همگان را از درگاه خداوند متعال خواستار است.

به همین مناسبت نکاتی را با معلمان و مسئولان محترم در میان می‌گذاریم.

۱- مشکلات ناشی از اجرای شتابزده سند ملی تحول آموزش و پرورش

اجرای شتابزده طرح معروف به (۳-۳-۶) که در دولت قبل و بدون تمهیدات لازم به اجرا درآمد همچنان یکی از بزرگ‌ترین مخاطرات و آسیب‌هایی است که بر کیفیت نظام تعلیم و تربیت وارد شده و جمع کثیری از معلمان و دبیران شریف و نسلی از دانش آموزان عزیز را قربانی خود کرده است، هر چند وزارت آموزش و پرورش در این دوره علی‌رغم تنگناهای شدید اعتباری و امکانات تلاش کرده است تا ابعاد این خسارات را مدیریت و کنترل کند اما اساس مشکل کماکان باقی است که امیدواریم با درایت و برنامه‌ریزی دقیق این مشکل به طور کلی حل و فصل شود.

۲- طرح رتبه‌بندی معلمان

گفته شده است که اولین قدم برای طرح رتبه‌بندی معلمان در سال تحصیلی جدید برداشته خواهد شد امیدواریم زخم کهنه تبعیض که سال‌هاست بر پیکر نحیف آموزش و پرورش خانه کرده، بخشی از آن با اجرای این طرح از بین برود. اگر چه به دلیل اشکالات ذاتی که در طرح رتبه‌بندی وجود دارد قطعاً این طرح نمی‌تواند پاسخگوی جامع مشکلات باشد، انتظار داریم در شرایط پساتحریم دولت تدبیر و امید با بکارگیری کلیه امکانات و استفاده از تجربیات گسترده صاحب‌نظران و نیروهای جوان و پویای دستگاه آموزش و پرورش و نمایندگانی از تشکل‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، صنفی معلمان و صاحب‌نظران دانشگاهی و بهره‌مندی از نمونه‌های موفق جهانی، امکان رسیدن به یک طرح جامع در جهت پاسخگویی به مطالبات فرهنگیان فراهم آورد تا انشاء الله برای همیشه مشکل معلمان حل شود.

 ۳-توجه ویژه به بازنشستگان

پیشکسوتان آموزش و پرورش، تابلو و آیینه‌ای هستند که نسل جوان فرهنگی خود را در آن می‌بینند و متاسفانه این مجموعه سرافراز و زحمتکش فراموش شده‌اند، متوسط حقوق این قشر شریف بسیار کمتر از نیازهای ایشان است این زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست که درآمد این گروه فرهیخته جامعه زیر خط فقر باشد. انتظار این است که نظام آموزش و پرورش قدر مو سپیدان خود را بداند، خدمات آن‌ها را پاس بدارد و از طریق سازمان‌های مربوط در عالی‌ترین سطوح مدافع حقوق آنان باشد و در حوزه‌های استانی و شهرستانی نیز صدای این قشر شریف و بزرگوار شنیده شود و از توانمندی‌های آنان استفاده کنند.

۴- عدم توجه به بانوان فرهنگی مطابق با شأن ایشان

خانم‌های فرهنگی که حقیقتاً نقش بی‌نظیر و بدیعی در اداره آموزش و پرورش دارند همچنان آنگونه که شایسته نقش ایشان است مورد توجه قرار نگرفته‌اند، اغلب بررسی‌ها نشان می‌دهد که خانم‌ها بسیار مسئولیت‌پذیر، متعهد، دلسوز، مبتکر و تاثیرگذارند، اما جایگاه نازل آنان در مدیریت‌ها و کانون‌های تصمیم‌گیری مانع شده تا ارزش‌های واقعی این گروه مؤثر و کارآمد اجتماعی آنچنان که باید و شاید مورد توجه و استفاده قرار گیرد ما اعتقاد داریم که اعاده حقوق زنان فرهنگی و حتی عنایت جدی و بنیادین به حقوق دختران دانش‌آموز در همه دوره‌ها از مصداق‌های بارز عدالتی است که دولت تدبیر و امید آن را سرلوحه وظایف خود قرار داده است.

۵- عدم همسویی با دولت تدبیر و امید

بخشی از مدیریت‌های عمدتاً آموزشگاهی هنوز در مجموع با برنامه‌ها و سیاست‌های دولت تدبیر و امید همسویی ندارند و در مدارس ما برنامه و اهداف دولت برخواسته از خواست مردم آنگونه که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد. ما قاطعانه از مدیرانی که توسط دولت تدبیر و امید پذیرفته شده‌اند می‌خواهیم که خالصانه خود را همسو کنند و به تقویت برنامه‌ها و سیاست‌های دولت بپردازند. از مسئولان محترم نیز تقاضا داریم که با شجاعت به امور محوله بپردازند و روحیه محافظه‌کاری را از خود دور کنند و بر اجرای سیاست‌های دولت که بر خواسته از میثاق با مردم است پافشاری کنند.

۶- توجه به تشکل‌های صنفی، علمی، سیاسی فرهنگیان

در گذشته تشکل‌هایی با استفاده از رانت ورود خود به محیط‌های آموزش را به ظاهر قانونمند کرده‌اند و متاسفانه هنوز هم در مدارس کشور به فعالیت‌های جانبدارانه خود مشغول‌اند، اما تشکل‌های فرهنگیان که از جنس حقیقی معلمان کشور هستند، با موانع متعدد رو به رو هستند و آموزش و پرورش نیازمند توسعه فرهنگ گفت‌و‌گو، نقدپذیری، همزیستی، مشارکت، آزادی بیان و بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های خود است برای نیل به این هدف بزرگ، تشکل‌های واقعی (در حوزه معلمان و دانش آموزان) می‌توانند نقش محوری را به عهده گیرند، این امر درصورتی تحقق می‌یابد که جایگاه واقعی تشکل‌ها مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

۷- امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی

این شعاری‌ست که بار‌ها رییس جمهور و وزیر آموزش و پرورش بر زبان آورده‌اند، چیزی که هنوز به شکل قابل قبولی مورد توجه قرار نگرفته است، در سایه امنیت فرهنگی‌ست که تضارب افکار به وجود می‌آید و استعداد‌ها تعالی می‌بخشد و جامعه و فرهنگ توسعه می‌یابد، ما انتظار داریم این شعار مورد توجه قرار گیرد و همه رده‌های مسئولیتی نظام به آن توجه ویژه داشته باشند.

۸- استقلال آموزش و پرورش

متاْسفانه استقلال آموزش و پرورش در همه حوزه‌ها در طول سال‌های گذشته دستخوش تغییراتی قرار گرفته است، در حوزه مدیریت، پرورشی و آموزشی ما شاهد دخالت‌هایی از سازمان‌ها و عوامل بیرون آموزش و پرورش هستیم، انتظار می‌رود مسئولان مربوطه به این امر مهم توجه بیشتری داشته باشند و از جایگاه ارزشمند آموزش و پرورش حفاظت بیشتری کنند.

در پایان، از تلاش‌های دولت آقای روحانی در اجرای طرح نظام جامع سلامت و ثبات اقتصادی، کاهش و کنترل نرخ رشد تورم در شرایط تحریم حاکمیت عقلانیت در اداره امور کشور، انضباط اقتصادی، اداری و فرهنگی و به نتیجه رساندن مذاکرات هسته‌ای و ارتقاء اقتدار ملی و جهانی و...... حمایت و تشکر می‌کنیم. و از کارگزاران دولت و نظام می‌خواهیم در جهت ایفای حقوق مردم و مسائل گسترده فرهنگی همت بیشتری به خرج داده و از فرصت باقی‌مانده حداکثر بهره‌مندی را داشته باشند.

از همکاران فرهنگی انتظار داریم نقش مرجعیت خود حراست کرده و با حضور فعال‌تر در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی بالاخص درسالی که در انتخابات مهم در پیش داریم به مسئولیت‌های اجتماعی خود جامه عمل بپوشانیم.

کد خبر : ۳۰۷۲۸۰