خبرگزاری کار ایران

با حضور سفیران و نمایندگان کشورهای مختلف

نخستین گردهمایی حامیان بین‌المللی حفاظت از تالاب‌های ایران در اهواز برگزار شد

با حضور سفیران و نمایندگان کشورهای اتریش، سوئد، بلژیک، نروژ، استرالیا و نماینده مقیم سازمان ملل در ایران، نخستین گردهمایی حامیان بین‌المللی تالاب‌ها در اهواز برگزار شد.

به خبرنگار ایلنا از خوزستان، در این گردهمایی که روز گذشته با حضور میهمانان مذکور برگزار گردید، دکتر مقتدایی استاندار خوزستان با ابراز خرسندی از حضور سفرا در این استان گفت: بهترین نتیجه‌ای که این حضور می‌تواند برای استان داشته باشد، انتقال تجارب بین‌المللی در حفاظت از محیط‌زیست می‌باشد.

وی تجربه غرب در زمینه حفاظت از محیط‌زیست را حاصل ایجاد انقلاب صنعتی و تعامل بین صنعت و محیط‌زیست عنوان نمود و گفت: حضور سفرای کشورهای توسعه‌یافته می‌تواند تأثیر بسیار مهمی در انتقال تجارب و دانش حفاظت از محیط‌زیست داشته باشد.

استاندار خوزستان با اشاره به رشد صنعت در کشورهای درحال‌توسعه گفت: متأسفانه در این کشورها برای جبران عقب‌افتادگی، یک مقدار بی‌مهابا در تخریب محیط‌زیست خود گام برمی‌دارند.

مقتدایی محیط‌زیست را در همه دنیا متعلق به همه مردم دانست و گفت: محیط‌زیست نعمتی خدادادی است که باید در حفظ آن تلاش کنیم.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری به امر حفاظت از محیط‌زیست افزود: در جمهوری اسلامی ایران همه مسئولین بر حفاظت از محیط‌زیست تأکید دارند و این افتخار برای کشور ماست که خانم دکتر ابتکار قهرمان بین‌المللی زمین به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خدمت می‌کند. همه این‌ها نشانه‌ی اهمیت به محیط‌زیست در کشور ما می‌باشد.

استاندار با اشاره به غنای مالی کشور گفت: کشور ما هیچ‌وقت درخواست مساعدت مالی از هیچ کشوری نداشته است و تنها خواستار انتقال دانش برای حل مشکلات زیست‌محیطی می‌باشد و از شما به‌عنوان سفیران کشورهای توسعه‌یافته خواستار انتقال این تجارب و برگزاری دوره‌های آموزشی برای مقابله با گردوغبار و حفاظت از رودخانه کارون هستیم.

وی بهترین مدافعان زمین را مردم دانست و گفت: اگر دانشِ حفاظت به آن‌ها انتقال یابد، به‌درستی این دانش برای حفاظت از محیط‌زیست استفاده می‌شود.

در این گردهمایی دکتر گری لوییس نماینده مقیم سازمان ملل در ایران با بیان اینکه این سومین سفر وی به استان خوزستان است با بیان اینکه چالش‌های زیست‌محیطی ایران مایه نگرانی برای همه اعضای حاضر در این گردهمایی است گفت: تالاب‌های ایران از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار هستند.

وی با اشاره به تغییر نگرش جهان نسبت به ایران گفت: از این تغییر نگرش بسیار خرسندیم و در مأموریت‌های گذشته در راستای تأکیدات استاندار و مقامات استان بر اهمیت آموزش دفتر سازمان ملل در ایران واقف هستیم.

دکتر گری لوییس از اعزام یک گروه کارشناسی از طرف سازمان ملل برای مسائل رودخانه‌ها و کمک به حفاظت از تالاب‌ها و محیط‌زیست ایران، و همچنین مطالعات حفاظت از تالاب‌ها در ۱۰ تالاب ایران خبر داد و گفت: ما از موقعیت استان خوزستان و شهر اهواز به لحاظ مشکلات گردوغبار آگاهیم و استاندار و مسئولین دولتی از ما خواسته‌اند در حل این معضل همکاری نماییم که برای حل این مسئله در سه محور در حال بررسی مشکل هستیم و همچنین اعلام داشت کارهای زیادی مانده است تا انجام دهیم و کشورهایی که تکنولوژی دارند و کشورهایی که توان مالی دارند می‌توانند به کمک هم این کارهای بزرگ را انجام دهند.

لازم به ذکر است سفیران و نمایندگان کشورهای اتریش، سوئد، بلژیک، نروژ، استرالیا و نماینده مقیم سازمان ملل در ایران به همراه هیئتی از سازمان محیط‌زیست و دفتر طرح ملی حفاظت از تالاب‌ها به‌منظور بازدید از تالاب بین‌المللی شادگان به خوزستان سفر کردند.

کد خبر : ۳۰۶۷۹۱