خبرگزاری کار ایران

ایلنا زمینه‌های افزایش سرانه مطالعه در استان را بررسی می‌کند

فارسی‌ها با کتاب مهربان می‌شوند

شاید پیشرفت تکنولوژی و افزایش نرم‌افزارهای مختلف و شاید هم مشغله‌های یک زندگی ماشینی درقرن بیست و یکم باعث شده تا بخش اعظمی از مردم ما دیگر با یار مهربان سال‌های نه چندان دور خود، مهربان نباشند.

به گزارش ایلنا از شیراز، در حالی که برخی آمار‌ها از سرانه ۲ دقیقه و برخی دیگر ۷ دقیقه در شبانه روز از میزان مطالعه مردم ایران خبر می‌دهند، به نظر می‌رسد با تغییر و تحول در نوع نگاه مدیریت نهاد کتابخانه‌های عمومی فارس و اجرای برنامه‌های این نهاد باید نسبت به بهبود پیداکردن این آمارنگران کننده درآینده امیدواربود.

عضویت‌های سراسری

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های فارس طرح عضویت سراسری درکتابخانه‌های استان و کشور را طرحی امیدوارکننده برای آشتی مردم با کتاب و همچنین افزایش سرانه مطالعه در استان می‌داند و می‌افزاید: براساس این طرح هر فردی که کارت عضویت کتابخانه‌ای را در هر گوشه‌ای از استان داشته باشد، می‌تواند از سایر کتابخانه‌های شهری و روستایی استفاده کند.

سیدامین جعفری حسینی این طرح را سراسری معرفی می‌کند و می‌گوید: اعضای کتابخانه‌های فارس براساس این طرح و با دریافت کارت سراسری عضویت در کتابخانه‌های استان می‌توانند از تمامی کتابخانه‌های کشور استفاده کنند.

شهرداران نامهربان بایارمهربان

درحالی‌که در کنار پیشرفت تکنولوژی و افزایش مشغله‌های زندگی روزمره مردم ایران، گران بودن کتاب، فقدان وقت کافی برای مطالعه، سرگرم شدن به مسائل جانبی و یا نبود کتاب مناسب برای سلیقه‌های مختلف را می‌توان از علل فاصله گرفتن مردم از کتاب و کتابخوانی دانست.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی فارس نامهربانی برخی شهرداران شهرهای استان را یکی دیگر از علت‌های پایین بودن سرانه فضای کتابخانه‌ای استان می‌داند و می‌افزاید: متاسفانه طی دو سال اخیر در شهرستان‌های مرودشت و مهر، هیچ فعالیتی را در حوزه کتابخوانی شاهد نبوده‌ایم که اگر این شرایط تداوم یابد، با بحرانی جدی در عرصه کتابخوانی دراین دو شهر مواجه خواهیم شد.

جعفری تحقق اختصاص بودجه نیم درصدی نهادکتابخانه‌های عمومی فارس ازمحل درآمدهای شهرداری را عاملی برای تحقق برنامه‌های این نهاد می‌داند و با اشاره به طلب ۱۶ میلیاردتومانی این نهاد از شهرداری شیراز می‌گوید: اینکه می‌گویند اگر این پول در اختیار نهاد کتابخانه‌هاقرار گیرد، ممکن است در دیگر شهرستان‌های استان هزینه شود را قبول نداریم.

وی در عین حال با قدردانی از فرمانداران داراب، فسا، جهرم، فراشبند و قیروکارزین به جهت همکاری با نهاد کتابخانه‌های عمومی فارس و پیگیری پرداخت نیم‌درصد شهرداری‌ها و ساخت کتابخانه در این شهرستان‌ها این اقدامات را رفتار قابل تحسین و امیدوارکننده در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی می‌داند و از اعضای شورای شهر شیراز نیز می‌خواهد تا تلاش بیشتری در زمینه ایجاد فضاهای کتابخوانی و کتابخانه‌ای در جهت تحقق فاکتورهای پایتخت فرهنگی در سومین حرم اهل بیت انجام دهند.

تفاوت قرائت‌خانه و کتابخانه

کلید دار کتابخانه‌های فارس ساختارایجاد شده توسط شهرداری شیراز در برخی بوستان‌ها و فرهنگسرا‌ها را تحت عنوان قرائت‌خانه، ساختاری بسیار متفاوت با ساختار تعریف شده کتابخانه می‌داند و می‌افزاید: برخی شهرداری‌ها در قبال بدهی‌های خود به نهادکتابخانه‌ها، تصمیم دارند قرائت‌خانه‌هایی را به این نهاد تحویل دهند که به دلیل رعایت نشدن استاندارد‌ها در ساخت و تجهیز آن‌ها، امکان قبول برخی از این واحد‌ها وجود ندارد.

سیدامین جعفری با انتقاد از برخی تنگ‌نظری‌ها دراین بخش می‌گوید: متاسفانه شهرداری شیراز تصور می‌کند که با پرداخت آنچه که براساس قانون موظف به آن شده است، به کتابخانه‌ها صدقه می‌دهد.

خودشیفتگی فرهنگی

درحالی‌که برخی ازکار‌شناسان مسائل اجتماعی معتقدند دلخوش کردن به تاریخ گذشته و به اصطلاح خودشیفتگی فرهنگی عامل مهمی برای فاصله گرفتن ایرانیان از کتاب و کتاب‌خوانی‌ست.

جعفری از راه‌اندازی طرح کتاب‌خوان در فارس خبر می‌دهد و آن‌را شاه بیت فعالیت‌های فرهنگی درحوزه کتاب و کتاب‌خوانی می‌داند.

وی تهیه ۱۰ هزار عنوان کتاب گویا و بریل ویژه نابینایان و کم‌بینایان و افزایش این تعداد عنوان را تا پایان امسال به ۱۴ هزارعنوان، ثبت نام رایگان خردسالان، معلولان، ایثارگران، فرهیختگان و افراد تحت پوشش کمیته امداد درکتابخانه‌های استان را جزو بسته‌های تشویقی و امیدوارکننده جهت افزایش سطح مطالعه در استان می‌داند و با اعلام خبر تجهیز ۹۵ درصد از کتابخانه‌های عمومی فارس به اینترنت پرسرعت روزهای خوبی را برای یارمهربان در استان نوید می‌دهد.

جعفری نیازسنجی را عامل مهم و تاثیرگذار در افزایش سطح مطالعه مردم می‌داند و با تاکید برلزوم توجه به ایجاد فرهنگ مطالعه فوری در کشور می‌گوید: طبق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ به ازای هر صد نفر باید هشت مترمربع فضای کتابخانه‌ای در هر شهر و استانی وجود داشته باشد. اما در حال حاضر فضای مطالعه در فارس چیزی حدود ۱. ۳۶ مترمربع است.

به نظر می‌رسد با نگاه جدیدی که به کتاب و فرهنگ کتاب‌خوانی در استان ایجاد شده است، نگاه به مطالعه، دانایی و آگاهی به عنوان کالاهایی ازجنس فانتزی تغییر خواهد کرد و مردم فارس با مهربان‌ترشدن بیش از پیش با یار مهربان خود با درک نیاز به افزایش سطح مطالعه و دانایی خود دیگر به روزی ۲ دقیقه مطالعه قناعت نخواهند کرد.

گزارش: محمدجوادشلتوک کار

کد خبر : ۲۹۷۵۲۶