خبرگزاری کار ایران

همزمان با هفته دولت صورت می‌گیرد

آغاز عملیات اجرایی خط سه قطار شهری مشهد

مدیرعامل قطار شهری مشهد از آغاز مراحل اجرایی خط سه قطار شهری در شهریور سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، کیانوش کیامرز ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل در سالن جلسات ساختمان مرکزی قطار شهری مشهد برگزار شد، با بیان اینکه لایحه اجرایی 28.5 کیلومتری خط سه قطار شهری مشهد  به دولت ارسال شده است، اظهار کرد: 12 ایستگاه خط سه قطار شهری مشهد در هسته مرکزی شهر قرار دارد و عملیات اجرایی این خط در شهریور ماه و همزمان با هفته دولت آغاز می‌شود.

وی  با اشاره به  اینکه طی روزهای اخیر 500 میلیارد تومان از اوراق مشارکت خط 3 قطار شهری مشهد به فروش رسیده است، افزود: مطالعات فاز نخست خط چهار قطار شهری مشهد آغاز و تا آذر ماه سال جاری به پایان می‌رسد؛ عملیات اجرایی خط چهار قطار شهری مشهد تا سه سال آینده هم آغاز نمی‌شود.

کیامرز با اعلام اینکه  برای اتمام خط دو و تکمیل خط یک قطار شهری مشهد براساس زمان‌بندی اعلام شده 400 میلیارد تومان نیاز است، گفت: در سال جاری از سوی دولت برای قطار شهری مشهد 120 میلیارد تومان اعتبار اختصاص پیدا کرد که از مبلغ مذکور 60 میلیارد تومان آن از دولت دریافت شده است.

مدیر عامل قطار شهری مشهد ادامه داد: همچنین در حوزه تامین اعتبار توسعه خط یک و تکمیل خط دو قطار شهری مشهد 250 میلیارد تومان از طریق فروش اوراق مشارکت و مابقی از طریق شهرداری تامین می‌شود.

وی زمان  ورود قطارهای خط دو قطار شهری به مشهد را تا پایان فروردین سال آینده اعلام کرد وگفت: سه رام قطار و هر قطار دارای پنج واگن وارد مشهد می‌شود.

کیامرز با بیان اینکه با گذشت پنج سال از فعالیت خط یک قطار شهری مشهد روزانه 130 هزار مسافر در این خط جابه‌جا می‌شوند، عنوان کرد: در حال حاضر توسعه خط یک قطار شهری مشهد 88 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که 12 درصد باقیمانده این خط در یک و نیم ماه آینده به اتمام می‌رسد و همزمان با هفته دولت اتصال خط یک قطار شهری مشهد به فرودگاه به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سیستم‌های مخابراتی، تاسیسات، روشنایی و برق رسانی  توسط پیمانکاران در حال انجام است، گفت: هم اکنون دو کیلومتر از شبکه برق رسانی خط یک قطار شهری انجام شده است.

مدیرعامل قطار شهری مشهد با بیان در خط دو قطار شهری، ده درصد از برنامه زمانبندی عقب هستیم، گفت: این خط تا کنون 50 درصد پیشرفت داشته و تنها 10 درصد از برنامه تدوین شده برای پیشرفت این خط عقب هستیم که این عقب ماندگی در حوزه تجهیزات است.

کیامرز افزود: با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با شرکت لوچینی ایتالیا دو هزار و 500 تن از ریل‌های خط دو قطار شهری مشهد تا شهریور وارد مشهد می‌شود.

وی از سفری با حضور استانداری خراسان رضوی و شهردار مشهد به چین در ماه‌های آتی خبر داد و اضافه کرد:  در سفر اخیر خود به چین نیز دو شرکت مهم چینی اعلام آمادگی برای فاینانس در ایران کردند و با دو مدیرعامل اصلی این کشور جلساتی برگزار شد که منجر به ایجاد تفاهم‌های خوبی بین شهردار و این شرکت‌ها صورت گرفت.

وی خاطر نشان کرد: شرکت‌های معتبری از آلمان در هفته جاری در شهر مشهد بودند و اگر تحریم‌ها برداشته شود کشورهای اروپایی در زمینه حمل و نقل ریلی بسیار می‌توانند در خطوط مترو به ما کمک کنند.

کد خبر : ۲۹۳۷۹۶