خبرگزاری کار ایران

رضایی در گفتگو با ایلنا:

تاسیس دهیاری‌ها نقطه عطفی در تاریخ مدیریت روستایی است

دهیار روستای "چفته سنجابی" از توابع بخش مرکزی شهرستان اسلام آبادغرب گفت: تاسیس دهیاری‌ها نقطه عطفی در تاریخ مدیریت روستاهای کشور است.

افشین رضایی، دهیار روستای "چفته سنجابی" از توابع بخش مرکزی شهرستان اسلام آبادغرب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در کرمانشاه اظهار کرد: در سال 1375 قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشوری و انتخاب شهرداران به تصویب رسید. بر اساس این قانون شورای اسلامی روستا به عنوان نهاد محلی منتخب مردم است در این قانون مسئولیت اجرائی مدیریت روستایی بر عهده مقامی با عنوان دهیار گذاشته شده که از سوی شورای اسلامی روستا برای مدت 4 سال انتخاب می‌شود و صدور حکم دهیار با بخشدار و عزل او با شوراست.

رضایی بیان داشت: بر اساس قانون، دهیاری‌ها با توجه به موقعیت محل و با درخواست اهالی، بصورت خودکفا و به عنوان شخصیت حقوقی مستقل و نهاد عمومی غیر دولتی تاسیس می‌شوند و دهیاری‌ها از نظر موقعیت حقوقی همانند شهرداری‌ها هستند و هر دو به عنوان نهاد عمومی و غیر دولتی محسوب می‌شوند.

دهیار روستای "چفته سنجابی" تاکید کرد: تاسیس دهیاری در روستاها را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ مدیریت روستایی بشمار آورد و می‌توان گفت در حال حاضر با تشکیل شوراهای اسلامی روستایی و تاسیس دهیاری‌ها بخش عمده‌ای از مشکلات کلان مدیریت روستایی که ناشی از نادیده گرفتن مقام اجرایی و تغییرات مداوم ساختاری بوده به پایان رسیده است.

وی عنوان داشت: دهیار در روستا زیر نظر شورای اسلامی روستا فعالیت می‌کند و موظف است مصوبات و صورت‌ جلسات شورا را اجرا کند معمولا مشکلات و مسائل روستا توسط دهیار و اعضای شورای اسلامی روستا  شناسایی می‌شود و توسط اعضای به صورت مصوبه مورد تایید قرار می‌گیرد. این مصوبات پس از تایید بخشدار قابلیت اجرایی پیدا می‌کند و در صورت داشتن بودجه به مرحله اجرا در می‌آید.

رضایی گفت: متاسفانه با وجود گذشت سالیان متمادی از تشکیل دهیاری در روستاها، بسیاری از اهداف و برنامه‌های پیش بینی شده مانند طرح هادی و توسعه روستا در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی، عمرانی و ... انجام نشده است.

وی افزود: با وجود کمبود اعتبارات در دو سال اخیر که بنده دهیار این روستا بودم کارهایی در زمینه بهسازی و لایروبی چشمه آب روستا، شن‌ریزی و اصلاح معابر عمومی روستا، پیگیری تامین أب أشامیدنی سالم و بهداشتی با توجه به کمبود أب در روستا، پیگیری احداث دوره أموزشی متوسطه (دبیرستان)،پیگیری ایجاد درمانگاه،تاسیس ساختمان دهیاری، ایجاد فضای ورزشی،نوسازی مدرسه ابتدایی و... انجام شده است.

۲۰۱۵۰۵۲۳_۱۶۳۱۲۳

دهیار روستای چفته سنجابی عنوان داشت: انشاالله در صورت تامین اعتبار لازم قرار است جدول‌گذاری و هدایت آب‌های سطحی روستا و اصلاح معابر عمومی روستا به اتمام برسد. از کارهای در دست اقدام دیگر می‌توان به گازرسانی به روستا، تامین أب أشامیدنی سالم و بهداشتی برای روستا، ایجاد دوره أموزشی متوسطه (دبیرستان)، تاسیس ساختمان دهیاری، ایجاد فضای ورزشی، نوسازی مدرسه ابتدایی و... اشاره کرد.

رضایی گفت: با توجه به موقعیت بسیار خوب این روستا و مرکزیت آن برای روستاهای همجوار،در صورت تامین اعتبارات لازم و رفع مشکلات اساسی روستا نظیر آب آشامیدنی، گازرسانی و ... انشاالله این روستا به یکی از مراکز أموزشی،فرهنگی و یکی از مناطق مهم کشاورزی منطقه تبدیل خواهد شد.

وی به علل مهم مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگ اشاره کرد و بیان داشت: عمده‌ترین دلیل مهاجرت روستاییان به شهر بویژه جوانان علاوه بر مشکلات پیش گفته، نداشتن کار، شغل مناسب است. انتظار می‌رود مسئولان محترم با برنامه‌ریزی و تدابیر کافی، در جهت ایجاد اشتغال برای جوانان بویژه جوانان روستایی تلاش کنند و با دادن امید و انگیزه کافی به أنان،از مهاجرت بی‌رویه أنان و تبعات فرهنگی و اجتماعی آن جلوگیری کنند.

رضایی تاکید کرد: همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، عمده‌ترین مشکلات روستا عبارتند از: نداشتن  آب آشامیدنی سالم و بهداشتی، عدم گازرسانی، اجرا نشدن طرح هادی و دفع غیر بهداشتی فاضلاب‌های خانگی و نامناسب بودن معابر عمومی روستا، نداشتن درمانگاه نبود دوره آموزشی متوسطه(دبیرستان) نبود فضای ورزشی و فرهنگی و از همه مهمتر عدم ایجاد اشتغال برای جوانان در روستا اشاره کرد.

کد خبر : ۲۸۶۵۹۵