خبرگزاری کار ایران

ظرفیت بالای اتاق بازرگانی البرز در بهبود روند بخش خصوصی کشور

asdasd
کد خبر : ۲۶۸۵۳۱

با وجود 3500 واحد صنعتی در این استان، اتاق البرز با مقایسه سایر اتاق‌های کشور که از سابقه و تجارب نسبتاً طولانی چندین ساله برخوردارند دارای کارنامه قابل قبولی است و تا حدود زیادی مورد توجه فعالان بخش خصوصی در استان و حتی سطح کشور است.

با وجود سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در این استان، اتاق البرز با مقایسه سایر اتاق‌های کشور که از سابقه و تجارب نسبتاً طولانی چندین ساله برخوردارند دارای کارنامه قابل قبولی است و تا حدود زیادی مورد توجه فعالان بخش خصوصی در استان و حتی سطح کشور است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرج، استان البرز با توجه به تجمع بخش قابل توجهی از واحد‌های تولیدی، صنعتی و کشاورزی بخش خصوصی طبیعتاً نیازمند شکل‌گیری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بود تا فعالان اقتصادی استان از رفت و آمد‌های وقت‌گیر به اتاق تهران شوند. پس از تشکیل این اتاق نگرانی‌هایی برای نواقص وکاستی‌های یک اتاق نوپا از دغدغه‌های فعالان اقتصادی و مسئولان استان بود، تأسیس تشکیل اولین دوره اتاق با ترکیب هیأت نمایندگان و هیأت رئیسه منتخب با تجربه تا حدودی کمبود امکانات و تجربه اتاق تازه تأسیس را جبران کرد. هیأت مدیره با استفاده از تجربه و تخصص و دانش و سابقه مدیریت‌های طولانی در بخش دولتی و خصوصی بر مشکلات فائق آمدند و توانستند اتاقی نو را بر پایه ساختارهای قانونی و سازماندهی و مدیریت صحیح و علمی پایه‌گذاری کنند که تا حدودی پاسخگوی نیازهای بخش صنعت و بازرگانی و کشاورزی استان باشد.

به‌ نظر می‌رسد شاکله شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که جزو ظرفیت‌های قانونی اتاق‌ها در قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار است در استان البرز و در طول مأموریت چهار استاندار در این استان برآیند مناسبی از نتایج تجربی و تعاملی این شورا در بین سایر استان‌های کشور و در رتبه‌بندی اتاق‌های کشور بعد از استان اصفهان قرار گرفته است.

همچنین در زمینه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی این اتاق دارای کارنامه موفقی است و هدف گذاری تعامل و ارتباط صنعت و دانشگاه از جمله نقاط قوت مدیران اتاق بوده و ابتکار برگزاری همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه که ظاهراً تاریخ برگزاری آن به اردیبهشت سال جاری موکول شده به عنوان حرکتی اصولی در جهت برنامه ریزی‌های کلان اقتصاد کشور در جهت توجه به تحقیق و توسعه در صنعت و تولید کشور و اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قابل ارزیابی است.

از این رهگذر بنظر می‌رسد، با رصد نتیجه انتخابات اخیر اتاق‌های کشور تغییراتی در شاکله اتاق‌های کشور و نهایتاً در ترکیب مدیریتی اتاق ایران رقم خواهد زد، در حال حاضر گمانه زنی‌های گسترده‌ای در مورد ترکیب هیأت رئیسه اتاق ایران شروع شده و گروه‌های مختلف مشغول رایزنی و ارزیابی نمایندگان راه یافته به اتاق‌های کشورند. در انتخابات هیأت رئیسه اتاق ایران، نقش اتاق‌های استان‌ها و رؤسای آن‌ها مهم و تأثیر گذار است زیرا در دوره قبل نیز با هماهنگی استان‌ها ۴ کرسی از ۷ کرسی هیأت رئیسه اتاق ایران را در اختیار گرفتند و در این دوره احتمال اینکه تعداد بیشتری از کرسی‌های هیأت رئیسه را در اختیار داشته باشند وجود دارد.

در رقابت‌های فشرده گروه‌های مختلف انتخابات اخیر، تعدادی از مدعیان کرسی‌های هیأت رئیسه از ورود به هیأت نمایندگان اتاق‌ها بازماندند در حالی که اکثریت رؤسا و اعضای هیأت نمایندگان اتاق‌های استان‌ها با کسب اکثریت آرا در اتاق‌ها حضور دارند. نکته دیگر اینکه اکثر کاندیداهای هیأت نمایندگان در استان‌ها از صحنه تبلیغات پر هزینه که بیشترین آن در تهران انجام شد دور بوده و این مسأله یکی از امتیازات نمایندگان اتاق‌ها است. در هر حال تعدادی از روسای اتاق‌های کشور و برخی از اعضای هیأت نمایندگان این اتاق‌ها در شمار افراد مطرح برای تصدی کرسی‌های هیأت رئیسه اتاق ایران قرار دارند و تجربیات و سوابق مدیریتی و تشکیلاتی این افراد مورد ارزیابی و گمانه زنی‌های کار‌شناسی ست.

از این رهگذر می‌بایست نظاره کرد و به انتظار نشست که آیا این تشکل نوپای بخش خصوصی استان البرز با توجه به حضور و عضویت مدیران بسیاری از صنایع مطرح و صاحب برند کشور در این اتاق و به عنوان یکی از اتاق‌های فعال کشور در طول سنوات اخیر که همواره مورد توجه و وثوق فعالان بخش خصوصی و دولت بوده است در آینده می‌تواند با توجه به پتانسیل بالای خود، ایفاگر نقش مثبت و تاثیر گذاری در بهبود روند بخش خصوصی کشور باشد یا خیر؟

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز