خبرگزاری کار ایران

مدیران رسانه‌های قزوین در استودیو ایلنا عنوان کردند/ بخش اول

موسوی: اهمیت مشارکت در این دوره بیش از پیش است/ رضایی: برای برطرف کردن مشکلات راهی جز صندوق رای وجود ندارد+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۸۲۸

سید عبدالعظیم موسوی و امیرعلی رضایی از مدیران رسانه‌های استان در بخش اول برنامه "راه نو" به موضوع تاثیر انتخابات بر سرنوشت مردم و نقش رسانه‌ها پرداخته و اعلام کردند که انتخابات این دوره اهمیت دوچندان دارد و برای عبور از مشکلات راهی جز صندوق رای نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، قسمت سوم برنامه تحلیلی و گفت‌وگو محور "راه نو" با حضور "سید عبدالعظیم موسوی" و "امیرعلی رضایی" از مدیران رسانه‌های استان برگزار شد.

در بخش اول این برنامه انتخابات، تاثیر آن در سرنوشت مردم، رابطه انتخابات با معیارهای دمکراسی و نقش رسانه‌ها در انتخابات بررسی شد.

سیدعبدالعظیم موسوی درباره نقش رسانه‌ها در انتخابات گفت: دو تصور درباره نقش رسانه وجود دارد یک تصور افراطی و یک تصور تفریطی؛ اینکه بگوییم هیچ نقشی ندارند غلط است و اینکه فکر کنیم رسانه می‌تواند همه کارها را انجام دهد هم غلط است.

مدیر مسئول روزنامه ولایت قزوین ادامه داد: باید چیزی در واقعیت و میدان وجود داشته باشد تا بتوان همان را به گوش مخاطبان رساند و تحلیل کرد؛ اگر چیزی وجود نداشته باشد نمی‌توان تحلیل داشته و مخاطب را برای رسانه حفظ کرد و طبیعتا تشویق برای انتخابات هم میسر نمی‌شود.

اصل مشارکت مهمتر از این است که چه کسی انتخاب شود

وی با بیان اینکه در انتخابات یک مساله ملی داریم که اصل مشارکت است، گفت: اهمیت مشارکت در این دوره بیش از پیش است و رهبری هم به آن تاکید دارند؛ اما درباره اینکه چه کسی انتخاب شود و چه کسی اصلح است، تجربه نشان داده اگر مردم آزاد باشند بهترین انتخاب را خواهند داشت.

این مدیر رسانه‌ای با تاکید بر اصل مشارکت عنوان کرد: باید 80 درصد تلاش را برای افزایش مشارکت و 20 درصد را برای اینکه چه کسی انتخاب شود، گذاشت؛ زیرا افرادی هستند که در حاکمیت هم نفوذ دارند اما مشارکت مساله اول آن‌ها نیست، می‌گویند اصل مشارکت به ما ارتباطی ندارد و رهبری آن را حل می‌کند و باید دنبال این باشیم که مردم چه کسی را انتخاب کنند.

رسانه دلسوز مردم به مشارکت تاکید می‌کند

امیرعلی رضایی هم با بیان اینکه رسانه و مطبوعات رکن چهارم دمکراسی هستند، اظهار کرد: دمکراسی تنها نسخه درمانی برای خودکامگی است و اگر وجود نداشته باشد به دام دیکتاتوری و استبداد گرفتار می‌شویم و تنها نسخه تقسیم قدرت است.

سردبیر نشریه نسیم قزوین ادامه داد: اینکه رسانه چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد به این بستگی دارد که دست چه کسی است و با چه هدفی کار می‌کند؛ رسانه‌ای که برای تخریب نظام کار می‌کند دنبال مشارکت نیست و ناامید کردن جامعه را هدف قرار می‌دهد.

وی عنوان کرد: رسانه‌ای که ضمن تبلیغ مشارکت، معایب، علت بیمار شدن و درمان دمکراسی را هم بیان کند، مردم محور، دلسوز نظام و کشور خواهد بود.

احزاب با داشتن جایگاه محکم می‌توانند کاندیداها را تعیین کنند

موسوی با اشاره به اینکه روش انتخاب همه جا مثل هم است، گفت: یک بحث مطرح است و آن اینکه قدرت و محوری وجود دارد که مهندسی می‌کند؛ به این معنا که تعیین می‌کند چه کسانی می‌توانند در معرض انتخاب مردم باشند و صلاح است که کاندیدا باشند؛ البته این نوع مدیریت در برخی کشورها پیدا و در برخی کشورها پنهان است و مردم آن را حس نمی‌کنند.

وی ادامه داد: وقتی حزب جایگاه محکمی داشته باشد، کاندیداها را حمایت و انتخاب می‌کند و فردی هم که مورد حمایت نباشد، شانس برنده شدن ندارد و داوطلب نمی‌شود؛ ما خیلی شفاف می‌گوییم چه کسی باشد و چه کسی نباشد و به این دلیل اشکال ایجاد می‌شود و نظریه نظارت استصوابی هم مطرح است.

با دست توانای مردم می‌توان مشکلات را حل کرد

رضایی با اشاره به تجربه مشارکت 98 درصدی انتخابات 58 عنوان کرد: باوجود چنین تجربه‌ای امروز جایی ایستاده‌ایم که بنا بر آمارهای مختلف در برخی استان‌ها شاهد مشارکت 17 درصدی هستیم و علت آن هم تفاوت دمکراسی بین ایران و سایر کشورها است.

وی ادامه داد: سایر کشورها فقط دمکراسی دارند؛ اما در ایران علاوه بر جمهوریت نظام، اسلامیت را هم داریم و همین، دست یک سری از افراد را باز گذاشته و می‌گویند به خاطر مصالح اسلام باید جلوی ضرر را بگیریم و نگذاریم هر کسی وارد جایگاه نمایندگی شود؛ من معتقدم این مضایق سیاسی باعث شده از اصل جمهوریت نظام دور شویم و غفلت کنیم و این آسیبی جدی است.

این مدیر رسانه‌ای تصریح کرد: همانطور که در آیه 11 سوره رعد عنوان شده، سرنوشت حال افراد عوض نمی‌شود مگر اینکه خودشان بخواهند، ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که باید با دست توانای خود مردم معضلات را حل کنیم و برای برطرف کردن مشکلات هیچ راهی به غیر از صندوق رای وجود ندارد.

مهندسی انتخاباتِ مثبت مشارکت را افزایش می‌دهد

موسوی با بیان اینکه مهندسی انتخابات همیشه هم به معنای منفی نیست، اضافه کرد: اگر احساس می‌کنیم مشارکت کم است باید با مهندسی مثبت علت اصلی را پیدا و آن را رفع کرد تا حضور مردم افزایش پیدا کند، البته مهندسی می‌تواند نقش منفی هم داشته باشد، به این معنا که افراد خاصی را روانه مجلس کند.

وی با اشاره به اینکه رسانه به عنوان نماینده افکار عمومی باید بر اعمال هیات اجرایی و نظارت و شورای نگهبان نظارت داشته باشد، گفت: رسانه باید بررسی کند که آیا این‌ها قانونی انتخاب شده‌اند یا خیر و آیا هیات معتمدین، معتمدین شهر هستند یا معتمدین دولت و چطور انتخاب شده‌اند.

مدیر مسئول روزنامه ولایت قزوین تاکید کرد: ما باید به سمت مردم باشیم؛ زیرا مردم هستند که حاکمیت دارند؛ ما باید معتمدین را بشناسیم.

وی ادامه داد: کار هیات اجرایی این است که با توجه به مدارک با دست باز شرایط کاندیداها را بررسی کند؛ اما هیات اجرایی کاری کرد که هیات نظارت تعدادی از داوطلبین را بازگرداند و روند برعکس شد، در همین قزوین هم هیات نظارت، چند نفر را برگردانده است.

موسوی عنوان کرد: رهبری اعلام کردند که عدم احراز معنی ندارد، داوطلب یا صلاحیت دارد یا نه، همین عدم احراز 60 تا 70 درصد مشکل انتخابات را ایجاد کرده بود، به نظر می‌رسد اگر عناصر اجرایی، فرمایشات رهبری را رعایت کنند مشکلات انتخابات حل می‌شود.

مجلسِ در راس امور بالاتر از قوه قضاییه و مجریه است

رضایی با بیان اینکه مجلس باید در راس امور باشد، گفت: متاسفانه نمایندگان ادوار نتوانستند شأنی که امام راحل به مجلس داده را نگه دارند و در راس امور نیست؛ مجلسی که به یک فرد توصیه می‌کند کاندیدای ریاست جمهوری باشد، مشخص است که آمادگی حمایت از او را دارد و بعد نظارتی زیر سوال می‌رود.

وی ادامه داد: اگر مجلس ما در راس امور باقی بماند، می‌تواند بالاتر از قوه قضاییه و مجریه باشد، چون پایه کار و قانون‌گذاری را به عهده دارد و با وضع قوانین می‌تواند مسئولین اجرایی یا حتی قضایی را به دادگاه بکشاند؛ اما شأنیت مجلس را با حضور نمایندگان ضعیف پایین آورده‌ایم.

این مسئول رسانه‌ای با بیان اینکه مشارکت حداکثری با دعوت حداقلی ممکن نیست، گفت: می‌گوییم شرکت کنید اما ساز و کاری تعریف نمی‌کنیم تا فردی که سابقه اجرایی و شرایط لازم را ندارد، نتواند به سیستم ثبت نام انتخابات وارد شود.

وی ادامه داد: 600 نفر را ثبت نام می‌کنیم و مسئولین اجرایی با ذوق اعلام می‌کنند، زمانی هم که از فیلتر اول عبور می‌کنند، کسی حاضر به مصاحبه نیست که بگوید چند نفر رد شدند و علت چه بوده؛ این‌ها به نقص قوانین برمی‌گردد.

حجم ویدیو: ۱۹۷.۷۱M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۲۰:۳۲ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز