خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح کرد؛

تاثیرات ویرانگر ورود فاضلاب شهرک صنعتی بر دریاچه مهارلو/ تراز سفره های زیر زمینی فارس 17 میلیارد متر مکعب منفی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۸۴۳۰

خشک شدن تالاب ها و افزایش آمار سرطان خون

پژوهشگر و کنشگر محیط زیست معتقد است تا زمانی که میلیون ها لیتر فاضلاب به صورت خام در دریاچه مهارلو رها می شود و از بازچرخانی آب جهت تامین آن استفاده نمی شود؛ انتقال آب از خلیج فارس مشکلی از بی آبی را در این استان حل نخواهد کرد.

محمد درویش در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه استفاده از این آب ها به مراتب می تواند بسیاری از کمبودهای آب در فارس را حل کند، گفت: در مشاهدات عینی از شرق شیراز با هواپیما به وضوح محدوده های پر از لجن زار و خیز آب در این منطقه دیده می شود  و نشان می دهد که از آب شیراز و استان به درستی استفاده نمی شود.

وی با اشاره به ورود  فاضلاب تصفیه نشده بر پهنای آبی مخصوصا در نقاطی که دارای پهنای آبی موقت در مقطعی از زمان ها است ، تاکید کرد: ورود فاضلاب در این مقطع زمانی به دریاچه ها باعث می شود تا آلاینده هایی که از طریق فاضلاب ها به دریاچه ها ورود کردند مجددا وارد هوا شده  و در نهایت منجر به افزایش خطر پذیری سلامتی مردم و حیوانات و گیاهان اطراف تالاب شود.

درویش با بیان اینکه اگر قرار است فاضلاب وارد دریاچه مهارلو شود باید این فاضلاب تصفیه و سپس در دریاچه رها شود، ادامه داد: مسئولان نباید به هیچ وجه اجازه ورود فاضلاب خام و تصفیه نشده به دریاچه مهارلو شیراز را بدهند.

این فعال محیط زیست با تاکید بر اینکه ورود پساب و فاضلاب شهرک صنعتی شیراز به دریاچه مهارلو امری بسیار خطرناک است، گفت: مواد شیمیایی که در شهرک های صنعتی تولید و وارد چرخه فاضلاب می شود؛ می تواند تاثیرات بسیار ویرانگر و جبران ناپذیری بر دریاچه مهارلو داشته باشد که در این شرایط نیاز است تا سازمان محیط زیست به این موضوع به صورت جدی ورود کند و از فعالیت و ادامه روند این بخش جلوگیری کند.

تاثیرات ویرانگر ورود فاضلاب شهرک صنعتی بر دریاچه مهارلو/ تراز سفره های زیر زمینی فارس 17 میلیارد متر مکعب منفی است

بعد از پرداخت آب شرب اولویت با پرداخت حقابه است

وی تصریح کرد:با ورود و تلاش فعالان محیط زیست تنها تالاب کمجان در فارس خشک نشده است، طبق قانون حقابه های تالاب ها تعیین شده و بر اساس تفاهمنامه وزارت نیرو و سازمان محیط زیست مقرر شده تا وزارت نیرو حقابه را پرداخت کند.

درویش با بیان اینکه بعد از پرداخت آب شرب اولویت با پرداخت حقابه است، ادامه داد: در حال حاضر پرداخت حقابه ها از مطالباتی است که باید فعالان مدنی به آن ورود کنند و درخواست شود که چرا وزارت نیرو و سازمان محیط زیست به این تفاهمنامه عمل نمی کنند.

این پژوهشگر محیط زیست با اشاره به اینکه حقابه بختگان، کافتر، پریشان، مهارلو تعیین شده است، افزود: عدم عمل به تعهدات توسط وزارت نیرو از نکات مهمی است که باید به این بخش ورود کرد.

درویش با بیان اینکه وجود 18 منطقه حفاظت شده و پارک ملی در فارس و بهترین تالاب های آب شیرین در  این استان طی سال های گذشته از پتانسیل ها بالای فارس بوده است، تصریح کرد: در شرایط فعلی تمام تالاب ها به جز کمجان در فارس خشکند و سبب افزایش چشمه های تولید گرد و خاک، سالک، کانون های بحرانی فرسایش بادی، شده اند.

این کارشناس محیط زیست گفت: عوارض خشک شدن تالاب های استان گریبان مردم فارس را گرفته و سبب مهاجرت بعضی از مردم روستاهایی شده که در تنش آب قرار دارند.

تاثیرات ویرانگر ورود فاضلاب شهرک صنعتی بر دریاچه مهارلو/ تراز سفره های زیر زمینی فارس 17 میلیارد متر مکعب منفی است

تراز سفره های زیر زمینی فارس حدود 17 میلیارد متر مکعب منفی است

وی با اشاره به پیامدها و موضوع انتقال آب از خلیج فارس به فارس ، عنوان کرد: میزان تراز سفره های زیر زمینی آب استان فارس حدود 17 میلیارد متر مکعب منفی است و انتقال 150 الی 200 میلیون متر مکعب به استان مشکل کم آبی استان فارس را حل نمی کند.

این فعال محیط زیست فارس را یکی از استان های جذاب در بحث تاریخی، فرهنگی و طبیعی در ایران و خاورمیانه دانست و گفت: قطعا اقتصاد فارس باید به سمتی حرکت کند که آب محور نباشد و در صورتی که این اتفاق رخ ندهد؛ مطئنا موضوعاتی مانند انتقال آب موضوع کم آبی فارس را حل نمی کند.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه اخیرا رئیس سازمان هواشناسی بابت پیش بینی های اشتباه بارشی عذر خواهی کرد، یادآور شد: با توجه به کاهشی شدن منابع آبی نیاز است تا وابستگی به این منابع به شدت کاهش یابد و اگر خواستار زندگی در ایران هستیم باید از فعالیت های اقتصادی آب محور دوری شود؛ بی شک ایران و استان فارس باید در فعالیت های انرژی خورشیدی و  کسب و کارهای سبز پیش قدم شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز