خبرگزاری کار ایران

یک مسئول خبر داد؛

افزایش ۳۰۰ درصدی جمعیت وحوش در استان قزوین

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۵۶۵۹

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی قزوین گفت: جمعیت وحوش استان در ۱۰ سال گذشته با افزایش ۳۰۰ درصدی روبرو بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، رامین رمضانی با اعلام این خبر گفت: سرشماری حیات وحش استان در ۱۰ سال گذشته با شیب ملایم در حال افزایش بوده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی قزوین افزود: سرشماری‌های صورت گرفته در سه منطقه حفاظت شده رودبار الموت، طارم سفلی و باشگل و همچنین سه منطقه شکار ممنوع رودبار الموت شرقی، غربی و آوج است.

رمضانی با اشاره به اینکه در سرشماری‌های انجام شده پستانداران و علف خواران بزرگ مورد شمارش قرار می‌گیرند، تصریح کرد: پستانداران و علف خواران بزرگ به سه دسته کل و بز، میش، قوچ و آهو در این تقسیم بندی‌ها جای دارند.

به گفته وی، سرشماری حیات وحش به منظور برآورد دقیق جمعیت وحوش همه ساله و در فصل زمستان با همراهی دوستاران محیط زیست، اعضای انجمن‌های مردم نهاد محیط زیستی به شرط دارا بودن کارت همیار محیط طبیت انجام می‌شود.

رمضانی با اشاره به اینکه سرشماری‌ها به ۲ صورت پیاده روی و کوهپیمایی و یا با کمک مشاهات تلسکوپی صورت می‌پذیرد، تاکید کرد: سرشماری امسال از اواخر آذرماه جاری تا ۱۰ دی ماه آغاز می‌شود و در عین حال سال گذشته از پهباد هم برای این منظور استفاده کردیم و قرار شد این کار به صورت مستمر و همه ساله انجام شود، البته استفاده از این وسیله تنها برای کمک است چرا که تایید اطلاعات براساس مشاهدات چشمی صورت می‌گیرد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی قزوین به مساحت مناطق حفاظت شده استان هم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر منطقه حفاظت شده رودبار الموت ۵۷ هزار هکتار، طارم سفلی ۴۵ هزار هکتار و منطقه حفاظت شده باشگل در تاکستان نیز ۲۵ هزار هکتار و مجموع مناطق حفاظت شد و شکار ممنوع استان قزوین نیز ۲۵۰ هزار هکتار است.

این مسئول افزود: خوشبختانه در مناطق حفاظت شده رودبار الموت و طارم سفلی هنگام فصول سرد سال نیاز به غذارسانی به گونه‌های حیوانی را نداریم، اما گاهی اوقات در برخی مواقع که هوا بسیار سرد می‌شود تنها در منطقه حفاظت شده باشگل و بنا به ضرورت، غذارسانی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز