خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آذربایجان غربی گزارش می‌دهد؛

پرواز مرغ از سفره مردم و ویترین مرغ فروشی‌های ارومیه

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۰۹۰۰

ساعت‌ها در صف فقط برای تهیه هر نفر دو مرغ

در حالی این روزها مرغ از سفره مردم و یخچال مرغ‌فروشی‌های ارومیه پر کشیده که مسئولان به پاسکاری اکتفا کرده و جهاد کشاورزی وعده ۱۰روزه حل مشکل را می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در روزهای اخیر مشکل کمبود مرغ در بازار ارومیه سبب تشکیل صف‌های طولانی برای خرید این کالای پر مصرف شده است.

در بیشتر فروشگاه‌های محلی و حاشیه شهر خبری از وجود مرغ نیست و مردم مجبورند برای خرید آن با نرخ کیلویی ۸۹ هزار تومان به بازار مرغ فروشی  ولی عصر رفته و ساعات طولانی را در صف خرید بایستند.

گویا داستان صف خرید مرغ تمامی ندارد و باید هر از گاهی شاهد چنین مسئله‌ای در سطح شهر باشیم.

با وجود اینکه در آخرین باری که این مشکل ایجاد شد مسئولان و مرغداران قول دادند با افزایش قیمت و تصویب آن دیگر چنین مسئله‌ای را نباید شاهد باشیم اما باز بهانه‌های مختلفی اعم از قیمت بالای نهاده‌های دامی و قیمت بالای تمام شده مرغ برای مرغداری‌ها، صف‌های مرغ قد علم می‌کند.

این در حالی است که طی چند روز گذشته مسئولان جهاد کشاورزی استان وعده ده روزه حل مشکل کمبود مرغ را داده‌اند.

فقط مرغ قطعه بندی شده موجود است

مشاهدات عینی خبرنگار ایلنا حاکیست ویترین مغازه‌های مرغ فروشی سطح شهر ارومیه خالی از مرغ کامل بوده ولی قفسه‌ها پر از مرغ های قطعه بندی شده است

مجید آیتی یکی از مرغ فروشی‌های خیابان ولی عصر با بیان اینکه سهمیه مرغ گرم تمامی مرغ فروشی‌ها کاهش پیدا کرده است گفت: این در حالیست که هر چه قدر بخواهیم می‌توانیم مرغ قطعه بندی شده سفارش داده و تحویل بگیریم.

وی افزود: هفته گذشته هر کیلو مرغ گرم به قیمت مصوب ۷۶ هزار تومان بفروش می رسید ولی هم اکنون قیمت هر کیلو مرغ گرم به ۸۹ هزار تومان رسیده و گاهی برخی از فروشندگان بیشتر از ۱۰۰هزار تومان هم می‌فروشند.

به گفته این فروشنده دلیل کمبود مرغ در ارومیه عدم توزیع این محصول پروتئینی توسط مرغداران است و مرغداران به خاطر بالا بردن قیمت مرغ دست به چنین اقدامی زده‌اند.

ساعت ها در صف  فقط برای خرید هر نفر ۲ مرغ

مرادزاده یکی از شهروندان ارومیه که در صف خرید مرغ منتظر بود به خبرنگار ایلنا گفت: طی چند روز گذشته چند بار در صف بودم ولی چند نفر مانده به نوبت من مرغ تمام شده است.

وی افزود: امروز از ساعت ۷ صبح در صف مرغ به خیال تهیه چند مرغ ایستادم ولی در کمال تعجب وقتی نوبتم رسید گفتند هر نفر فقط می‌تواند ۲ مرغ تهیه کند.

کاهش جوجه ریزی در مهرماه دلیل کمبود مرغ در ارومیه است

پرویز بستانچی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: کمبود مرغ در استان مقطعی بوده و دلیل آن کاهش جوجه ریزی در مهر ماه است و تا چند روز آینده این کمبود برطرف می‌شود.

بستانچی افزود: در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور سال جاری جوجه ریزی بیشتری در استان انجام گرفته و این امر باعث کاهش شدید قیمت مرغ زنده و گوشت گرم مصرف کننده از قیمت تمام شده بود که مرغداران متضرر شده بودند و در این راستا مقداری در اوایل مهر ماه جوجه‌ریزی را کاهش دادند.

بستانچی با تاکید به اینکه جوجه ریزی مهر ماه سال جاری به تعداد ۳میلیون و ۷۶۱ هزار قطعه بوده و ۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: با این وجود، کاهش جوجه ریزی، در مصرف کل استان زیاد تاثیر گذار نبوده و قیمت مرغ هم در بازار منطقی است.

بیماری طیور و مرگ و میر جوجه‌ها دلیل کمبود مرغ در آذربایجان غربی

شاهرخ نجفی، مدیر روابط عمومی یکی از فروشگاه‌های تولید گوشت مرغ در آذربایجان غربی هم در این باره گفت: به دلیل درگیری برخی از فارم‌های استان به بیماری‌های طیور و کشتار در سن پایین و همچنین حذف برخی از گله‌های گوشتی به دلیل درگیری در سطح استان در کنار کمبود نهاده و دان در مهرماه و همچنین قیمت بالای جوجه یک روزه گوشتی مرغداران رغبتی برای جوجه‌ریزی نشان ندادند و این امر باعث شد که هم اکنون شاهد کمبود مرغ در سطح استان باشیم.

نجفی افزود: هم اکنون قیمت مصرف‌کننده مرغ پرکنده تازه تحویل درب کشتارگاه ۸۲ هزار تومان است که این افزایش قیمت با توجه به افزایش هزینه‌های تولید از جمله نهاده‌ها، جوجه یکروزه و داروها و به دلیل امکان استمرار پرورش مرغ زنده در مرغداری‌ها صورت گرفت تا مرغدار توان ادامه تولید را داشته باشد.

وی افزود: بر همین اساس قیمت گوشت مرغ برای مصرف‌کننده ۸۵ هزار تومان مشخص شده است.

نجفی افزود: آمار جوجه‌ریزی استان در شهریور ماه پنج میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه بود که علاوه بر اینکه کفاف مصرف خانوارهای استان را می‌داد مازاد تولید هم داشتیم، اما به دلایلی که قبلاً مطرح شد این جوجه‌ریزی در مهرماه به سه میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه کاهش یافت و حذف گله‌های درگیر باعث این کمبود شد.

وی بیان کرد: خوشبختانه تا امروز جوجه‌ریزی آبان‌ماه هم حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه است که جوابگوی نیاز استان‌مان هست و با احتساب این آمار  طی هفته‌های آتی این کمبود جبران و صف‌های مرغ از بین خواهد رفت.

گفتنی است کمبود مرغ، صف های طولانی برای تهیه این ماده غذایی و از سوی دیگر پاسکاری مسئولین و عدم پاسخگویی آنها موجب کلافگی و سردگمی شهروندان ارومیه شده است.

انتهای پیام/
بیتا اختیاری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز