خبرگزاری کار ایران

استاندار:

زنگ کتاب برای مدارس همدان اجرا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۹۶۴۲

استاندار همدان با تاکید بر اینکه متولیان فرهنگی باید حامی ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی باشند گفت: ضروری است زنگ مطالعه کتاب در کنار سایر دروس توسط آموزش و پرورش در مدارس اجرا شود.

به گزارش ایلنا از همدان، علیرضا قاسمی‌فرزاد در همایش تجلیل از کتابداران، پیشکسوتان و فعالان کتابخانه‌های استان همدان با حضور مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد اظهار کرد: عادت دادن مردم به کتابخوانی باید از سن پیش دبستانی آغاز شود تا به توسعه و پیشرفت جامعه منجر شود.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری کتاب‌های جدید را مطالعه می‌کنند و به نام تمامی ناشران و نویسندگان تسلط دارد اظهار کرد: ایشان در عرصه کتاب و کتابخوانی جزو کتابخوانان تراز اول کشور هستند و در نمایشگاه‌های کتاب حضور مستمر دارند.

عضویت ۸۰ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی همدان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز در این همایش گفت: هم اکنون بیش از ۸۰ هزار همدانی در گروه‌های سنی مختلف عضو کتابخانه‌های عمومی این استان هستند.

عاطفه زارعی اظهار کرد: این تعداد کتابخوان فعال در قالب ۷۰ کتابخانه عمومی شهری، ۴۶ باب کتابخانه عمومی روستایی و یک باب سیار شهری عضویت دارند.

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون نیز بیش از ۵۰ هزار جلد کتاب به صورت امانت به اعضای کتابخانه‌های همدان تحویل داده‌ شد.

زارعی با اشاره به دستاوردهای مهم در توسعه زیرساخت‌های کتابخانه‌های عمومی همدان، ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی توسعه زیرساخت‌های کتاب و کتابخوانی بوده به گونه‌ای که تعداد کتابخانه‌های عمومی استان همدان از ۹ باب در سال ۱۳۵۷ به ۱۱۸ باب کتابخانه در سال جاری رسیده است.

وی اظهار کرد: شعار امسال هفته کتاب، عنوان آینده خواندنی است در نظر گرفته شده که بیانگر میراث فرهنگی به یادگار مانده از گذشتگان و سرمایه‌ای برای آیندگان است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون پنج هزار و ۲۳ مترمربع به زیربنای کتابخانه‌های عمومی افزوده شده همچنین ۱۰ پروژه عمرانی در سطح استان به بهره‌برداری و ۲۶ پروژه در دست اجراست.

زارعی به کسب ۶ عنوان برتر ملی اشاره کرد و افزود: کتابخانه برتر استانی، مسئول و کتابدار برتر، ‌کتابخوانان برتر، خیر برتر استانی، انجمن‌های برتر استانی، نمایندگان برتر کشوری و نمایندگان برتر استانی در هفته کتاب تجیل شدند.

این مقام مسوول افزود: یکی از شاخص‌های ارزیابی هر کشوری، توسعه و پیشرفت فرهنگی آن در میزان مطالعه و کتابخوانی است که البته از یک مکان مورد اطمینان و موثق چون کتابخانه‌های عمومی نشات بگیرد که مراکز اجتماع محور در حوزه‌های مختلف علمی و فرهنگی هستند.

زارعی با بیان اینکه از قرن‌ها پیش کتابخانه‌های غنی در همدان وجود داشته که بزرگان را به سمت و سوی خود جذب می‌کرده است گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی با توسعه کتابخانه‌های عمومی، بستری را فراهم کرده که همه مردم بتوانند به کتاب در همه سطوح شهر، روستا و حتی عشایر دسترسی داشته باشند.

زارعی با اشاره به اینکه در هفته کتاب بیش از هزار و ۳۰۰ برنامه فرهنگی در نظر گرفته شده است افزود: برای ایجاد رفتار صحیح و تغییر عادت‌های اشتباه و تبدیل آن به رفتار فرهنگی به ویژه رفتار کتابخوانی که به آرامش روحی و روانی و کاهش آسیب‌های اجتماعی منجر خواهد شد نیازمند یاری مردم و شهروندان هستیم تا خواندن را اجتماعی کنیم.

هم اینک استان همدان دارای ۱۱۸ باب کتابخانه‌ عمومی شامل ۷۱ باب شهری، ۴۶ باب روستایی و یک باب سیار شهری با یک میلیون و ۴۰۰ هزار نسخه کتاب است که به بیش از ۸۰ هزار عضو خدمات ارائه می‌دهد که حدود ۳۰۰ کتابدار در این کتابخانه ها مشغول فعالیت هستند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز