خبرگزاری کار ایران

ایلنا از یزد گزارش می‌دهد؛

گرانی نوشت‌افزار در قطب تولید ایران/مشق مهر با چاشنی گرانی آغاز می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۹۰۳۶

همزمان با آغاز سال تحصیلی و با تورم ۷۰ درصدی یزد، گرانی روی بازار نوشت افزار سایه افکنده و این در حالی است که یزد قطب تولید نوشت افزار ایران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، هر سال در آستانه ماه مهر صدای زنگ مدارس با تکاپوی مسئولان و خانواده‌ها به گوش می‌رسد و همه به فکر آماده‌سازی برای شروع سال تحصیلی هستند. جنب و جوش خانواده‌ها برای خرید نوشت‌افزار و لباس فرم مدرسه از یک سو، تهیه کیف و کفش و کتاب‌های مورد نیاز سال جدید از سوی دیگر روزهای شیرین و خاطره انگیری را برای دانش آموزان رقم می‌زند اما در این میان والدین بیش از گذشته خجالت زده فرزندان خود هستند.

کافی است سری به بازار بزنیم تا متوجه رشد دو برابری قیمت‌ها در مقایسه با سال قبل شویم. قیمت بالای لوازم التحریر و کفش و لباس موجب شده که برای خانواده‌های متوسط و پایین جامعه روزهای پایانی شهریور به سختی بگذرد و خانواده‌ها به دلیل گرانی توان خرید نداشته باشند.

تهیه معمولی‌ترین نوع نوشت‌افزار حداقل ۱.۵ میلیون تومان می‌شود

محمدصادق بابایی یکی از مغازه‌داران قدیمی لوازم تحریر در بازار یزد است که در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به رکود سال به سال بازار لوازم تحریر اظهار داشت: متأسفانه گرانی امسال به بیش از ۵۰ درصد رسیده و در بخش عمده‌ای از کالاها قیمت‌ها دو برابر شده و این موضوع توان مردم برای خرید را کم کرده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از همکاران ما هم قادر نیستند مانند گذشته مغازه خود را از کالاهای متنوع پر کنند گفت: خرید لوازم تحریر با کیفیت امروز به چندین میلیون می‌رسد و کف خرید آن هم حداقل ۱.۵ میلیون تومان است که واقعاً از توان بسیاری از خانواده‌ها خارج است.

بابایی خاطرنشان کرد: کوله‌پشتی ساده از ۴۰۰.۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود، مداد رنگی از ۲۰۰ هزار تومان تا چند میلیون تومان و همینطور کلی خرده ریز دیگر که به چشم نمی‌آید اما قیمت بالایی دارد.

وی با بیان اینکه قبلا خانواده‌ها خرید یک سال فرزند خود از دفتر، مداد، خودکار و تمام وسایل مورد نیاز را انجام می‌دادند گفت: الان این توانایی در مردم نیست و مشتریان ما خرد خرد خرید می‌کنند.

بازار نوشت‌افزار لوکس و بی‌کیفیت شده است

مرتضی استادیان از شهروندان یزدی که برای خرید در بازار است با تعجب از تغییر قیمت‌ها نسبت به سال پیش به ایلنا گفت: افزایش قیمت‌ها به گونه‌ای است که به ما اجازه نمی‌دهد با خیال راحت دست فرزندمان را بگیریم و با دست باز خرید کنیم و فقط به ضروریات اکتفا می‌کنیم.

این شهروند یزدی بیان کرد: قیمت دفتر از حدود ۴۵ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۱۵۰ هزار – ۲۰۰ هزار تومان نیز در بازار است که برای خانواده‌های با دو سه فرزند هزینه زیادی را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه بچه‌های امروزی با دفاتر ساده و معمولی انگیزه رفتن به مدرسه ندارند و به دلیل چشم و هم چشمی می‌خواهند از دفترهای سیمی و طرح دار استفاده کنند گفت: سعی می‌کنیم از نمایشگاه‌های ویژه لوازم‌التحریر و یا نمایشگاه‌های پاییزه خرید مورد نیاز اول مهر را انجام دهیم تا هزینه‌ها اندکی کمتر شود اما کالاهای با کیفیت قیمت بالایی هم دارند.

استادیان با بیان اینکه بازار نوشت‌افزار لوکس و بی‌کیفیت شده اضافه کرد: دو فرزند دارم که امسال باید برای‌شان لوازم تحریر و کیف و کفش بخرم و تا اینجای کار، ارزان‌ترین کوله پشتی‌های مدرسه برای بچه‌ها از ۳۵۰ هزار تومان شروع می‌شود که دو عدد کیف و پنج عدد دفتر ۱۰۰ برگ بالای یک میلیون تومان هزینه دارد.

یزد قطب تولید نوشت‌افزار کشور است

تقریباً همه از قیمت‌ها ناراحت هستند حتی کسانی که ظاهراً از شرایط بهتری برخوردار هستند و انتظار دارند در استانی که به گفته مدیر کل سازمان صمت یزد قطب تولید کشور است و ۴۰ درصد از نوشت‌افزار کشور در این استان تولید می‌شود قیمت‌ها بهتر و متعادل‌تر باشد.

به گفته مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد هم اکنون ۳ واحد تولیدی نوشت‌افزار در یزد فعالیت دارند که سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون عدد خودکار و ماژیک و بیش از ۵۰۰ هزار قراص مداد تولید می‌کنند.

قدرت خرید مردم کم شده است

رئیس اتحادیه لوازم تحریر یزد هم در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در یزد با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی قیمت لوازم تحریر اظهار داشت: بازار وضعیت خوبی نسبت به سال‌های گذشته ندارد و قدرت خرید مردم بسیار کم شده است.

حسین مرتضوی با بیان اینکه کالاهای با کیفیتی با قیمت‌های مناسب‌تر هم در بازار موجود است افزود: به نسبت سال‌های گذشته، بازار دیرتر به تکاپو افتاد و مردم برای تامین نیاز خود دیر اقدام کردند.

وی با اشاره به اینکه تولیدات خوبی هم داریم که مورد استقبال مردم است بیان کرد: لازم است مردم بیش از گذشته از محصولات داخلی برای حمایت از تولیدکنندگان استفاده کنند تا شاهد تقویت این بخش باشیم.

رئیس اتحادیه لوازم تحریر یزد عنوان کرد: امروز تولیدات ایرانی در کیفیت حرف برای گفتن دارند و اگر بازار داخلی به تولید انبوه برسد قیمت‌ها هم مناسب‌تر خواهد شد.

ماه مهر، بوی کاغذ و دفتر نو و شور و اشتیاق دانش آموزان برای رفتن به مدرسه را می‌دهد که به طور طبیعی شهر را در یک هیجان وصف ناپذیری قرار می‌دهد. سال هاست که مسئولان از نظارت بر بازار خبر می‌دهند اما مشکلات به قوت خود باقی است و در مواردی افزایش هم داشته است. امید است تدبیری اندیشیده شود تا شرایط خرید اقلام مورد نیاز این فصل را برای خانواده‌ها تسهیل کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز