خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا:

کهگیلویه و بویراحمد فاقد آزمایشگاه تخصصی ژنیتک است

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۴۷۵۰

نرخ معلولیت در استان دو برابر نرخ کشوری است

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به آمارهای معلولیت در این استان، از نبود آزمایشگاه تخصصی ژنتیک، مشاوره، غربالگری و تشخیص اظهار نگرانی کرد.

"سیدجواد هاشمی مهر" در گفت و گو با ایلنا از یاسوج گفت: با وجود آمار بالای معلولیت در استان کهگیلویه و بویراحمد متاسفانه هیچگونه آزمایشگاه تخصصی ژنتیک، مشاوره، غربالگری و تشخیص در استان نداریم و خانواده های نیازمند به این خدمات مجبور هستند به برخی استان‌های همجوار مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه سالانه حدود سه میلیارد تومان، اداره کل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه آزمایش های ژنتیک به آزمایشگاه‌های طرف قرارداد در استان های خوزستان و فارس پرداخت می‌کند، یادآور شد: نرخ معلولیت در این استان، حدود سه درصد بوده که این میزان در کشور ۱.۵ درصد است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: جهاد دانشگاهی استان، اقدام به راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک در شهر یاسوج کرده و در صورت حمایت و بهره برداری از این مرکز تخصصی، هزینه آزمایش ها کمتر از بخش خصوصی خواهد بود.

هاشمی مهر با تشریح برخی آمارها در ارتباط با آزمایشگاه ژنتیک یاسوج، اظهار داشت: مرکز جامع ژنتیک جهاددانشگاهی استان تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت کاری دارد، ساختمان آماده و برخی دستگاه‌ها نیز خریداری شده است.

وی اعتبار مورد نیاز برای افتتاح و بهره برداری از مرکز جامع ژنتیک جهاد دانشگاهی استان کهگیلویه و بویراحمد را هفت میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد: این استان جزء هفت استان اول در زمینه آمار مبتلایان به سرطان سینه است و راه اندازی آزمایشگاه تخصصی ژنتیک یک ضرورت انکار ناپذیر است.

این مسوول امنیتی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: راه‌اندازی مرکز جامع تخصصی ژنتیک از ضروریات استان و از مصوبات سفر دور دوم دولت به استان است که به همت جهاد دانشگاهی این آزمایشگاه راه اندازی می‌شود.

هاشمی مهر افزود: متاسفانه این استان در زمینه افزایش بیمار و شیوع سرطان جزء استان‌های پیشتاز است و باید اقدامات پیشگیرانه در این خصوص بصورت جهادی و هرچه سریعتر انجام شود.

وی تاکیدکرد: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز با توجه به نبود فارغ التحصیل PhD ژنتیک انسانی در استان، موافقت و همکاری لازم را برای انتقال یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بعنوان مسئول فنی درمانگاه و آزمایشگاه انجام دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز