خبرگزاری کار ایران

سرپرست حوضه آبریز رودخانه زاینده رود خبر داد؛

فرصت ۴ تا ۵ ساله برای جریان دائم زاینده رود / کاهش نرخ فرونشست با نصب کنتور هوشمند

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۱۱۸۳

سرپرست حوضه آبریز رودخانه زاینده رود گفت: چهار تا پنج سال زمان می‌برد تا یک رودخانه دائم و تالاب گاوخونی را در حداقل‌ها داشته باشیم.

به گزارش ایلنا از اصفهان، علیرضا الماسوندی در نشست نمایندگان اصناف کشاورزان استان در حوضه زاینده‌رود اظهار داشت: مسائل زاینده رود ۲۰ سال روی زمین مانده است.

وی ادامه داد: برای حل کردن این مشکل چندین ساله، گروه متخصصی که در کشورهای مختلف فعالیت تخصصی داشته‌اند مطالعات جامعی را با همه ملاحظات ظرف ۱۲ ماه انجام داده‌اند.

الماسوندی عنوان کرد: این مطالعات جامع بر اساس سه مدل استاندارد جهانی چک شده و نتایج خیلی خوبی از آن به دست آمده و برنامه اقدامات با مشخص کردن دستگاه‌های مسئول مشخص شده است.

وی افزود: این مطالعه در دولت مطرح می‌شود و بعنوان یک سند در دستور کار قرار می‌گیرد یقیناً می‌توان گفت بهترین مطالعات انجام شده در دنیا براساس زمانی که به آن اختصاص داده‌ایم، متعلق به زاینده رود است.

سرپرست حوضه آبریز زاینده رود اظهار کرد: با تصویب این مطالعه در دولت براساس برنامه‌های اقدامی که احصا شده‌اند این مطالعات به تفکیک دستگاه‌های متولی ابلاغ خواهند شد.

وی تصریح کرد: به نتیجه رسیدن این طرح صرفا در فاصله زمانی ۴ یا ۵ ساله نیست بلکه در طول سالهای آینده و به مرور به نتیجه خواهد رسید که در این زمان نیز مشارکت کشاورزان در این طرح بسیار مهم است.

الماسوندی متذکر شد: الگوی کشت منطقه بهم ریخته است، نمی‌شود با آب محدودی که در اختیار داریم همه مصارف را مدیریت کنیم.

وی تأکید کرد: در برابر بی قانونی‌ها ایستادگی خواهیم کرد و باید بتوانیم با کمک مردم و مسئولان با صبر، متانت و کارهای جهادی اقدامات را پیش ببریم.

الماسوندی گفت: چهار تا پنج سال زمان می‌برد تا یک رودخانه دائم و تالاب گاوخونی را در حداقل‌ها داشته باشیم این تعادل نسبی به این صورت است که گاوخونی به حیات چندین سال قبل خود باز نخواهد گشت ولی پایداری سیستم ایجاد خواهد شد.

سرپرست حوضه آبریز زاینده رود در خصوص نصب کنتورهای هوشمند، عنوان کرد: اصفهان بالاترین نصب کنتورهای هوشمند را در کشور دارد؛ اگر کنتورها نصب و براساس پروانه برداشت شود نرخ فرونشست نیز کاهش خواهد یافت.

وی خاطر نشان کرد: ۷۵۰ میلیون متر مکعب برنامه تعادل بخشی داریم که با انتقال حوضه‌ای آب، تأمین آب از دریا، استفاده از پساب، تغذیه مصنوعی و کنترل در برداشت‌های اجرایی خواهد شد.

الماسوندی عنوان کرد: در سال‌جاری ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب رها سازی شده است و امیدواریم با مدیریت صحیح بعد از چندین سال شاهد کشت اول پاییز توسط کشاورزان اصفهان باشیم و شرمنده کشاورزان در پاییز امسال نشویم.

وی عنوان کرد: از چم آسمان به بالادست (ختم به سد نشود) ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب اضافه تر برداشته می شود، دلیل تغییر کاربری است کشت در دو استان از ۴۰ هزار هکتار در دهه شصت به ۱۲۴ هزار هکتار تبدیل شده است.

الماسوندی اظهار کرد: در پایین دست تعادل بهم خورده است، در حوضه آبریز زاینده رود در بالادست تأمین ۱۰۰ درصد و در پایین دست ۲۰ درصد داریم.

وی ادامه داد: هدف اصلی ما توزیع عادلانه آب است، هر هفته جلسات زاینده رود برگزار می‌شود اما کاری که ۲۰ سال زمین مانده باید جمع شود.

سرپرست حوضه آبریز زاینده رود گفت: در این برنامه اقدامات مجموعه اقداماتی برای چم آسمان به بالادست داریم که آغاز شده است در بخش استان چهار محال و بختیاری نیز اقدامات با تاخیر در حال انجام است و کنتورها در حال نصب است.

وی افزود: هدف برداشت بر اساس پروانه و رعایت الگوی کشت است.

الماسوندی اظهار کرد: شهرستان برخوار بالاترین نرخ فرونشست در دنیا را دارد، شرایط آب زیرزمینی به حدی است که همگان نگران هستند.

سرپرست حوضه آبریز زاینده رود عنوان کرد: در ارتباط با تخصیص ها جایگزین ها را مشخص کردیم در برنامه هفتم توسعه نیز به صراحت به آن اشاره شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز