خبرگزاری کار ایران

کارشناس فوتبال خوزستان در گفت و گو با ایلنا:

دولت موظف به توسعه زیرساخت‌های ورزش خوزستان است/طلبکارانه پیگیر حقوقمان هستیم/به انفعال پتروشیمی‌ها در حوزه ورزش پایان دهید/بازی در یک وجب خاک تفته با عشق بی پایان

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۴۲۰۴

کارشناس فوتبال خوزستان با تاکید بر وظیفه دولت برای توسعه زیرساخت‌های ورزش در استان، گفت: سکوت و انفعال پتروشیمی‌ها در برابر ورزش خوزستان قابل قبول نبوده و مسئولان باید این شرکت‌ها را موظف کنند بخشی از حق آلایندگی خود را در ورزش خوزستان بویژه در فوتبال که عشق و تنها دلخوشی مردم این استان است هزینه کنند.

امین یزدانی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خوزستان با اشاره به پیشرفت زیرساخت‌های فوتبال در کشورهای همسایه جنوبی حاشیه خلیج فارس، اظهار کرد: باید چنین رویکردی در کشور ما هم وجود داشته باشد، زیرا بر خلاف سایر کشورهای همسایه، ایرانیان از استعداد خوبی در فوتبال برخوردار هستند که متاسفانه کمبود زیرساخت‌ها، شکوفایی این استعدادها را با مشکل جدی مواجه کرده است.

ورود فوتبال از خوزستان به سایر نقاط کشور  

وی افزود: فوتبال ابتدا از طریق کارمندان و کارگران انگلیسی‌ِ شرکت نفت ایران و انگلیس در مسجدسلیمان و آبادان وارد خوزستان و سپس به سایر نقاط کشور شناسایی شد، اما متاسفانه این روزها موضوع اشتباهی مطرح شده که می‌گویند خوزستان مهد فوتبال نیست، باید در جواب این تفکر گفت: منظور و مفهوم از مهد فوتبال، تنها نتیجه‌گیری تیم‌ها در مستطیل سبز نیست، بلکه برخورداری از فرهنگ فوتبال و عشق بی پایان به آن است که به آن معنی می‌دهد که خوشبختانه، خوزستان یکی از مناطق نادر جهان در این حوزه است. هرچند در دوران جنگ، زیرساخت‌های فوتبال استان نابود شدند و در حال حاضر زمین‌های خاکی برای تمرین و بازی کودکان و نوجوانان را نیز تغییر کاربری دادند و به سختی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، ولی با حمایت های بزرگان و ستارگان این استان از نونهالان و جوانان و به اشتراک گذاشتن تجارب گران‌بهای خود بدون هیچ چشم داشت مادی، سعی در رفع این نقیصه‌ها و کمبودها داریم، این فرهنگ و رفتار فوتبالی است که خوزستان را مهد فوتبال کشور کرده و نمی توان تاریخ را تغییر داد.

یزدانی با بیان اینکه دولت موظف به توسعه زیرساخت‌های ورزش خوزستان است، افزود: هر وقت مربیان عاشق در هر زمین خاکی ۲ تیر دروازه تعبیه کنند، پس از مدتی مالک زمین پیدا می‌شود و مانع ادامه کار می‌شود، زیرا نگران است که با گذشت زمان، مالکیتش به خطر بیفتد. کوچه‌ها نیز شلوغ شده و خطرناک و زمین‌های فوتبال نیز کیفیت لازم را ندارند و زمین‌هایی که دارای چمن طبیعی هستند به علت کارکرد فراوان با ۲ ماه کار کردن باید ۳ ماه به آن‌ها استراحت داد، زیرا این استان بشدت با کمبود زمین های چمن طبیعی مواجه است.

لزوم تاسیس دانشگاه تربیت مربی

وی با اشاره به لزوم تاسیس دانشگاه تربیت مربی در کشور، گفت: ما باید مربیان خود را به دانش روز مسلح کنیم و این کار مستلزم ایجاد مراکز آموزشی از جمله دانشگاه است تا از این طریق بتوانیم در هر نقطه از کشور به کشف و پرورش استعدادهای بکر و ناب و درخشان در آن منطقه کمک کنیم تا کمتر نیازمند به مربی و بازیکنان وارداتی باشیم، هرچند می‌توان از بازیکنان پا به سن گذاشتهِ صاحب نام خارجی جهت ایجاد انگیزه در جوانان نیز استفاده کنیم. زیرساخت‌های فوتبال در برخی استان‌ها وضعیت خوبی دارند؛ به طور مثال استان کرمان که با وجود معادن فراوان مس و آهن، چند تیم لیگ برتری و دسته یکی دارد در صورتی که ۷۰ درصد بازیکنانشان غیر بومی هستند، بهتر است در چنین استان‌هایی برای یافتن و پرورش استعدادهای موجود هم سرمایه گذاری روی نیروی انسانی شود.

نبود امکانات در آکادمی‌های تیم‌های خوزستانی

وی در ادامه مطلب فوق اضافه کرد: آکادمی فوتبال گل گهر سیرجان در سطح برخی تیم‌های اروپایی است، ولی آکادمی فوتبال نفت آبادان و سایر تیم‌های لیگ برتر و یکِ ما به جز فولاد خوزستان، حتی گاهاً لباس و توپ برای تمرین کردن ندارند، این نشان از کمبود منابع ملی و ضعف‌ مدیریتی دارد. تا وقتی فوتبال دولتی باشد و تیم‌های خصوصی هم حمایت نشوند، وضعیت فوتبال ما به همین شکل و سیاق ادامه خواهد داشت.

تمرین ولایت اهواز در پارک

کارشناس فوتبال خوزستان با اشاره به اینکه اگر به تاریخ فوتبال کشورمان نگاهی بیندازیم، همواره بیشترین بازیکنان در سطح کشور و تیم ملی را ما داشتیم، اما متاسفانه از لحاظ زیرساخت‌ها و مسایل مالی و‌ لجستیکی، ضعف‌های فراوانی داریم، عنوان کرد: تیم ولایت اهواز و چند تیم دیگر ازجمله قرمز پوشان اهواز، جندی شاپور دزفول، مهرگان رامهرمز، شهدای اهواز، ستارگان بندر امام، اوکسین ایذه، ستایش و ایرانمهر خرمشهر، پارسیان شوشتر، شاهین باغ‌ملک، زاگرس مسجدسلیمان، آرتای اندیمشک، پارسوماش و آریان اهواز و نظایر آن، تیم‌های خصوصی هستند. تیم جوانان ولایت اهواز چندین سال با هزینه شخصی تا مراحل بالا در سطح کشور صعود کرده و به علت مشکلات مالی نتوانسته به بالاترین لیگ کشور راه یابد، اما آن‌ها در سال جاری موفق به حضور در مسابقات لیگ برتر جوانان کشور شدند، ولی زمین تمرین و بازی ندارند و در پارک تمرین می‌کنند، آیا چنین تیم‌هایی می توانند در آینده استمرار داشته باشند؟ قطعا خیر، زیرا مشکلات فراوانی دارند و به مشکلات جدیدتری هم می‌خورند، چنین تیم‌هایی هستند که بار اصلی سازندگی بازیکنان محروم خوزستانی را یدک می کشند. 

وی ادامه داد: تیم ولایت اهواز وسیله نقلیه برای سفر به استان‌های دیگر جهت انجام بازی‌های خود را ندارد و به سختی در چند بازی اخیرش به بازی‌ها رسیده و شرکت‌های صنعتی و دیگر مسئولان اجرایی استان و هیات فوتبال توجهی به چنین تیم‌هایی ندارند.

عشق بی پایان خوزستان به فوتبال

یزدانی تصریح کرد: آنقدر علاقه به فوتبال در خوزستان زیاد است که جوانان در یک وجب خاک تفته و آسفالت بشدت گرم، بازی می‌کنند، فوتبال در خوزستان عشق بی پایان است و همانند عشق مازنی‌ها در کُشتی آزاد است، چنانچه یک چهارم امکانات برخی استان‌ها در خوزستان تعبیه می‌شد، بیشتر از هر استان دیگری بازیکن به فوتبال کشور معرفی می‌کردیم.

وی خاطرنشان کرد: ما در صنعت، نفت، گاز، کشاورزی، ماهیگیری و...، در کشور حرف‌های زیادی برای گفتن داریم؛ چرا این شرکت‌ها نباید به جوانان استان در تمامی زمینه‌های ورزشی کمک کنند؟ خوزستانی‌ها به جز ورزش و فوتبال تفریحی ندارند و این ورزش است که مردم را دور هم جمع و به نوعی آن‌ها را سرگرم و مشغول می‌کند.

کارشناس فوتبال کشور اضافه کرد: طلبکارانه پیگیر حقوق مان هستیم و باید استاندار و نمایندگان مجلس را مجبور کنیم که شرکت‌ها و کارخانه‌ها را موظف کنند بخشی از حق آلایندگی خود را به ورزش استان، بویژه فوتبال که عاشقانه آن را می پرستند، اختصاص دهند.

وی بار دیگر تصریح کرد: با وجود این همه پتروشیمی در بندر امام خمینی یک تیم بسکتبال داشتیم که آن را هم از مردم منطقه گرفتند. سکوت و انفعال پتروشیمی‌های استان در برابر ورزش قابل قبول نیست و با این‌ حجم از درآمدزایی باید بخشی از درآمد خود را در حوزه ورزش هزینه کنند.

یزدانی بیان کرد: در ایذه، اندیمشک، شوش، دزفول و‌ حتی بهبهان که از قطب‌های کُشتی فرنگی هستند، متاسفانه سالن‌هایشان در گرمای تابستان که می‌توان مدتش را هشت ماه تصور کرد، سیستم تهویه ندارند.

وی گفت: هر تیمی برای بازی با نفت مسجدسلیمان به خوزستان سفر می‌کند حاضر نیست در زمین این تیم بازی کند و از زمین نفت آبادان نیز ایراد می‌گیرند. مسجدسلیمان شهر اولین‌ها است چرا نباید ورزشگاهی مانند نقش جهان اصفهان و سیرجان و امام رضا و حتی فولاد، داشته باشد؟

نیمه‌کار ماندن ورزشگاه شهید مجدیان دزفول بعد از ۳۰ سال

کارشناس فوتبال خوزستان با اشاره به نیمه کار ماندن ورزشگاه شهید مجدیان دزفول بعد از ۳۰ سال، افزود: ضعف زیرساخت‌ها در قطب بزرگ فوتبال کشور باعث شد که نتوانیم مانند گذشته جواهر درخشان به فوتبال کشور معرفی کنیم.

یزدانی در پایان بیان کرد: اگر لژیونر به فوتبال معرفی می‌کنیم، یا به جام جهانی صعود می‌کنیم، فقط بخاطر مستعد بودن بازیکنان کشور و مربیان گمنامی است که مخلصانه کار می کنند و گمنام نیز می‌میرند؛ سال‌ها است که ما به دلیل کمبود و ضعف مفرط زیرساخت‌ها نتوانستیم حتی میزبان جام ملت‌های آسیا شویم، ولی کشور کوچک قطر در حال برگزاری جام جهانی است و ایضاً برای چندمین بار میزبان جام ملت‌های آسیایی در ۲۰۲۳ نیز است.

دولت موظف به توسعه زیرساخت‌های ورزش خوزستان است/طلبکارانه پیگیر حقوقمان هستیم/به انفعال پتروشیمی‌ها در حوزه ورزش پایان دهید/بازی در یک وجب خاک تفته با عشق بی پایان

انتهای پیام/
سروش یوسفی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز