خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

رشد جمعیت در برخی مناطق قزوین منفی شد/ حذف تمامی محتواهای آموزشی مخالف افزایش جمعیت

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۷۱۰۷

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین گفت: تعداد تولد جمعیت کاهش داشته و میانگین سن ازدواج بالا رفته است و همه این‌ موارد باعث شده رشد جمعیت در مناطقی از استان خصوصا مناطق روستایی و شهرک‌ها منفی باشد.

علیرضا مهرعلیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنای قزوین با اشاره به سیاست‌های وزارت بهداشت در دهه 70 در خصوص تنظیم خانواده تصریح کرد: این روند اشتباه و با شعار فرزند کمتر زندگی بهتر تا سال 1390 ادامه یافت تا زمانی که با نظرات کارشناسی مشخص شد این سیاست اشکالاتی داشته و خسارات جدی را به ساختار جمعیتی ما وارد کرده است.

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین اضافه کرد: پس از تاکیدات رهبری، وزارت بهداشت با کمی تأخیر شروع به برنامه‌ریزی برای سیاستی جدید با رویکرد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ارائه کرد که به صورت قانون نیز در مجلس به تصویب رسید.

مهرعلیان با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت جامعه به سمت میانسالی پیش ‌می‌رود، اظهار کرد: این دوره از جمعیت متشکل از افراد 30 تا 59 سال بوده و نشان می‌دهد قاعده هرم جمعیت ایران به سوی سالمندی است و تنها 5 سال مفید دیگر فرصت داریم تا با تنظیم و سیاست‌گذاری صحیح و همچنین ابلاغ و اجرایی کردن قانون، جوانی جمعیت را اصلاح کنیم.

این مسئول همچنین اعلام کرد: در شهرستان‌ قزوین در این خصوص اقداماتی انجام شده ولی سرعت آن کم بوده است و ما همچنان شاهد مشکلات جدی در این زمینه هستیم.

وی با بیان اینکه شرایط رشد جمعیت نگران کننده است و زنگ خطر سالمندی و پیری جمعیت در استان قزوین به صدا درآمده، افزود: در حال حاضر حدود 47 درصد جمعیت ما میانسال بوده که در چند سال آینده وارد دوره سالمندی می‌شود و متاسفانه امکانات رفاهی و نیازهای این گروه تکمیل نبوده و شرایط خوبی در این زمینه نداریم.

مهرعلیان با اشاره به اینکه حداقل میانگین باروری کلی 2.1 است، بیان کرد: این میزان تعداد فرزندان یک زن در طول زندگی از سن 10 تا 49 سال را نشان داده و برای جایگزین جمعیت جانشین است.

این مسئول بهداشت استان افزود: این روند در سطح استان قزوین 1.43 بوده که این آمار خیلی از سطح جمعیت جانشین پایین‌تر است و اگر به همین منوال پیش برود در سال آینده ممکن است شاهد رشد منفی در این حوزه باشیم.

مردم باید به نجات کشور از بحران پیری کمک کنند

وی همچنین در خصوص میزان امید به زندگی افراد در جامعه تصریح کرد: طبق اطلاعات آماری سال 1400 امید به زندگی در جمعیت زنان کشور 77 سال و در مردان 73 سال است که امیدواریم بتوانیم این روند را افزایش دهیم.

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین خاطرنشان کرد: در رابطه با قانون حمایت از خانواده و افزایش جمعیت اقداماتی در سطح شهرستان صورت گرفته و آموزش‌هایی در گروه‌های مختلف بهداشتی انجام شده؛ همچنین برگزاری آزمون‌ قانون حمایت از خانواده در بین مسئولان حوزه بهداشت، ایجاد کارگروه‌های آموزشی در فضای مجازی جهت فرهنگسازی و راه‌اندازی قرارگاه جوانی جمعیت از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه است.

مهرعلیان ادامه داد: تشکیل جلسات و برنامه‌ریزی ماهانه در فرمانداری و مرکز بهداشت و عمل مطابق ماده 51 قانون حمایت از خانواده که ممنوعیت توزیع رایگان و یارانه‌ای هرگونه اقلام مرتبط با پیشگیری از بارداری و جمع‌آوری آن را بیان می‌کند نیز جزئی از اقدامات بوده است.

این مسئول با اشاره به حذف تمامی محتواهای آموزشی گذشته که مخالف افزایش جمعیت بوده‌اند، یادآورشد: از دیگر اقداماتی که در این راستا در سطح شهرستان انجام داده‌ایم برگزاری کلاس‌های آموزشی در بدو ازدواج و با دیدگاه افزایش جمعیت و همچنین موضوع بسیار مهم پیشگیری و تشخیص ناباروری و معرفی به مراکز درمانی بوده است.

 

انتهای پیام/
مهدیه بتویی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز